Deník The Wall Street Journal přinesl informaci o švýcarském startupu, který vytvořil obří vysavač pro zachycování oxidu uhličitého ze vzduchu. Novou technologii hodlá používat Microsoft v rámci své snahy stát se uhlíkově neutrální firmou. Dalším zákazníkem se chce stát německá automobilka Audi.

Deník The Wall Street Journal přinesl informaci o švýcarském startupu, který vytvořil obří vysavač pro zachycování oxidu uhličitého ze vzduchu. Novou technologii hodlá používat Microsoft v rámci své snahy stát se uhlíkově neutrální firmou. Dalším zákazníkem se chce stát německá automobilka Audi.

U většiny systémů, jejichž úkolem je zachycování nečistot, vyvstává Nerudovská otázka: „Kam s ním?“ V případě CO2 je využití doslova nabíledni – oxid uhličitý lze využívat v potravinářském průmyslu k nasycování limonád. Jedním z odběratelů je proto nápojový gigant Coca-Cola.

U většiny systémů, jejichž úkolem je zachycování nečistot, vyvstává Nerudovská otázka: „Kam s ním?“ V případě CO2 je využití doslova nabíledni – oxid uhličitý lze využívat v potravinářském průmyslu k nasycování limonád. Jedním z odběratelů je proto nápojový gigant Coca-Cola.

Největší nevýhodou vysavačů CO2 je jejich cena – jsou velmi drahé, a proto se zatím příliš nerozšířily. Jedná se o začínající technologii, která vyžaduje hodně elektrické energie, bohužel však zatím není škálovatelná. Některé firmy jsou však dostatečně velké a bohaté na to, aby se přes tyto problémy přenesly a technologii nasadily.

Největší nevýhodou vysavačů CO2 je jejich cena – jsou velmi drahé, a proto se zatím příliš nerozšířily. Jedná se o začínající technologii, která vyžaduje hodně elektrické energie, bohužel však zatím není škálovatelná. Některé firmy jsou však dostatečně velké a bohaté na to, aby se přes tyto problémy přenesly a technologii nasadily.

Mezi tyto firmy patří Microsoft a Audi, které ochotně investují do technologie, jež má z atmosféry stahovat oxid uhličitý. Nejen Coca-Cola využívá tento plyn ve svých sycených nápojích, kterým dodává perlivost. Na celosvětovém trhu s nápoji se ročně spotřebuje více než 10 milionů tun CO2.

Mezi tyto firmy patří Microsoft a Audi, které ochotně investují do technologie, jež má z atmosféry stahovat oxid uhličitý. Nejen Coca-Cola využívá tento plyn ve svých sycených nápojích, kterým dodává perlivost. Na celosvětovém trhu s nápoji se ročně spotřebuje více než 10 milionů tun CO2.

Zařízení pro zachycování uhlíku funguje principiálně stejně, jako vysavač. Na jedné straně nasává pomocí třiceti ventilátorů vzduch z atmosféry. Ten pak prochází přes filtr, jež zachytí oxid uhličitý, který následně ukládá do nádrží. Jedno zařízení je schopné ročně zachytit až 1500 tun CO2.

Zařízení pro zachycování uhlíku funguje principiálně stejně, jako vysavač. Na jedné straně nasává pomocí třiceti ventilátorů vzduch z atmosféry. Ten pak prochází přes filtr, jež zachytí oxid uhličitý, který následně ukládá do nádrží. Jedno zařízení je schopné ročně zachytit až 1500 tun CO2.

Výroba a instalace jednoho ventilátoru v tomto zařízení stojí až 220 000 dolarů (cca 4,7 milionů korun). Další položkou, podílející se na vysokých provozních nákladech, je elektřina. K tomu, aby projekt dával větší smysl, bude nutné snížit výrobní náklady a energetickou náročnost a zajistit snadnou škálovatelnost.

Výroba a instalace jednoho ventilátoru v tomto zařízení stojí až 220 000 dolarů (cca 4,7 milionů korun). Další položkou, podílející se na vysokých provozních nákladech, je elektřina. K tomu, aby projekt dával větší smysl, bude nutné snížit výrobní náklady a energetickou náročnost a zajistit snadnou škálovatelnost.

Manažer Coca-Coly Patrick Wittweiler přiznal, že se v počátcích museli potýkat s celou řadou problémů, týkajících se například přeměny oxidu uhličitého do zkapalněné formy. I dnes musí konstatovat, že používání recyklovaného CO2 je výrazně dražší než jeho výroba.

Manažer Coca-Coly Patrick Wittweiler přiznal, že se v počátcích museli potýkat s celou řadou problémů, týkajících se například přeměny oxidu uhličitého do zkapalněné formy. I dnes musí konstatovat, že používání recyklovaného CO2 je výrazně dražší než jeho výroba.

Pokud se celý projekt podaří dotáhnout do úspěšného konce, je docela dobře možné, že až si v budoucnosti otevřeme plechovku s limonádou nebo láhev se sycenou vodou, budou v ní bublinky plynu zachyceného z atmosféry obřími vysavači.

