Měsíc měl magnetické pole přes 2 miliardy let

• Dnešní Měsíc má jenom velmi slabé magnetické pole, ale dříve tomu bylo jinak
  • Magnetické pole Měsíce svého času bylo dokonce silnější, než je současné magnetické pole Země
  • Někdy v době před 3 miliardami let však prakticky vyhaslo... nebo ne?

Dnešní Měsíc má jenom velmi slabé magnetické pole. Navíc to není takové magnetické pole, jaké vytváří dynamo v jádře planety nebo v tomto případě měsíce. Nebývalo to tak ale vždy.

Dřívější studie magnetismu měsíčních hornin ukázaly, že Měsíc od svého vzniku měl magnetické pole vytvářené dynamem, které fungovalo kolem 1 miliardy let.

Toto magnetické pole mělo intenzitu možná až 110 mikrotesla, tedy dokonce silnější, než je dnešní magnetické pole Země. Někdy v době před 3 miliardami let magnetické pole Měsíce prakticky vyhaslo.

Alespoň jsme si to doposud mysleli. Podle nových dat, získaných z měsíčních hornin dovezených astronauty programu Apollo, měl Měsíc magnetické pole o síle kolem 5 mikrotesla možná ještě před 1 miliardou let. Jestli to tak skutečně bylo, tak měl Měsíc magnetické pole, které stálo za řeč, mnohem déle, než se vědci domnívali.

Sonia Tikoo z americké Rutgers University v New Jersey a její spolupracovníci analyzovali vzorky získané v roce 1971 astronauty Davidem Scottem a Jamesem Irwinem při výpravě Apolla 15 v pohoří Montes Apenninus. Zahřáli vzorky hornin na teplotu 780 °C, což by mělo odpovídat, při které tehdy tato hornina vznikla a byla vystavena magnetickému pole Měsíce.

Pokud jsou rozžhavené horniny, které je možné zmagnetizovat, vystaveny vlivu vnějšího magnetického pole, tak se to na nich projeví. Elektrony se v těchto horninách uspořádají podle siločar magnetického pole, jak by to byly maličké kompasy. Když hornina vystydne, tak se orientace elektronů, a tím pádem i působení dávného magnetického pole, uchová v kameni prakticky navěky.

Výzkum magnetického pole Měsíce by mohl osvětlit stále nepříliš jasné mechanismy vzniku a fungování planetárních magnetických polí, včetně toho pozemského. V tuto chvíli například stále přesně nevíme, proč Merkur má magnetické pole, zatímco Mars a Venuše žádné pořádné magnetické pole nemají.

Podle některých odborníků je možné, že magnetické pole Měsíce vzniklo díky působení Země na svou oběžnici. Není prý vyloučeno, že se vzájemné působení blízkých vesmírných těles významně podílí na vzniku a udržování planetárních/měsíčních magnetických polí.

Zdroj: New Scientist