Mikroskopická loď Voyager a ikonická 3DBenchy budou jednou možná dopravovat léky v těle

Skupina fyziků z nizozemské univerzity v Leidenu provedla experiment, který dojme každého majitele 3D tiskárny, který kdy vytisknul lodičku 3DBenchy. Ta jejich totiž skutečně plavala a ke všemu sama.

Abychom si to vysvětlili, 3DBenchy je jedním z nejznámějších modelů pro 3D tiskárny, který slouží ke kalibračním účelům – zejména na klasických FDM/FFF tiskárnách počínaje kusy za pár tisíc z Aliexpressu a konče třeba českými stroji od Josefa Průši.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
3DBenchy v řezacím softwaru a klasickém a obřím rozměru

Zatímco běžné rozměry lodičky jsou zhruba 6×3×5 cm, v Leidenu zvolili mikrotisk na mašině Photonic Professional GT2 s technologií dvoufotonové polymerizace (vytvrzování fotocitlivého polymeru), a tak se jim podařilo vyrobit 3DBenchny včetně kapitánského můstku a dalších drobných detailů při délce paluby pod 50 μm. Tedy 0,005 cm.

Kosmická loď  Voyager a 3DBenchy vytištěné s velikosti několika desítek mikrometrů

Tisk malých lodiček ale samozřejmě nebyl konečný cíl. Hotový výrobek vložili společně s dalšími do mašiny Cressington 208HR, která slouží k přesnému nanášení libovolného povlaku. V tomto případě se jednalo o 5nm vrstvičku platiny a palladia.

Platina a palladium byly klíčové látky, vědcům šlo totiž o výrobu syntetických mikroswimerů – mikroskopických objektů, které se pohybují v tekutinách. Mohou to být třeba bakterie a další mikroorganismy v lidském těle.

Sledování mikroskopického pohybu syntetických mikroswimerů

Když nyní hotovou lodičku ponořili do roztoku vody a peroxidu vodíku, došlo k chemické reakci mezi molekulami platiny, palladia a peroxidu vodíku a lodička se začala pohybovat všemi směry. Vědci v rámci experimentu sledovali, zdali lze způsob pohybu kontrolovat tvarem plavidla, čehož by mohli v budoucnu využít při vývoji nových způsobů dopravy léků na přesné místo v těle.

Do kádinky s peroxidem se proto nedostala pouze populární lodička, ale i další složité tvary a dokonce i kosmická loď Voyager ze ságy Star Trek.

Podívejte se, jak se tiskne 3DBenchy v obvyklých rozměrech na klasické FDM/FFF 3D tiskárně:

DBencddddd

Diskuze (1) Další článek: Qi má sourozence. Bude bezdrátově nabíjet vrtačky a napájet kuchyňské spotřebiče

Témata článku: 3D tisk, Věda, Medicína, loď, Fyzika, Chemie, Experiment, Mikroskop, AliExpress, Voyager, Kosmická loď, Tiskárna, Platina, Star Trek, Leiden, Lodička, Lék, Palladium, Josef Průša, Mikroskopy na Heureka.cz