Vesmír | Mozek

Mikrogravitace způsobuje znepokojivé změny v mozcích astronautů

Pokud lidé žijí ve vesmíru dostatečně dlouho, jejich mozky se změní. Tuto nepříjemnou skutečnost potvrzuje i nová studie, která byla publikována v New England Journal of Medicine.

Již nějakou dobu víme, že mozkomíšní mok se v mikrogravitaci chová jinak než v obvyklých pozemských podmínkách, což má negativní dopady minimálně na oči. Nyní badatelé pomocí magnetické rezonance zjistili, že mozky 10 ruských kosmonautů, kteří strávili v průměru 189 dní na palubě Mezinárodní vesmírné stanice (ISS), obsahují méně šedé hmoty.

Po návratu na naši planetu se množství šedé hmoty začalo pomalu vracet do původního stavu, ale pomalu (inkriminovaný efekt byl pozorovatelný ještě o 7 měsíců později).

Kromě toho vyšlo najevo, že během pobytu na ISS došlo ke zvětšení objemu již zmíněného mozkomíšního moku v cortexu.

Zatím nicméně není jasné, zda tyto rozsáhlé změny nějak ovlivňují kognitivní funkce astronautů – teoreticky by se mohlo jednat jen o neškodnou zvláštnost způsobovanou mikrogravitací.

„Ale společně s dalšími vesmírnými nebezpečími, jako je smrtelná radiace a zplošťování očních bulev, je jasné, že předtím než se vydáme prozkoumávat hvězdy, bychom měli zodpovědět spoustu medicínských otázek,“ komentoval to Futurism.

Diskuze (109) Další článek: Uber: v roce 2021 budeme doručovat jídlo pomocí dronů

Témata článku: Zdraví, Vesmír, Výzkum, Kosmonautika, Mezinárodní vesmírná stanice, Mozek, Žně, Magnetická rezonance, Astronaut, Nová studie, Futurism, Negativní dopad, Zvětšení, Mok, Kognitivní funkce, Ruský kosmonaut, Původní stav, ISS, Rozsáhlá změna, Nepříjemná skutečnost, Mikrogravitace

26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

Doplňky do prohlížečeChromeProhlížeče
Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

** Kam doma natrvalo uložit data? Vyplatí se ještě optická média? ** Jaké kapacity disků a médií má smysl koupit? ** Cenovou výhodnost si ukážeme na příkladech s 2TB úložištěm