Měsíc po tragické havárii dvou letadel na tokijském letišti padá vina na kapitána menšího stroje | Zdroj: DW News

Zdroj: DW News

Měsíc po tragické havárii dvou letadel na tokijském letišti padá vina na kapitána menšího stroje

2. ledna 2024 došlo na letišti Haneda v japonském Tokiu ke srážce přistávajícího Airbusu A350 společnosti Japan Airlines s letadlem De Havilland Canada Dash 8 provozovaným japonskou pobřežní stráží. Oba stroje se střetly na přistávací dráze a hned po nárazu začaly hořet. Při srážce zahynulo pět ze šesti členů posádky letadla Dash 8 – přežil pouze kapitán. Dobrou zprávou je, že všichni cestující i posádka na palubě Airbusu A350 přežili.

Sekundy před tragédií

Airbus s registrací JA13XJ letěl na pravidelné vnitrostátní lince JAL516 z letiště New Chitose u japonského Sappora na letiště Haneda v Tokiu. V době srážky byl stroj starý jen něco málo přes dva roky – Japan Airlines ho převzaly 10. listopadu 2021.

Airbus s registrací JA13XJ Airbus s registrací JA13XJ

Letoun pobřežní hlídky měl odletět na záchrannou misi kvůli zemětřesení na poloostrově Noto, ke kterému došlo den předtím. Jednalo se o přibližně šestnáct let starý stroj, který poprvé vzlétl v listopadu 2007. Pobřežní stráž jej získala v březnu roku 2009. Stroj údajně nebyl vybaven systémem ADS-B; to znamenalo, že polohu a rychlost nehlásil sám letoun a místo toho se spoléhal na multilateraci pozemními přijímači.

Multilaterace pozemními přijímači je navigační technika používaná v letectví k určení polohy letadla v prostoru využitím více přijímačů umístěných na zemi. Tato technika spočívá v měření časového rozdílu přijetí signálů vysílaných z letadla do různých přijímacích stanic.

Letadlo japonské pobřežní stráže se šesti členy posádky se chystalo na leteckou základnu v Niigatě, kam mělo dopravit zásoby. Jednalo se o jeden ze čtyř strojů, které vláda vyslala na pomoc oblastem postiženým zemětřesením.

Letadlo japonské pobřežní stráže Letadlo japonské pobřežní stráže

Nečekaná srážka

Stroj údajně stál na dráze asi 40 sekund před srážkou. Jeho kapitán oznámil, že zadní část letadla náhle vzplála krátce poté, co zvýšil výkon motoru, a následně explodovala. Přežil s vážnými zraněními, zatímco pět zbývajících členů posádky bylo tokijským hasičským sborem potvrzeno jako oběti. Trosky stroje zůstaly několik set metrů od místa finálního zastavení letadla Japan Airlines.

Let JAL516 přistával po setmění za slabého a proměnlivého větru. Viditelnost byla větší než 10 kilometrů a ve výšce 2 000 stop (610 metrů) se vyskytovala jen malá oblačnost. S letounem japonské pobřežní stráže se Airbus střetl přibližně v 17:47 místního času na přistávací dráze 34R. Na záběrech z bezpečnostních kamer byla vidět ohnivá koule vycházející z letounu. Airbus po sobě ohnivou stopu dlouhou asi 1 kilometr.

Kabinu Airbusu A350 po incidentu rychle zaplnil kouř. Hasiči dorazili na místo přibližně za tři minuty, přičemž zasahovalo asi 70 hasičských vozů. Postupně bylo úspěšně evakuováno všech 367 cestujících a 12 členů posádky, z nichž někteří utrpěli jen drobná zranění. Podle tokijského hasičského sboru byl požár z velké části uhašen krátce po půlnoci, nicméně konstrukce letadla se během té doby kvůli intenzitě plamenů zhroutila.

Zásadní úryvky z komunikace

Japonský ministr dopravy den po havárii zveřejnil přepis komunikace mezi řízením letového provozu a oběma letadly. Z dokumentu vyplývá, že v 17:43:26 dostalo letadlo pobřežní stráže příkaz vyčkat na pojezdové dráze C1. Kapitán letadla tuto informaci následně potvrdil.

Přesně minutu a třicet sekund poté dostal Airbus A350 instrukci „runway 34R cleared to land“. Termín „cleared to land“ v letectví znamená, že posádka letadla obdržela od řízení letového provozu povolení k přistání na určené přistávací dráze.

V tuto chvíli není jasné, jak se letoun pobřežní stráže ocitl na přistávací dráze, když jeho kapitán potvrdil vyčkávání. Každopádně souboj Davida s Goliášem v podstatě nemohl dopadnout jinak a lze označit za velké štěstí, že se nestalo nic cestujícím a posádce z Airbusu. Letadlo bylo neopravitelně poškozeno a aerolinky Japan Airlines odhadují provozní ztráty způsobené jeho zničením na 15 miliard jenů (tj. cca 2,35 miliard korun).

Airbus A350 byl kompletně zničen Airbus A350 byl kompletně zničen

Vyšetřování příčin této tragické havárie nadále pokračuje, takže veškerá dosud publikovaná zjištění lze považovat za předběžná. Každopádně v tuto chvíli je téměř jisté, že hlavním důvodem je nevysvětlitelné počínání kapitána letadla pobřežní stráže, který bez prokazatelného svolení vjel na přistávací dráhu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud