Evropští výrobci automobilů by měli pro základní funkce přestat používat dotykové displeje, pokud chtějí získat nejvyšší hodnocení bezpečnosti. Od ledna roku 2026 totiž Evropský program hodnocení nových automobilů (Euro NCAP) zavede nová pravidla, podle nichž budou muset mít jím hodnocená vozidla pro vybrané funkce fyzické ovládací prvky.
Ředitel strategického rozvoje organizace Euro NCAP Matthew Avery k tomu řekl: „Téměř všichni výrobci automobilů přesouvají klíčové ovládací prvky na centrální dotykové displeje, čímž nutí řidiče spouštět oči ze silnice a zvyšují riziko nehod, k nimž dochází kvůli rozptýlení pozornosti.“
Tlačítka, přepínače a páčky
Mezi základní funkce, které by měly být ovládány pomocí fyzických tlačítek a páček, patří například ovládání směrových světel nebo stěračů. Cílem je zabránit nebezpečnému rozptylování řidičů. Deník The Times konkrétně jmenuje Mercedes, Teslu a Volkswagen coby výrobce, kteří se vzdávají manuálních ovládacích prvků ve prospěch dotykových obrazovek, umístěných obvykle vlevo od volantu.
Dle nových pravidel musí každý vůz usilující o maximální počet bodů v hodnocení bezpečnosti (tj. pět hvězdiček) používat tlačítka, páčky nebo jiné fyzické ovladače pro pět kritických úkolů: ukazování směru jízdy, spouštění výstražných světel, troubení, ovládání stěračů a aktivaci funkce eCall SOS, která v případě vážné nehody automaticky přivolá záchranné složky.
V minulosti se obrazovky v automobilech používaly zejména pro navigaci a infotainment, nicméně výrobci na ně postupně přesouvali některé další funkce a nahrazovali jimi fyzické ovládací prvky. To mohlo být v určitých situacích nebezpečné, neboť místo prostého stisknutí tlačítka, které bylo možné provést bez odvrácení zraku od vozovky, museli řidiči namířit svůj pohled na displej.
Bez tlačítek je to levnější
Pro výrobce automobilů je celkem pochopitelně lákavé nahradit fyzické ovládací prvky všude, kde je to možné. V konečném výsledku může díky tomu interiér kabiny působit elegantně, minimalisticky a často i futuristicky. Stranou nelze nechat ani další faktory – vypuštění tlačítek a páček šetří výrobní náklady, snižuje hmotnost a umožňuje výrobcům snadné úpravy funkcí pomocí softwarových aktualizací.
Na druhé straně je však nutné brát v úvahu bezpečnost, která nejen dostává pořádně na frak, ale také přináší určité absurdity. Pokud vás policie přistihne, že během řízení držíte v ruce mobilní telefon, dostanete pokutu (do 1 000 Kč) a vyfasujete dva trestné body. Když stejnou pozornost budete věnovat například ladění rádia na dotykové obrazovce, nehrozí vám nic, ačkoli je takové počínání srovnatelně nebezpečné.
Nové podmínky testů Euro NCAP mají výrobce motivovat k používání fyzických ovládacích prvků pro základní funkce intuitivním způsobem. Tím se omezí doba, po kterou nebudou řidiči sledovat dění na vozovce, a podpoří se tak bezpečnější jízda. Přestože splnění bezpečnostních pravidel není povinné, výrobci automobilů kladou velký důraz na získání pětihvězdičkového hodnocení, takže lze očekávat, že se požadavkům Euro NCAP podvolí.