Francouzská firma Michelin pracuje již od roku 2005 na konceptu pneumatik odolných proti propíchnutí. Po bezmála šestnácti letech se vývoj posunul o další krůček dál – firma poprvé ukázala novinku na reálném autě. V souladu se snahami o lepší udržitelnost se pochopitelně jednalo o elektromobil.
Novinka reaguje na skutečnost, že se ročně na celém světě vyrobí více než tři miliardy pneumatik. Michelin chce tento produkt učinit šetrnějším k životnímu prostředí. Kromě využívání přírodních materiálů toho hodlá dosáhnout omezením případů, které způsobují opotřebení a činí pneumatiky nepoužitelnými.
Pneumatiky, které se nebojí hřebíků
Unique Punctureproof TIre System (UPTIS) je bezdušová pneumatika, která díky své jedinečné konstrukci nevyžaduje plnění vzduchem a nikdy se nepropíchne. Firma v roce 2017 zveřejnila ukázkové video, v němž prezentovala veřejnosti svou vizi. Pneumatiky měly mít houbovitou strukturu a jejich dezén se měl „tisknout“ na k tomu určených stanicích.
Koncept UPTIS kombinuje kolo z lehké hliníkové slitiny a pružnou nosnou konstrukci, která je vyrobena z plastu vyztuženého skleněnými vlákny. Výrobce je přesvědčen, že díky tomuto provedení může nový koncept poskytovat vlastnosti běžných pneumatik.
Velkou výzvou je snaha o snížení ekologických dopadů pneumatik. V počáteční fázi budou obsahovat mimo jiné recyklovaný plastový odpad a postupem času je v plánu nahrazení naprosto všech součástí organickými nebo recyklovatelnými materiály.
Možná se dočkáme za tři roky
Až donedávna byly pneumatiky UPTIS jen konceptem, kterým jsme se mohli kochat v propagačních materiálech. Nedávno se hnuly pomyslné ledy – francouzský výrobce poprvé ukázal svůj produkt veřejnosti a pozval omezený počet lidí na zkušební jízdy.
Pneumatiky byly nainstalovány na elektromobilu Mini Electric a na první pohled zaujaly odhalenými bočnicemi, díky čemuž bylo možné vidět strukturu jejich konstrukce. Jejím hlavním cílem je eliminovat riziko vzniku plošek a rychlé ztráty tlaku.
Ředitel Cyrille Roget k tomu řekl: „Byl to pro nás výjimečný zážitek a největšího uspokojení se nám dostalo na konci předváděcí akce, kdy naši pasažéři, kteří byli zpočátku, pravda, trochu obezřetní, prohlásili, že nepocítili žádný rozdíl ve srovnání s běžnými pneumatikami.“
V tuto chvíli nejsou známy žádné informace o tom, jak náročný bude výrobní proces či jaká je cena použitých materiálů. Není tedy jisté, zda a případně o kolik budou nepropíchnutelné pneumatiky dražší ve srovnání s těmi konvenčními. Každopádně uvedení první pneumatiky UPTIS na trh bychom se měli dočkat v roce 2024.