Měla to být senzace dvacetiletí na noční obloze. Nakonec nebyla okem vůbec vidět

Když zkraje letošního roku astronomové zaznamenali rostoucí jas komety C/2019 Y4 (ATLAS), předpovídali, že se v průběhu dubna a května stane nejjasnějším objektem noční oblohy hned po Měsíci a nejefektnější kometou pro diváky za posledních několik desítek let.

Kometa Atlas pojmenovaná po automatickém systému na vyhledávání kolizních těles se Zemí, který ji objevil na sklonku roku 2019, mohla podle odhadů zazářit podobným způsobem jako Hale-Bopp v roce 1997.

Nutno ovšem podotknout, že jen za předpokladu, že se těleso během přibližování ke Slunci nerozpadne. No, a přesně k tomu nakonec došlo, krátce po opatrném jásotu totiž začal jas komety opět klesat a astronomové měli jasno.

Rozpadající se kometa Atlas na snímku Hubbleova dalekohledu

Definitivní tečku za kometou Atlas udělal na sklonku dubna Hubbleův vesmírný dalekohled, který s odstupem několika dnů pořídil sérii snímků. Je na nich patrný rozpad komety s jejím jasným jádrem obklopeným menšími fragmenty.

Kometa samotná je přitom nejspíše sama jedním z mnoha pozůstatků mnohem většího tělesa, které se rozpadlo před několika tisíci let. Sdílí totiž orbitu s dalším podobným reliktem – kometou C/1844 Y1, která velmi jasně ozářila noční oblohu v roce 1844.

Diskuze (4) Další článek: Konec jedné éry. Eric Schmidt po 19 letech definitivně opouští Google

Témata článku: Vesmír, Země, Astronomie, Sluneční soustava, Slunce, Komety, Senzace, Hubble, Jas, Atlas, Astronom, Noční obloha, Těleso, Obloha

Šifrování je pro pedofily, teroristy a mafiány. Britská vláda brojí proti end-to-end šifrování v komunikačních aplikacích

** Britská vláda brojí proti end-to-end šifrování ** Argumentuje, že šifrování je pro pedofily, teroristy a mafiány ** Spustila proto reklamní kampaň za 14,6 milionů korun

Velká BritánieŠifrováníFacebook

Horizon: Forbidden West bude mít jeden konec. Hráč ale může ovlivnit některé události

První letošní exkluzivita PlayStationu vychází už za pár týdnů a z Guerrilla Games k nám stále proudí nové informace. Tentokrát ohledně zakončení příběhu.

Horizon: Forbidden WestPS5Exkluzivita
Proč věříme lhářům aneb jaké strategie klamu na nás nejvíce zabírají

** Podvodní prodejci i neseriózní politici by museli balit, kdybychom je prokoukli a neuvěřili jejich lžím ** To však neumíme, a tak lháři kolem nás celkem spokojeně prosperují ** Proč? Jaké strategie na nás platí?

Psychologie