Mikroorganismy konzumující mořské řasy mohou být využity k výrobě biologicky odbouratelných plastů

Tzv. bioplasty se dělají z biomasy místo z fosilních paliv. Mnohé z nich se odbourává značně rychleji než tradiční plasty, ale má to jeden háček – k jejich výrobě je obvykle zapotřebí úrodná půda a sladká voda, kteréžto věci nejsou všude k dispozici.

Proč práve půda a voda? Některé mikroorganismy přirozeně produkují polymer zvaný polyhydroxyalkanoát (PHA), z nějž lze bioplasty vytvářet. V praxi se však za daným účelem zatím využívají pouze ty druhy, které se živí rostlinami rostoucími na souši.

Tato situace by se však brzy mohla změnit. Odborníci z University of Tel Aviv totiž prostřednictvím experimentů zjistili, že PHA je možné získat i z mikroorganismu Haloferax mediterranei, který konzumuje mořské řasy.

„Dokázali jsme, že je možné produkovat bioplasty kompletně založené na mořských zdrojích a to procesem příznivým jak pro životní prostředí, tak pro jeho obyvatele,“ uvedl badatel Alexander Golberg v tiskové zprávě.

Ze současných odhadů plyne, že do roku 2050 bude ve světových oceánech víc plastu než ryb. Inkriminovaný materiál přitom mj. ničí korálové útesy a navíc může mít negativní vliv i na lidské zdraví.

Není tak divu, že již delší dobu probíhají různé snahy o vyčištění oceánů. Ukázkovým příkladem může být projekt The Ocean Cleanup, jehož autor – Boyan Slat z Nizozemska – za daným účelem navrhl speciální plovoucí systém s odolnými sítěmi. Celkově vzato však jde o obrovský problém, který je zapotřebí řešit na více úrovních. A vývoj biodegradabilních plastů bezesporu představuje jednu z oblastí, jež si zaslouží pozornost.

Diskuze (3) Další článek: Střílečka ve vašem bytě: Doomba udělá z mapy z robotického vysavače level do hry Doom

Témata článku: Výzkum, Příroda, Ekologie, Moře, Plasty, Rostliny, Nizozemsko, Sladká voda, Současný odhad, Obrovský problém, Lidské zdraví, Fosilní palivo, Vyčištění, Plast, Výroba, Dlouhá doba, Tradiční plast, PHA, Korálový útes, Řasy, Ukázkový příklad, Ecology, Úrodná půda, Negativní vliv, Mikroorganismus

Nejlepší aplikace pro tento týden: Tvorba životopisů, neomezený stream hudby a editor videa

**V marketech najdete množství titulů, ale jak objevit ty kvalitní? **Každý týden je vybírá Apple, ale řada z nich má i verzi pro Android. **Výsledkem jsou kolekce těch nejlepších aplikací svého druhu.

Nejlepší aplikace
Recenze multiplayeru Halo Infinite. Konečně pořádná střílečka!

Tento rok byl, co se týče multiplayerových stříleček, plný zklamání. Do hry konečně vstupuje Halo a to, zdá se, ukáže přesně to, co bychom si přáli. Hra je oficiálně stále v betě a již nyní je jednou z nejnávykovějších her roku.

Vojtěch Matušinský