Takto vypadá Mercedes Vision AVTR na oficiálním obrázku. Je to něco, co si jen těžko dokážeme představit v realitě na silnici, ale...

Takto vypadá Mercedes Vision AVTR na oficiálním obrázku. Je to něco, co si jen těžko dokážeme představit v realitě na silnici, ale...

...tady už koukáte, jak tento koncept skutečně reálně jezdí. Homologaci do běžného provozu by neměl šanci získat, proto se jízdní testy odehrály jen na uzavřeném letišti. Přesto působí velmi neobvykle vidět něco takového v pohybu.

...tady už koukáte, jak tento koncept skutečně reálně jezdí. Homologaci do běžného provozu by neměl šanci získat, proto se jízdní testy odehrály jen na uzavřeném letišti. Přesto působí velmi neobvykle vidět něco takového v pohybu.

Volant, pedály, tlačítka, páčky... nic takového tady není. K ovládání vozidla slouží jediný oválný ovladač na středové konzoli, na který stačí položit ruku.

Volant, pedály, tlačítka, páčky... nic takového tady není. K ovládání vozidla slouží jediný oválný ovladač na středové konzoli, na který stačí položit ruku.

Auto vás následně pozná, což vám dá najevo tím, že se ovladač začne lehce pohybovat v souladu s vaším dechem. 

Auto vás následně pozná, což vám dá najevo tím, že se ovladač začne lehce pohybovat v souladu s vaším dechem. 

Automobil má důsledně aerodynamický tvar a jeho zaoblenou siluetu ještě podtrhují vyboulené kryty kol se světelnými efekty.

Automobil má důsledně aerodynamický tvar a jeho zaoblenou siluetu ještě podtrhují vyboulené kryty kol se světelnými efekty.

Ačkoli disky kol připomínají balónové pneumatiky, uvnitř jsou schovány nízkoprofilové ráfky s klasickými pneumatikami.

Ačkoli disky kol připomínají balónové pneumatiky, uvnitř jsou schovány nízkoprofilové ráfky s klasickými pneumatikami.

Ovšem neobvyklé je, že jsou plně řiditelné obě nápravy a auto dokáže jet „šikmo“ až v úhlu 30°. 

Ovšem neobvyklé je, že jsou plně řiditelné obě nápravy a auto dokáže jet „šikmo“ až v úhlu 30°. 

Vzadu je na kapotě síť natáčecích klapek, které se různě natáčejí a rovněž jsou doplněny světelnými efekty.

Vzadu je na kapotě síť natáčecích klapek, které se různě natáčejí a rovněž jsou doplněny světelnými efekty.

Se světelnými efekty si koncept hraje ve velké míře

Se světelnými efekty si koncept hraje ve velké míře

Auto v noci září a mění své barvy. Má tak odrážet svoje "emoce" dané souzněním s řidičem a také umělou inteligencí, které auto řídí. 

Auto v noci září a mění své barvy. Má tak odrážet svoje "emoce" dané souzněním s řidičem a také umělou inteligencí, které auto řídí. 

Auto se zkrátka snaží působit, jakoby bylo živé.

Auto se zkrátka snaží působit, jakoby bylo živé.

Účelem klapek na zádi je možnost aerodynamického přizpůsobení, ale především také design. Vypadá to prostě zvláštně a upoutá pozornost - obzvlášť, když klapky simulují dýchání nebo reagují na procházejícího člověka kolem. 

Účelem klapek na zádi je možnost aerodynamického přizpůsobení, ale především také design. Vypadá to prostě zvláštně a upoutá pozornost - obzvlášť, když klapky simulují dýchání nebo reagují na procházejícího člověka kolem. 

Ovladačem lze auto rozpohybovat a určovat směr jízdy, nicméně se zde předpokládá, že bude jezdit převážně samo v autonomním režimu.

Ovladačem lze auto rozpohybovat a určovat směr jízdy, nicméně se zde předpokládá, že bude jezdit převážně samo v autonomním režimu.

K ovládání dalších prvků poslouží hlas anebo gesta rukou - stačí nastavit dlaň a přímo na ni se díky projekci zobrazí nabídka funkcí.

K ovládání dalších prvků poslouží hlas anebo gesta rukou - stačí nastavit dlaň a přímo na ni se díky projekci zobrazí nabídka funkcí.

Stačí přejet dlaní na požadovanou položku a sevřením dlaně potvrdit.

Stačí přejet dlaní na požadovanou položku a sevřením dlaně potvrdit.

Zajímavostí je pak i elektrický pohonný systém. Ten totiž vůbec poprvé sází na baterie s organickou technologií, díky čemuž jsou plně recyklovatelné.

Zajímavostí je pak i elektrický pohonný systém. Ten totiž vůbec poprvé sází na baterie s organickou technologií, díky čemuž jsou plně recyklovatelné.

Baterie má kapacitu 110 kWh a její články jsou namísto vzácných kovů založeny na organické chemii vycházející z grafenů.

Baterie má kapacitu 110 kWh a její články jsou namísto vzácných kovů založeny na organické chemii vycházející z grafenů.

Koncept se tak stává zcela nezávislý na fosilních zdrojích a dojed by měl až 700 km.

Koncept se tak stává zcela nezávislý na fosilních zdrojích a dojed by měl až 700 km.

