Chemie | Meteorit

Meteorit v sobě ukrýval kompletní molekulu proteinu mimozemského původu

Vědci vůbec poprvé objevili v meteoritu kompletní molekulu proteinu – a jsou si v podstatě jisti tím, že nepochází ze Země. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány na předtiskovém serveru ArXiv.

Odborníci z Harvard University a biotechnologických společností PLEX Corporation a Bruker po analýze vzorků meteoritu Acfer 086 dospěli k závěru, že stavební bloky tohoto proteinu se chemicky liší od stavebních bloků pozemských proteinů.

„Molekula je zakončena seskupením železo-kyslík-železo, které bylo v jiných pozemských kontextech považováno za schopné absorbovat fotony a štěpit vodu na hydroxylové a vodíkové skupiny,“ uvedli mj.

Konečně úplný protein

Až dosud byly nalezeny pouze řetězce aminokyselin, z nichž žádný nebyl dostatečně velký ani organizovaný na to, aby bylo možné považovat ho za úplný protein.

Pokud se tým nezmýlil, pak výsledky jeho práce představují silnou podporu pro hypotézu, podle níž kdysi meteority sehrály významnou roli v procesu prebiotické evoluce na Zemi – konkrétně tím, že na naši planetu dopravily různé důležité molekuly a sloučeniny.

Badatelé ovšem nedokážou říct, odkud tento neobvyklý protein pochází, ani jak vlastně vzniknul. Jsou zkrátka jen přesvědčeni o tom, že není odtud.

Diskuze (15) Další článek: Novým monitorovým standardem se může stát 4K a 43". Ceny letí dolů a obří plocha láká