Mercedes ujel 1000 km na jedno nabití. V reálném provozu, přes Alpy a s komisařem TÜV za zády

Když Mercedes v lednu představil Vision EQXX a tvrdil, že ujede 1000 kilometrů na jedno nabití, brali jsme to jako teorii, příslib do vzdálené budoucna a zdůrazňovali jsme, že jde pouze o koncept. Teď se Mercedes ozval znovu. S funkčním prototypem slíbených 1000 km opravdu ujel a v baterii zbylo ještě 15 % energie, což by stačilo na dalších 140 km.

Vision EQXX dojel na jedno nabití z Sindelfingenu na jihu Německa přes švýcarské Alpy a severní Itálii až do Cassis na Azurovém pobřeží ve Francii.

Přitom nešlo o žádnou „eko jízdu“, při které by se vůz plazil a zdržoval provoz. Rychlostní průměr byl 87,4 km/h, včetně dlouhé jízdy rychlostí až 140 km/h v rychlém pruhu po německé dálnici, a za různých povětrnostních podmínek, včetně chladného a deštivého počasí.

Automobilka uvádí, že průměrná spotřeba vozu byla „rekordně nízká - 8,7 kWh na 100 kilometrů“. Jízda byla absolvována se zaplombovanou nabíjecí zásuvkou a za doprovodu nezávislého odborníka z certifikačního orgánu TÜV Süd.

„Úspěšná cesta do jižní Francie ukázala, že efektivita je novou devizou. A tento úspěch také jasně vypovídá o našem novém procesu společného vývoje, který zahrnuje mnoho poznatků od týmu formule 1 Mercedes-AMG F1 a jeho špičkových zkušeností v oblasti elektrických pohonných jednotek.“ uvedl v prohlášení technický ředitel Markus Schäfer.

Za velkým úspěchem stojí řada malých detailů

Futuristický koncept zaměřený na aerodynamiku a účinnost baterie Vision EQXX byl ohlášen v lednu 2022. Jeho nesporně dobrý dojezd mají dále vylepšovat střešní solární panely, které mohou přidat až 24 kilometrů.

Firma se v příspěvku na svém blogu podělila o některé podrobnosti o tom, jak tohoto výsledku dosáhla. Například při dálničních rychlostech pomohl vozu extrémně nízký součinitel odporu vzduchu – pouhých 0,17 - a také speciálně vyvinuté pneumatiky Bridgestone.

Při překonávání švýcarských hor pomáhala šetřit energii lehká konstrukce vozu, který váží (na elektromobil „jen“) 1755 kilogramů. Svůj podíl na konečném výsledku odvedlo také brzdění, které rekuperovalo část energie zpět do baterií, a solární střecha.

„Dokázali jsme to! Cestu delší než 1 000 kilometrů s lehkostí na jedno nabití baterie a spotřebou pouhých 8,7 kWh/100 km v reálném provozu. Vision EQXX je nejúspornějším Mercedesem, jaký byl kdy vyroben. Technologický program, který za ním stojí, představuje milník ve vývoji elektromobilů.“ konstatoval nadšeně předseda představenstva Mercedes-Benz Group AG Ola Källenius.

Diskuze (112) Další článek: Procesory Core 12. generace se v patici prohýbají. Podle Intelu to není žádný problém

Témata článku: Elektromobily, Automobily, Německo, Baterie, Energie, Francie, Itálie, Akumulátory, Mercedes, Koncept, Sindelfingen, TÜV, Nabití, TÜV Süd, Komisař, Reálný provoz, Alpy, Cassis, EQXX, Vision EQXX



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Chcete malý telefon s Androidem? Nejste sami. Zapojte se do petice, za kterou stojí ex-šéf hodinek Pebble

Chcete malý telefon s Androidem? Nejste sami. Zapojte se do petice, za kterou stojí ex-šéf hodinek Pebble

** Špičkové kompaktní Androidy v minulosti drželo nad vodou Sony ** Dnes už kompaktní a dobře vybavený Android na trhu nenajdete ** Tato petice se to pokouší změnit, a vy k tomu můžete sami přispět

Martin Chroust
Kompaktní velikostVlajková loďAndroid
Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže americký salvový raketomet M270

Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže americký salvový raketomet M270

** Oživený výčet zbraní, které zaujmou technologickým řešením ** Neděláme si nárok na kompletní výčet** Informace často chybí, a tak se snažíme kličkovat mezi propagandou

Jakub Čížek
UkrajinaZbraněRuskoArmáda
Betonové baterie vyřeší energetické problémy, slibují autoři. První by mohla vyrůst v Česku

Betonové baterie vyřeší energetické problémy, slibují autoři. První by mohla vyrůst v Česku

** Umíme vyrobit elektřinu ze Slunce ** Potřebujeme ale obrovskou baterii, kam ji uložíme na noc ** Jednou z cest jsou betonové gravitační baterie

Jakub Čížek
EnergetikaObnovitelné zdroje