K pohonu slouží čtveřice elektromotorů, které dohromady dají výkon 350 kW (476 k).

K pohonu slouží čtveřice elektromotorů, které dohromady dají výkon 350 kW (476 k).

Nepočítejte s tím, že byste něco takového někdy potkali na silnici. Ačkoli se s konceptem dá jezdit, je to stále především designová studie.

Nepočítejte s tím, že byste něco takového někdy potkali na silnici. Ačkoli se s konceptem dá jezdit, je to stále především designová studie.

Ale Mercedes se na ní naučí spoustu věcí a některé z nich pak přenese i do běžných produkčních modelů. A za pár let se tak i sériové auto může Visionu AVTR alespoň trochu přiblížit.

Ale Mercedes se na ní naučí spoustu věcí a některé z nich pak přenese i do běžných produkčních modelů. A za pár let se tak i sériové auto může Visionu AVTR alespoň trochu přiblížit.

A tady ještě pár oficiálních upravených obrázků...

A tady ještě pár oficiálních upravených obrázků...

Mercedes Vision AVTR

Mercedes Vision AVTR

Mercedes Vision AVTR

Mercedes Vision AVTR

...tady už koukáte, jak tento koncept skutečně reálně jezdí. Homologaci do běžného provozu by neměl šanci získat, proto se jízdní testy odehrály jen na uzavřeném letišti. Přesto působí velmi neobvykle vidět něco takového v pohybu.
Volant, pedály, tlačítka, páčky... nic takového tady není. K ovládání vozidla slouží jediný oválný ovladač na středové konzoli, na který stačí položit ruku.
Auto vás následně pozná, což vám dá najevo tím, že se ovladač začne lehce pohybovat v souladu s vaším dechem. 
Automobil má důsledně aerodynamický tvar a jeho zaoblenou siluetu ještě podtrhují vyboulené kryty kol se světelnými efekty.
24
Fotogalerie

Mercedes ukázal, jak se jezdí v jeho autě budoucnosti. Koncept Vision AVTR dýchá s řidičem

Mercedes se v lednu na veletrhu spotřební elektroniky CES pochlubil konceptem automobilu nazvaným Vision AVTR. Je to další z tradičních konceptů Mercedesu, kterými se vždy snaží ztělesnit své představy o budoucnosti automobilů. Často se jedná o designové studie určené jen na výstavy, které mají omezené funkce, ale Vision AVTR nyní Mercedes předvedl i v praxi:

Koncept je to velmi futuristický a homologaci do běžného provozu by nyní neměl šanci získat, proto se jízdní testy odehrály jen na uzavřeném letišti. Přesto působí velmi neobvykle vidět něco takového v pohybu.

Automobil má důsledně aerodynamický tvar a jeho zaoblenou siluetu ještě podtrhují vyboulené kryty kol se světelnými efekty. Ačkoli disky kol připomínají balónové pneumatiky, uvnitř jsou schovány nízkoprofilové ráfky s klasickými pneumatikami. Ovšem neobvyklé je, že jsou plně řiditelné obě nápravy a auto dokáže jet „šikmo“ až v úhlu 30°. 

Dýchá s řidičem

Vzadu je na kapotě síť natáčecích klapek, které se různě natáčejí a rovněž jsou doplněny světelnými efekty. Účelem je možnost aerodynamického přizpůsobení, ale především také design. Vypadá to prostě zvláštně a upoutá pozornost - obzvlášť, když klapky simulují dýchání nebo reagují na procházejícího člověka kolem. 

Auto se zkrátka snaží působit, jakoby bylo živé. Dojem se umocní i v interiéru, kde se tento „organismus“ snaží splynout s řidičem. Máme tu jen dvě sedadla v podobě pohodlných křesel. Volant, pedály, tlačítka, páčky... nic takového tady není. K ovládání vozidla slouží jediný oválný ovladač na středové konzoli, na který stačí položit ruku. Auto vás následně pozná, což vám dá najevo tím, že se ovladač začne lehce pohybovat v souladu s vaším dechem. 

Ovladačem lze auto rozpohybovat a určovat směr jízdy, nicméně se zde předpokládá, že bude jezdit převážně samo v autonomním režimu. K ovládání dalších prvků poslouží hlas anebo gesta rukou - stačí nastavit dlaň a přímo na ni se díky projekci zobrazí nabídka funkcí. Stačí přejet dlaní na požadovanou položku a sevřením dlaně potvrdit.

Zcela ekologický elektromobil

Zajímavostí je pak i elektrický pohonný systém. Ten totiž vůbec poprvé sází na baterie s organickou technologií, díky čemuž jsou plně recyklovatelné. Baterie má kapacitu 110 kWh a její články jsou namísto vzácných kovů založeny na organické chemii vycházející z grafenů. Koncept se tak stává zcela nezávislý na fosilních zdrojích a dojed by měl až 700 km. K pohonu slouží čtveřice elektromotorů, které dohromady dají výkon 350 kW (476 k).

Nepočítejte s tím, že byste něco takového někdy potkali na silnici. Ačkoli se s konceptem dá jezdit, je to stále především designová studie. Ale Mercedes se na ní naučí spoustu věcí a některé z nich pak přenese i do běžných produkčních modelů. A za pár let se tak i sériové auto může Visionu AVTR alespoň trochu přiblížit.

Určitě si přečtěte

Články odjinud