Pokud se celý projekt podaří dotáhnout do úspěšného konce, je docela dobře možné, že až si v budoucnosti otevřeme plechovku s limonádou nebo láhev se sycenou vodou, budou v ní bublinky plynu zachyceného z atmosféry obřími vysavači.

Microsoft bude pomocí obřího vysavače z atmosféry sbírat CO2, Coca-Cola z něj vyrobí limonádu

Microsoft bude pomocí obřího vysavače z atmosféry sbírat CO2, Coca-Cola z něj vyrobí limonádu

U většiny systémů, jejichž úkolem je zachycování nečistot, vyvstává Nerudovská otázka: „Kam s ním?“ V případě CO2 je využití doslova nabíledni – oxid uhličitý lze využívat v potravinářském průmyslu k nasycování limonád. Jedním z odběratelů je proto nápojový gigant Coca-Cola.
Největší nevýhodou vysavačů CO2 je jejich cena – jsou velmi drahé, a proto se zatím příliš nerozšířily. Jedná se o začínající technologii, která vyžaduje hodně elektrické energie, bohužel však zatím není škálovatelná. Některé firmy jsou však dostatečně velké a bohaté na to, aby se přes tyto problémy přenesly a technologii nasadily.
Mezi tyto firmy patří Microsoft a Audi, které ochotně investují do technologie, jež má z atmosféry stahovat oxid uhličitý. Nejen Coca-Cola využívá tento plyn ve svých sycených nápojích, kterým dodává perlivost. Na celosvětovém trhu s nápoji se ročně spotřebuje více než 10 milionů tun CO2.
Zařízení pro zachycování uhlíku funguje principiálně stejně, jako vysavač. Na jedné straně nasává pomocí třiceti ventilátorů vzduch z atmosféry. Ten pak prochází přes filtr, jež zachytí oxid uhličitý, který následně ukládá do nádrží. Jedno zařízení je schopné ročně zachytit až 1500 tun CO2.
9
Fotogalerie

Microsoft bude pomocí obřího vysavače z atmosféry sbírat CO₂, Coca-Cola z něj vyrobí limonádu

Deník The Wall Street Journal přinesl informaci o švýcarském startupu, který vytvořil obří vysavač pro zachycování oxidu uhličitého ze vzduchu. Novou technologii hodlá používat Microsoft v rámci své snahy stát se uhlíkově neutrální firmou. Dalším zákazníkem se chce stát německá automobilka Audi.

U většiny systémů, jejichž úkolem je zachycování nečistot, vyvstává Nerudovská otázka: „Kam s ním?“ V případě CO2 je využití doslova nabíledni – oxid uhličitý lze využívat v potravinářském průmyslu k nasycování limonád. Jedním z odběratelů je proto nápojový gigant Coca-Cola.

Z atmosféry do limonády

Největší nevýhodou vysavačů CO2 je jejich cena – jsou velmi drahé, a proto se zatím příliš nerozšířily. Jedná se o začínající technologii, která vyžaduje hodně elektrické energie, bohužel však zatím není škálovatelná. Některé firmy jsou však dostatečně velké a bohaté na to, aby se přes tyto problémy přenesly a technologii nasadily.

Mezi tyto firmy patří Microsoft a Audi, které ochotně investují do technologie, jež má z atmosféry stahovat oxid uhličitý. Nejen Coca-Cola využívá tento plyn ve svých sycených nápojích, kterým dodává perlivost. Na celosvětovém trhu s nápoji se ročně spotřebuje více než 10 milionů tun CO2.

Zařízení pro zachycování uhlíku funguje principiálně stejně, jako vysavač. Na jedné straně nasává pomocí třiceti ventilátorů vzduch z atmosféry. Ten pak prochází přes filtr, jež zachytí oxid uhličitý, který následně ukládá do nádrží. Jedno zařízení je schopné ročně zachytit až 1500 tun CO2.

Zatím se to nevyplatí

Výroba a instalace jednoho ventilátoru v tomto zařízení stojí až 220 000 dolarů (cca 4,7 milionů korun). Další položkou, podílející se na vysokých provozních nákladech, je elektřina. K tomu, aby projekt dával větší smysl, bude nutné snížit výrobní náklady a energetickou náročnost a zajistit snadnou škálovatelnost.

Manažer Coca-Coly Patrick Wittweiler přiznal, že se v počátcích museli potýkat s celou řadou problémů, týkajících se například přeměny oxidu uhličitého do zkapalněné formy. I dnes musí konstatovat, že používání recyklovaného CO2 je výrazně dražší než jeho výroba.

Pokud se celý projekt podaří dotáhnout do úspěšného konce, je docela dobře možné, že až si v budoucnosti otevřeme plechovku s limonádou nebo láhev se sycenou vodou, budou v ní bublinky plynu zachyceného z atmosféry obřími vysavači.

Určitě si přečtěte

Články odjinud