Měsíční prach může být ještě nebezpečnější, než jsme si mysleli

Vesmírné agentury v současnosti tvrdě pracují na tom, aby se lidé opět vrátili na povrch Měsíce. A někteří vizionáři by na naší přirozené družici dokonce rádi postavili základnu. Jak se ale ukazuje, nejde o zrovna pohostinné místo.

Během mise Apolla 11 sice astronauti kvůli procházkám po Měsíci netrpěli žádnými zdravotními potížemi, avšak už tehdy si dobře uvědomovali, že tamější prach rozhodně není jejich přítel – může dráždit plíce, způsobovat přehřívání některých přístrojů atd.

Nyní vědci ze Stony Brook University v New Yorku zjistili, že tento prach pro nás může být ještě nebezpečnější, než jsme si mysleli. Analýza jeho vzorků totiž ukázala, že je schopen reagovat s lidskými buňkami a vytvářet tzv. hydroxylové radikály – vysoce reaktivní částice, které byly v minulosti spojeny s rakovinou plic.

„Je to hlavní zdravotní problém pro budoucí astronauty,“ komentoval to hlavní badatel Donald Hendrix v rozhovoru pro New Scientist.

To ale není všechno. Jiná studie totiž odhalila, že měsíční prach by mohl poškozovat buněčnou DNA a tím rovněž způsobovat rakovinu. Pokud byly myší mozkové a lidské plicní buňky vystaveny působení jeho simulované verze, 90 % z nich zahynulo.

„Co se týče návratu na Měsíc, prach je důvodem ke znepokojení číslo jedna,“ uvedl v dané souvislosti slavný astronaut John Young, který se mj. účastnil mise Apolla 16.

Diskuze (31) Další článek: Takto měl vypadat nástupce Windows XP. Plný funkcí, které se do Vist nedostaly

Témata článku: Zdraví, Vesmír, Výzkum, Kolonizace, Měsíc, Rakovina, Apollo, DNA, Buňky, Astronaut, New York, Buňka, Ston Brook University, Brook University, New Scientist, Prach, Mys, Hlavní badatel, Plíce, Vesmírná agentura, John Young, Lidská buňka, Měsíční prach, Zdravotní potíž, Přirozená družice

Nejlepší aplikace pro tento týden: Hledání nových přátel, tvorba komiksů a chytré kontakty

** V marketech najdete množství titulů, ale jak objevit ty kvalitní? ** Každý týden je vybírá Apple, ale řada z nich má i verzi pro Android. ** Výsledkem jsou kolekce těch nejlepších aplikací svého druhu.

Nejlepší aplikace