Mezinárodní vesmírná stanice smrdí. Příčinou nepříjemného zápachu může být špinavé a propocené prádlo

Bývalá astronautka Catherine „Cady“ Coleman v rozhovoru pro magazín Fast Company odhalila jednu z hlavních příčin nepříjemného zápachu na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS): špinavé prádlo.

„Neměli jsme používat stejné oblečení déle než týden nebo dva. Ale přestože na palubě měli spoustu oblečení do tělocvičny, někteří členové posádky byli rádi, že tyto zásoby šetří – a rozhodli se překonat rekord v nejdelším používání oblečení do tělocvičny,“ konstatovala.

Někteří rovněž vyhazovali své propocené prádlo v době, kdy ještě bylo vlhké – což je tady na Zemi vcelku běžné, nicméně v kosmu to může mít mnohem závažnější následky, než byste si mohli myslet.

Osvěžovač vzduchu pro ISS?

„My veškerou vodu recyklujeme - ve skutečnosti sbíráme vlhkost ze vzduchu,“ vysvětlila Coleman. „Když je jedna z posádek začala cpát mokré oblečení do pytlů na odpadkové lodi, změnilo to celou vodní bilanci stanice.“

Dodejme, že společnost Colgate-Palmolive se nedávno rozhodla začít pracovat na vývoji „pokročilejších a udržitelnějších produktů pro zlepšení zdraví úst a kůže astronautů“.

Podle dostupných informací již s NASA uzavřela smlouvu, přičemž mj. hodlá čerpat právě z poznatků Coleman, která se projektu účastní jako strategická poradkyně. Možná se tak jednoho dne dočkáme i něčeho jako osvěžovače vzduchu pro vesmírné stanice.

Diskuze (45) Další článek: Vytištěný solární panel tenký jako papír dokáže proměnit jakýkoli povrch ve zdroj elektrické energie