Americká Federální letecká správa (Federal Aviation Administration; FAA) vydala nové pokyny, ve kterých požaduje, aby letové postupy a výcvik zajistily, že piloti budou schopni ovládat letadla ručně a nebudou příliš závislí na automatických systémech, známých pod zkráceným označením autopilot, uvádí The Register.
Pokyny v podobě oběžníku s doporučeními byly vydány v pondělí 21. listopadu. Jsou určeny provozovatelům letadel s vícečlennou posádkou a výcvikovým střediskům a jejich cílem je zabránit situacím, jako byla havárie letadla Boeing 777-200ER společnosti Asiana Airlines v roce 2013, který se zřítil krátce před přistáním v důsledku chyby pilota. Výsledkem byli tři mrtví a 187 zraněných.
Méně autopilota
„I když je letadlo v režimu autopilota, posádka by měla mít vždy přehled o dráze letu letadla a v případě potřeby by měla být schopna zasáhnout.“ vysvětlil tiskový mluvčí FAA hlavní záměr. „Tento dokument poskytuje rámec pro provoz a výcvikové programy. Pomůže pilotům rozvíjet a udržovat dovednosti v oblasti manuálního letového režimu a vyhnout se přílišné závislosti na automatizaci.“
Dokument se zabývá požadavky uvedenými v zákoně o bezpečnosti a odpovědnosti při certifikaci letadel (například „usnadněním lepšího pochopení principů lidského faktoru v souvislosti s rozvojem a využíváním automatizovaných nebo komplexních palubních systémů v provozu letadel“) a doporučeními Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB).
NTSB v závěrečné zprávě o příčinách havárie letadla Asiana Airlines uvedl, že posádka nedokázala dostatečně sledovat rychlost letadla částečně i kvůli „spoléhání se na automatiku“. Zpráva uvádí pět faktorů, které měly na nehodu vliv:
- Složitost systémů automatického řízení a řízení letu autopilotem, které byly nedostatečně popsány v dokumentaci, a výcvik pilotů společnosti Asiana, což zvýšilo pravděpodobnost chyby;
- nestandardní komunikace a koordinace posádky při používání systémů automatického řízení a řízení letu v režimu autopilota;
- nedostatečný výcvik [pilotů] v plánování a provádění vizuálních přiblížení;
- nedostatečný dohled druhého pilota nad pilotem, který v tu chvíli řídil stroj;
- únava posádky, která pravděpodobně zhoršila její výkon.
Automatizace má svá „ale“
Rostoucí úroveň automatizace a častější používání autopilotů sice pomohly zvýšit bezpečnost leteckého provozu, ale zároveň vyvolaly obavy, že piloti ztrácejí zručnost v ručním řízení. Bezpečnostní upozornění se zabývá touto obavou a doporučuje pilotům, aby častěji přebírali kontrolu nad letadlem.
„Trvalé používání systémů pro automatické řízení letu by mohlo vést ke zhoršení schopnosti pilota rychle vyvést letadlo z nežádoucího stavu.“ uvádí dokument. „Automatizace může zakrýt mnoho nenápadných, ale narůstajících problémů, které se mohou u letadla vyskytnout,“ varuje viceprezident NBAA Doug Carr. „Když automatické systémy dosáhnou svých limitů a autopilot předá řízení letadla zpět pilotovi, musí být posádka připravena adekvátně reagovat.“
Je jistým paradoxem, že zatímco se FAA snaží zajistit, aby piloti zvládli řízení letadel bez automatické asistence, Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (European Union Aviation Safety Agency; EASA) jde přesně opačným směrem a prosazuje větší automatizaci.
EASA přišla v minulosti s návrhem, podle kterého by komerční letecké společnosti mohly provozovat letadla s jedním pilotem místo dvou, jak je tomu nyní. Iniciativa, která se zrodila z obav z rostoucích nákladů a hrozícího nedostatku posádek, nutně předpokládá větší využívání počítačové asistence.