Měsíční prach může být ještě nebezpečnější, než jsme si mysleli

Vesmírné agentury v současnosti tvrdě pracují na tom, aby se lidé opět vrátili na povrch Měsíce. A někteří vizionáři by na naší přirozené družici dokonce rádi postavili základnu. Jak se ale ukazuje, nejde o zrovna pohostinné místo.

Během mise Apolla 11 sice astronauti kvůli procházkám po Měsíci netrpěli žádnými zdravotními potížemi, avšak už tehdy si dobře uvědomovali, že tamější prach rozhodně není jejich přítel – může dráždit plíce, způsobovat přehřívání některých přístrojů atd.

Nyní vědci ze Stony Brook University v New Yorku zjistili, že tento prach pro nás může být ještě nebezpečnější, než jsme si mysleli. Analýza jeho vzorků totiž ukázala, že je schopen reagovat s lidskými buňkami a vytvářet tzv. hydroxylové radikály – vysoce reaktivní částice, které byly v minulosti spojeny s rakovinou plic.

„Je to hlavní zdravotní problém pro budoucí astronauty,“ komentoval to hlavní badatel Donald Hendrix v rozhovoru pro New Scientist.

To ale není všechno. Jiná studie totiž odhalila, že měsíční prach by mohl poškozovat buněčnou DNA a tím rovněž způsobovat rakovinu. Pokud byly myší mozkové a lidské plicní buňky vystaveny působení jeho simulované verze, 90 % z nich zahynulo.

„Co se týče návratu na Měsíc, prach je důvodem ke znepokojení číslo jedna,“ uvedl v dané souvislosti slavný astronaut John Young, který se mj. účastnil mise Apolla 16.

Diskuze (31) Další článek: Takto měl vypadat nástupce Windows XP. Plný funkcí, které se do Vist nedostaly