Mercedes ukázal, jak se jezdí v jeho autě budoucnosti. Koncept Vision AVTR dýchá s řidičem

Mercedes se v lednu na veletrhu spotřební elektroniky CES pochlubil konceptem automobilu nazvaným Vision AVTR. Je to další z tradičních konceptů Mercedesu, kterými se vždy snaží ztělesnit své představy o budoucnosti automobilů. Často se jedná o designové studie určené jen na výstavy, které mají omezené funkce, ale Vision AVTR nyní Mercedes předvedl i v praxi:

Koncept je to velmi futuristický a homologaci do běžného provozu by nyní neměl šanci získat, proto se jízdní testy odehrály jen na uzavřeném letišti. Přesto působí velmi neobvykle vidět něco takového v pohybu.

Automobil má důsledně aerodynamický tvar a jeho zaoblenou siluetu ještě podtrhují vyboulené kryty kol se světelnými efekty. Ačkoli disky kol připomínají balónové pneumatiky, uvnitř jsou schovány nízkoprofilové ráfky s klasickými pneumatikami. Ovšem neobvyklé je, že jsou plně řiditelné obě nápravy a auto dokáže jet „šikmo“ až v úhlu 30°. 

Dýchá s řidičem

Vzadu je na kapotě síť natáčecích klapek, které se různě natáčejí a rovněž jsou doplněny světelnými efekty. Účelem je možnost aerodynamického přizpůsobení, ale především také design. Vypadá to prostě zvláštně a upoutá pozornost - obzvlášť, když klapky simulují dýchání nebo reagují na procházejícího člověka kolem. 

Auto se zkrátka snaží působit, jakoby bylo živé. Dojem se umocní i v interiéru, kde se tento „organismus“ snaží splynout s řidičem. Máme tu jen dvě sedadla v podobě pohodlných křesel. Volant, pedály, tlačítka, páčky... nic takového tady není. K ovládání vozidla slouží jediný oválný ovladač na středové konzoli, na který stačí položit ruku. Auto vás následně pozná, což vám dá najevo tím, že se ovladač začne lehce pohybovat v souladu s vaším dechem. 

Ovladačem lze auto rozpohybovat a určovat směr jízdy, nicméně se zde předpokládá, že bude jezdit převážně samo v autonomním režimu. K ovládání dalších prvků poslouží hlas anebo gesta rukou - stačí nastavit dlaň a přímo na ni se díky projekci zobrazí nabídka funkcí. Stačí přejet dlaní na požadovanou položku a sevřením dlaně potvrdit.

Zcela ekologický elektromobil

Zajímavostí je pak i elektrický pohonný systém. Ten totiž vůbec poprvé sází na baterie s organickou technologií, díky čemuž jsou plně recyklovatelné. Baterie má kapacitu 110 kWh a její články jsou namísto vzácných kovů založeny na organické chemii vycházející z grafenů. Koncept se tak stává zcela nezávislý na fosilních zdrojích a dojed by měl až 700 km. K pohonu slouží čtveřice elektromotorů, které dohromady dají výkon 350 kW (476 k).

Nepočítejte s tím, že byste něco takového někdy potkali na silnici. Ačkoli se s konceptem dá jezdit, je to stále především designová studie. Ale Mercedes se na ní naučí spoustu věcí a některé z nich pak přenese i do běžných produkčních modelů. A za pár let se tak i sériové auto může Visionu AVTR alespoň trochu přiblížit.

Diskuze (7) Další článek: Japonci chtějí vyrábět palivo pro kosmické lodě a další zařízení z měsíčního ledu

Témata článku: Elektromobily, Automobily, Mercedes, Enyaq iV, Koncept, Auto budoucnosti, Designová studie, Ovál, Visionu, Čtveřice, Ovladač, Pneumatiky, Auto, Merced, Dlaň, Fosilní zdroj, Světelný efekt



Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

**Meta poskytuje nástroj na vymazání telefonních čísel a e-mailových adres z Facebooku a Instagramu **V minulosti Mark Zuckebrg popřel, že by Facebook vytvářel stínové profily **Metě teď můžete sebrat klíčové iddentifikátory, pořád o vás ale nejspíš ví mnoho dalšího

Petr Urban
MetaSledováníSociální sítě
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Konec českého poskytovatele internetu v přímém přenosu. Připomíná to krachující energetické firmy
Lukáš Václavík
CETINPoskytovatelé internetuPřipojení k internetu