Mikrogravitace způsobuje znepokojivé změny v mozcích astronautů

Pokud lidé žijí ve vesmíru dostatečně dlouho, jejich mozky se změní. Tuto nepříjemnou skutečnost potvrzuje i nová studie, která byla publikována v New England Journal of Medicine.

Již nějakou dobu víme, že mozkomíšní mok se v mikrogravitaci chová jinak než v obvyklých pozemských podmínkách, což má negativní dopady minimálně na oči. Nyní badatelé pomocí magnetické rezonance zjistili, že mozky 10 ruských kosmonautů, kteří strávili v průměru 189 dní na palubě Mezinárodní vesmírné stanice (ISS), obsahují méně šedé hmoty.

Po návratu na naši planetu se množství šedé hmoty začalo pomalu vracet do původního stavu, ale pomalu (inkriminovaný efekt byl pozorovatelný ještě o 7 měsíců později).

Kromě toho vyšlo najevo, že během pobytu na ISS došlo ke zvětšení objemu již zmíněného mozkomíšního moku v cortexu.

Zatím nicméně není jasné, zda tyto rozsáhlé změny nějak ovlivňují kognitivní funkce astronautů – teoreticky by se mohlo jednat jen o neškodnou zvláštnost způsobovanou mikrogravitací.

„Ale společně s dalšími vesmírnými nebezpečími, jako je smrtelná radiace a zplošťování očních bulev, je jasné, že předtím než se vydáme prozkoumávat hvězdy, bychom měli zodpovědět spoustu medicínských otázek,“ komentoval to Futurism.

Diskuze (109) Další článek: Uber: v roce 2021 budeme doručovat jídlo pomocí dronů

Témata článku: Zdraví, Vesmír, Výzkum, Mozek, Mezinárodní vesmírná stanice, Kognitivní funkce, Původní stav, Mikrogravitace, Ruský kosmonaut, Nová studie, ISS, Futurism, Astronaut, Magnetická rezonance, Negativní dopad, Mok, Nepříjemná skutečnost

Kvantový internet se blíží. Oproti tomu klasickému bude mnohem bezpečnější

** Jednotlivé bloky kvantového internetu už se pomalu vyvíjí a testují ** Kvantová síť už bude mít své uplatnění dříve, než bude všude dostupný kvantový internet ** Nejdříve půjde o doplněk ke klasickému internetu

Říjnová aktualizace způsobuje na počítačích HP „modrou obrazovku smrti“

** Uživatelé hlásí další problémy s kumulativní aktualizací KB4464330 ** Na některých počítačích HP končí update „modrou obrazovkou smrti“ ** Na vině je patrně ovladač klávesnice

Pojďme programovat elektroniku: Kamera pro Arduino i Raspberry Pi, která vidí

** Představte si robotické autíčko s kamerou ** S kamerou, která opravdu vidí věci ** Na trhu je jich několik a my si dnes vyzkoušíme americkou Pixy2

Nechali jsme dopadnout asteroid Ryugu na Prahu. Místo stověžatého města je pětikilometrový kráter

** Ryugu je blízkozemní planetka, která křižuje dráhu Země ** Její průměr je asi 900 metrů ** Co by se stalo, kdyby Ryugu dopadla na Zemi?