Technologie | Automobily

Michelin ukázal budoucnost pneumatik – obejdou se bez vzduchu a nepůjde je píchnout

Francouzský výrobce pneumatik Michelin představil na akci Movin'On Summit prototyp svých nových pneumatik UPTIS (Unique Puncture-proof Tire System). Jako první je v rámci spolupráce s General Motors obuje ještě v tomto roce testovací flotila elektromobilů Chevrolet Bolt, jezdící v americkém Michiganu.

Viceprezident společnosti General Motors Steve Kiefer v tiskovém prohlášení označuje technologii nových pneumatik jako průlomovou a neskrývá své nadšení ze spolupráce s Michelinem. Jedná se o „skvělý příklad toho, jak zákazníci profitují ze spolupráce na inovacích s dodavateli.“

Pneumatiky, které neznají defekt

Technologie bez vzduchu eliminuje hned několik problémů současných pneumatik, jako jsou například boule nebo trhliny. Pneumatikářský koncern tak chce přispět ke snižování spotřeby surovin a odpadu. Jako hlavní výhody Michelin jmenuje:

  • Sníží počet proražených nebo poškozených pneumatik, které jsou vyřazeny před dosažením konce jejich životního cyklu.
  • Snižují množství surovin, energií a emisí spojených s výrobou dojezdových a náhradních pneumatik, které již nebudou potřeba.
  • Vydrží déle díky tomu, že eliminují nesouměrné opotřebení, způsobené přehušťováním nebo podhušťováním.
  • Snižují nebezpečí související s propíchnutím nebo proražením pneumatiky.

Na svých stránkách pak firma označuje pneumatiky UPTIS jako pokrok v segmentu technologie „bezvzduchové mobility“. Mimo jiné vyzdvihuje minimální nároky na údržbu, neboť u těchto pneumatik není nutné provádět kontrolu tlaku a případného poškození.

Kdy budeme jezdit na pneumatikách bez vzduchu?

V propagačním videu Michelin zdůrazňuje zejména pozitivní ekologický dopad svého řešení. V dalších záběrech názorně ukazuje vlastnosti a schopnosti pneumatik UPTIS, kterým nečiní problém přejezd přes hřebíky nebo nájezd na ostrou hranu, simulující obrubník.

Pneumatiky jsou vyrobeny pomocí technologie 3D tisku ze směsi kompozitního kaučuku, pryskyřice a sklolaminátu. Na první pohled možná nejsou tak vizuálně přitažlivé jako běžné pneu, ale Michelin tvrdí, že jsou stejně pohodlné.

V tuto chvílí má francouzská firma pouze funkční prototyp, který bude dále testovat. Uzavřela proto spolupráci s mezinárodní korporací General Motors, která patří mezi největší výrobce automobilů na světě. Cílem je přinést pneumatiky UPTIS do segmentu osobních vozidel. Pokud vše půjde podle plánu, mohli bychom se s touto novinkou setkávat na cestách již v roce 2024.

Diskuze (39) Další článek: Firefox spouští agresivní blokaci. Cookies i celé reklamy mohou snadno zmizet

Témata článku: Technologie, Technika, Doprava, Automobily, Elektromobily, Segment, Michelin, Michigan, General Motors, Přejezd, Obrubník, Vzduch, Chevrolet Bolt


Určitě si přečtěte

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

** Kolem baterií a akumulátorů koluje řada mýtů, nepravd a polopravd ** Dnes vám devět z nich zkusíme vyvrátit na základě faktů ** Většina z nich totiž neplatí pro moderní lithiové baterie

Karel Kilián, David Polesný | 99

10 novinek Androidu 10, které vás budou bavit

10 novinek Androidu 10, které vás budou bavit

Jan Láska, Vladislav Kluska | 28

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

** Nikdo si je nepamatuje ** Žádné není zcela bezpečné ** Nejlepší by bylo je prostě zrušit

Jakub Čížek | 63