Mezi vyhynutím dinosaurů a současnými změnami klimatu existují souvislosti

• Dopad asteroidu, který vyhubil dinosaury, způsobil globální oteplování
  • Vyšší teplota způsobila nedostatek kyslíku v oceánech
  • Efekt může nastat v budoucnu vlivem současných změn klimatu, i když pomalejším tempem

Před 65 miliony let dopadl do oblasti dnešního Mexického zálivu asi 15 km velký asteroid. Na místě dopadu vznikl obří kráter o průměru přes 180 km. Dnes je ukrytý pod vrstvou sedimentů a objeven byl teprve před pár desítkami let při hledání ropy.

Důsledky dopadu byly pro život na Zemi fatální. Kromě tlakové a tepelné vlny, zemětřesení, cunami nebo globálních požárů se do atmosféry dostalo obrovské množství plynů z uvolněných hornin a prachu.

Dopad uvolnil do atmosféry asi 1400 gigatun oxidu uhličitého, i když podle některých novějších modelů bylo oxidu uhličitého výrazně méně. Pro srovnání: podle odhadů vypustil člověk do atmosféry v loňském roce asi 32,5 gigatun CO2.

Oxid uhličitý je skleníkový plyn. K okamžitému globálnímu oteplování tehdy ale nedošlo. Právě naopak. Do atmosféry se dostalo i obrovské množství prachu, který zastínil slunce a teplota spadla v průměru o 25 stupňů Celsia.

Během několika let se prach rozptýlil, ale pro velkou část života na Zemi už bylo příliš pozdě. Teplota se vrátila k normálu. Tedy skoro. Oxidu uhličitého bylo v atmosféře stále velmi hodně, takže po globální době ledové nastalo globální oteplování. Teplota byla o 1,5 až 2 stupně vyšší než před dopadem.

Co ukázal výzkum zaměřený na molybden?

Geologové mají výhodu. Průzkumem jednotlivých vrstev hornin si mohou doslova číst v historii naší planety a zjistit, jaké byly v době před desítkami milionů let na naší planetě podmínky. Při průzkumu v Dánsku, Španělsku a Texasu se zaměřili na množství molybdenu před a po dopadu.

Kyslík v oceánech na sebe váže molybden a odstraňuje ho z vody. Pokud je kyslíku nedostatek, molybdenu je ve vodě velké množství. Prudké zvýšení molybdenu po dopadu asteroidu naznačuje, že v oceánech bylo málo kyslíků.

Teplejší voda dokáže udržet kyslík hůře než chladnější voda. V mělčích oceánech tehdy bylo tak málo kyslíku, že to vědci označují jako „mrtvé zóny“.

Globální oteplení před 65 miliony lety připomíná současný trend postupného zvyšování teploty. „Přestože jsou příčiny poněkud odlišné a časová osa může být jiná, základní principy jsou stejné,“ řekla paleo-oceánografka Ellen Thomas z Yale University.

Při dopadu asteroidu došlo ke změně klimatu ve velmi krátkém časovém měřítku. V současné době se teplota zvyšuje samozřejmě výrazně pomaleji. Život se může přizpůsobit. Obecně platí, že čím je změna pomalejší, tím lépe pro život.

Už dnes některé části oceánu vykazují známky menšího množství kyslíku. Jen hrozba tentokrát nepřišla z vesmíru, ale je přímo na planetě...

Zdroj: eos.org, foto: Pixabay (CC0)

Diskuze (25) Další článek: AMD Threadripper 2990WX a 2950X: přehled testů 32jádrového a 16jádrového procesoru z celého světa

Témata článku: Historie, Země, Globální oteplování, Asteroidy, Katastrofy, Oceán, Dinosauři, Změna klimatu, Současná změna, Dánsko, Nový model, Tlaková vlna, Velká část, Loňský rok, Ropa, Základní princip, Časová osa, Asteroid, Yale University, Výzkum zaměřený, Malé množství, Velký asteroid, Obrovské množství, Současná doba, Pixabay

Musk pošle lidi na oblet Měsíce. Japonský podnikatel Maezawa vezme na cestu až osm umělců

** SpaceX chce nejdříve v roce 2023 vyslat lidi na oblet Měsíce ** Hlavním pasažérem bude japonský podnikatel Jusaku Maezawa, který vezme na cestu až 8 umělců ** Pětidenní cesta proběhne v chystané lodi BFS

Intel vs. AMD: souboj vícejádrových procesorů začal. AMD zesměšňuje Intel neuvěřitelně nízkou cenou

** AMD představilo nové levné procesory až s 32jádry ** AMD útočí na serverový i domácí trh Intelu ** Intel nemá konkurenceschopnou nabídku

Pojďme programovat elektroniku: Jak vlastně funguje akcelerometr a gyroskop nejen ve vašem telefonu

** Každý současný vybavený mobil má akcelerometr a gyroskop ** Jenže co každé z těchto čidel vlastně dělá a jak vypadá? ** Dnes si to vysvětlíme a do hry zapojíme i Airbus A380 a Arduino

ELONOVINKY: Druhá strana popularity – servisy Tesly jsou přeplněné a nestíhají

** Automobilka Tesla neustále zvyšuje prodeje svých vozů ** S kvapně rostoucím počtem nových majitelů Tesel ale stoupá i počet zákazníků servisů ** Servisy Tesly nestíhají, firma proto řeší další akutní problém

Petr Melechin, Karel Dlabač | 72

Windows 95 slaví 23 let. Vzpomínáte na ně? Jak dlouho jste je používali?

** 24. srpna 1995 zahájil Microsoft prodej Windows 95 ** Uvedení na trh doprovázela masivní reklamní kampaň ** I 23 let poté je určitě na co vzpomínat!