Měsíční voda částečně pochází z pozemské atmosféry

• Vědci zjistili, že lunární voda částečně pochází z pozemské atmosféry
  • Polární oblasti Měsíce mohou obsahovat cca 3 500 kilometrů krychlových vody, která se tam dostala z naší planety
  • Tento odhad je ovšem konzervativní

Měsíc sice vypadá jako totálně pustý a suchý svět, ale jak se ukazuje, nějaká voda tam je. Pro plánované lidské aktivity na Měsíci je přitom voda klíčová, takže nás velmi zajímá, do všech detailů.

Odborníci amerického institutu University of Alaska Fairbanks Geophysical Institute zjistili, že ionty vodíku a kyslíku, které unikají z horních vrstev pozemské atmosféry a v oblasti Měsíci mění na molekuly vody, mohou být jedním ze zdrojů lunární vody a ledu.

Výzkum, který vedl Gunther Kletetschka, potvrzuje, jaký význam pro nás má voda na Měsíci. Pátrání po zdrojích vody na Měsíci a jejich ověřování je klíčem k úspěchu amerického programu návratu na Měsíc Artemis a přípravě dlouhodobého pobyty lidí na naší ikonické oběžnici.

Voda ze Země

Podle Kletetschky je pozoruhodné, že voda, která by se měla stát stěžejní surovinou pro astronauty programu Artemis, je vlastně z části ze Země, jen jsme ji tam nemuseli komplikovaně dovést. Doletěla tam sama.

Badatelé jsou přesvědčeni, že k tomu dochází především tehdy, když Měsíc prochází oblastí „ocasu“ magnetosféry Země a dochází k dočasným změnám v planetárním magnetickém poli Země. To představuje cca 5 dní z celkového 1 měsíce doby oběhu Luny.

Kletetschkův tým odhaduje, že polární oblasti Luny mohou obsahovat cca 3 500 kilometrů krychlových vody, která se tam dostala ze Země. Jde o množství srovnatelné se severoamerickým Huronským jezerem, osmým největším jezerem světa.

Kdybychom tam chtěli dovézt tolik vody kosmickými loděmi, dost bychom se nadřeli. Přitom jde o konzervativní odhad, který je založený na předpokladu, že se na Měsíc dostane 1 procento iontů vodíku a kyslíku, co unikly do vesmírného prostoru.

Pokud jde o další zdroje vody na Měsíci, většina z jejího množství je zřejmě pozůstatkem mnoha srážek s kometami a planetkami. K mnoha z nich došlo během období intenzivního meteoritického bombardování vnitřní Sluneční soustavy, známého jako „Late Heavy Bombardment.“, které se odehrálo zhruba před 4 miliardami let. Zdrojem lunární vody je zřejmě i solární vítr, který přináší další ionty vodíku a kyslíku, z nichž na Měsíci vznikají molekuly vody.

Diskuze (2) Další článek: Čtečky Kindle budou podporovat formát ePUB a zahodí MOBI. Ale jsou v tom otazníky

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Artemis, Země, Astronomie, Měsíc, Luna, Sluneční soustava, Voda, Atmosféra, Vodík, Jezero, Polární oblast, Molekula, Iont, Kyslík, Pozemská atmosféra

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Jaromír PukMarek Čech