Mikroskopický živočich se probudil z hibernace dlouhé 24 000 let

Foto: Michael Plewka
Mikroskopický živočich se probudil z hibernace dlouhé 24 000 let | Foto: Michael Plewka

Osamělý vířník (Rotifera) strávil posledních 24 000 let v hibernaci… a nyní se probudil. Přesněji řečeno, byl probuzen vědci, kteří ho nalezli v sibiřském permafrostu.

Z příspěvku publikovaného v žurnálu Current Biology plyne, že další studie tohoto mnohobuněčného organismu by mohly vést k lepším způsobům kryokonzervace lidských buněk, tkání i orgánů.

Není žádným tajemstvím, že vířníci jsou schopni odolat dehydrataci, teplotám pod bodem mrazu, hladovění a nízké hladině kyslíku. Tento konkrétní „návrat k životu“ však odborníky přesto překvapil.

„Naše zjištění je nejpádnějším důkazem dneška, že mnohobuněčná zvířata vydrží desítky tisíc let v kryptobióze, stavu téměř úplně zastaveného metabolismu,“ uvedl biolog Stas Malavin ze Soil Cryology Laboratory.

Dotyčný vířník byl objeven poblíž řeky Alazeja na severovýchodě Sibiře v hloubce 3,5 metrů. Badatelé použili speciální metody extrakce permafrostu, aby zabránili kontaminaci sousedními vrstvami, a současně zamezili přirozenému prosakování z vrstev vyšších.

Poté, co se v laboratoři trochu vzpamatoval, dokonce vyprodukoval několik dalších kultur vířníků (Rotifera se rozmnožují nepohlavně, procesem známým jako partenogeneze).

Diskuze (10) Další článek: Windows 11? Microsoft pozastavil testovací verze, nechce si zkazit překvapení