Mercedes-Benz v průběhu posledních týdnů individuálně oznamuje svým zákazníkům, že u vozů s 2G/3G konektivitou ukončí podporu služeb ovládaných přes internet. Jde o dálkové zamykání, sledování polohy vozidla v mapě, sledování stavu (typicky nabíjení u elektromobilů), sepnutí klimatizace a další služby.
Důvod je pochopitelný, ale způsob, jakým jej automobilka řeší, zvedl vlnu negativních reakcí. Mobilní operátoři napříč Evropou postupně vypínají mobilní sítě třetí generace, aby uvolnili frekvence pro moderní 4G a 5G. Nejstarší 2G paradoxně často zůstává déle než 3G, ale na přenos dat je příliš pomalá. Mercedes-Benz se se situací vyrovnal tak, že ke konci roku 2024 všechny vzdálené služby ukončí.
Platí to pro palubní systém COMAND a NTG od verze 5.1 po 5.5, v praxi to znamená ročníky 2018 až 2019, což jsou stále docela zánovní vozy včetně elektromobilů řady EQ. Jen v Německu se tento problém týká asi 350 tisíc aut. Chcete online služby? Výměnu modemu automobilka nenabízí. Jediné oficiální řešení je přechod na novější model auta s palubním systémem MBUX.
Tesla – stejná situace, ukázkové řešení
Do obdobné situace se nevyhnutelně dostávají všechny automobilky, které se o chytrou konektivitu snažily už v dobách před zavedením 5G sítí. Nerad bych v tomto textu sklouznul ke stereotypu „tradiční automobilky jsou nepružné a špatné, Tesla je nejlepší“, nicméně alespoň v tomto případě si Tesla se situací poradila lépe.
Už v listopadu 2021 vystavila na webu zprávu, ve které nabízí upgrade modemu za 4190 Kč bez daně, zato včetně montáže. I staré modemy se mohou nadále připojovat přes Wi-Fi, což typicky v domovské garáži může stačit.
Zdroje: @OndrejBacina, MBpassionBLOG