Vesmír | Měsíc

Měsíc má v sobě možná obří železný projektil

• Pod povrchem jižního pólu Měsíce byla objevena anomálie
  • Mohou to být zbytky železného asteroidu
  • Vědci to zjistili na základě srovnání topografické a gravitační mapy Měsíce

V letech 2011 až 2012 obíhaly okolo Měsíce dvě malé sondy GRAIL. Obě spolu komunikovaly a velmi přesně měřily aktuální vzdálenost od sebe. Na základě těchto dat byla sestavena přesná gravitační mapa Měsíce.

Už deset let pak okolo Měsíce obíhá sonda LRO, která mimo jiné pořizuje velmi přesné fotografie a provádí topografický průzkum.

Vědci dali dohromady data z obou projektů a objevili v oblasti jižního pólu Měsíce anomálii. Vypadá to, že hluboko pod povrchem Měsíce v oblasti
„South-Pole Aitken“ leží něco velmi hmotného.

Aitkenova pánev je jedním z největším impaktních kráterů ve Sluneční soustavě. Její průměr je 2500 km a hloubka 13 km. V této oblasti v lednu přistála čínská sonda Čchang-e 4. Do oblasti pólů budou směřovat také další lety s lidskou posádkou. Hlavní motivací je přítomnost vody.

Anomálie pod povrchem

Podle studie má anomálie hmotnost nejméně 2,18x1018 kg a nachází se v hloubce 300 km. Jednou z možností je, že se železo-niklové jádro asteroidu při nárazu rozptýlilo do horního pláště. Podle simulací je možné, že zbytky jádra asteroidu mohly do současné doby zůstat v plášti a nemusely klesnout směrem k měsíčnímu jádru.

Alternativním vysvětlením je velká koncentrace hustých oxidů spojených s posledním stupněm tuhnutí oceánu magmatu v dávné geologické historii Měsíce.

Diskuze (9) Další článek: Platební karta Coinbase se rozšiřuje do Evropy. Bitcoinem umí platit i Revolut