Mikroskopická loď Voyager a ikonická 3DBenchy budou jednou možná dopravovat léky v těle

Skupina fyziků z nizozemské univerzity v Leidenu provedla experiment, který dojme každého majitele 3D tiskárny, který kdy vytisknul lodičku 3DBenchy. Ta jejich totiž skutečně plavala a ke všemu sama.

Abychom si to vysvětlili, 3DBenchy je jedním z nejznámějších modelů pro 3D tiskárny, který slouží ke kalibračním účelům – zejména na klasických FDM/FFF tiskárnách počínaje kusy za pár tisíc z Aliexpressu a konče třeba českými stroji od Josefa Průši.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
3DBenchy v řezacím softwaru a klasickém a obřím rozměru

Zatímco běžné rozměry lodičky jsou zhruba 6×3×5 cm, v Leidenu zvolili mikrotisk na mašině Photonic Professional GT2 s technologií dvoufotonové polymerizace (vytvrzování fotocitlivého polymeru), a tak se jim podařilo vyrobit 3DBenchny včetně kapitánského můstku a dalších drobných detailů při délce paluby pod 50 μm. Tedy 0,005 cm.

Kosmická loď  Voyager a 3DBenchy vytištěné s velikosti několika desítek mikrometrů

Tisk malých lodiček ale samozřejmě nebyl konečný cíl. Hotový výrobek vložili společně s dalšími do mašiny Cressington 208HR, která slouží k přesnému nanášení libovolného povlaku. V tomto případě se jednalo o 5nm vrstvičku platiny a palladia.

Platina a palladium byly klíčové látky, vědcům šlo totiž o výrobu syntetických mikroswimerů – mikroskopických objektů, které se pohybují v tekutinách. Mohou to být třeba bakterie a další mikroorganismy v lidském těle.

Sledování mikroskopického pohybu syntetických mikroswimerů

Když nyní hotovou lodičku ponořili do roztoku vody a peroxidu vodíku, došlo k chemické reakci mezi molekulami platiny, palladia a peroxidu vodíku a lodička se začala pohybovat všemi směry. Vědci v rámci experimentu sledovali, zdali lze způsob pohybu kontrolovat tvarem plavidla, čehož by mohli v budoucnu využít při vývoji nových způsobů dopravy léků na přesné místo v těle.

Do kádinky s peroxidem se proto nedostala pouze populární lodička, ale i další složité tvary a dokonce i kosmická loď Voyager ze ságy Star Trek.

Podívejte se, jak se tiskne 3DBenchy v obvyklých rozměrech na klasické FDM/FFF 3D tiskárně:

DBencddddd

Diskuze (1) Další článek: Qi má sourozence. Bude bezdrátově nabíjet vrtačky a napájet kuchyňské spotřebiče

Témata článku: 3D tisk, Věda, Fyzika, Medicína, Chemie, Experiment, loď, Mikroskop, Platina, Lodička, Kosmická loď, Josef Průša, AliExpress, Lék, Star Trek, Voyager, Tiskárna, Palladium, Leiden, Mikroskopy na Heureka.cz

Nekonečný projekt Star Citizen vydělal už přes 400 milionů dolarů

Skončí někdy tato finanční výprava fanoušků?

ByznysSimulátory

Nejlepší aplikace pro tento týden: Počasí s radarem, focení makra a zábavné programování

** V marketech najdete množství titulů, ale jak objevit ty kvalitní? ** Každý týden je vybírá Apple, ale řada z nich má i verzi pro Android. ** Výsledkem jsou kolekce těch nejlepších aplikací svého druhu.

Nejlepší aplikace