Mars | Mimozemský život

Mimozemskému životu by se mohlo dařit ve slaných loužích na Marsu

Astrobiologové na Marsu identifikovali další místa, na nichž by se teoreticky mohla vyskytovat nějaké forma mimozemského života. Konkrétně jde o bahnité louže s vysokou koncentrací soli.

Odborníci z Wichita State University studovali podobné louže tady na Zemi. Nakonec dospěli k závěru, že se v nich může dařit bakteriím – a to dokonce i pokud dojde k jejich úplnému vyschnutí. Toto zjištění naznačuje, že rudá planeta je pohostinnější než jsme si až dosud mysleli.

Podle Space.com vědci umístili bakterie do sklenic s roztokem vody a síranu hořečnatého a následně je vystavily podmínkám imitujícím ty marsovské. V praxi to znamenalo, že tekutina se v důsledku měnící se teploty vypařovala a pak kondenzovala.

Bakterie přežily

„Máme první data ukazující růst bakterií po vyschnutí a rehydrataci pouze vzdušnou vlhkostí, v přítomnosti solí, které absorbují vlhkost ze vzduchu,“ konstatoval hlavní badatel Mark Schneegurt.

Připomeňme, že Mars má v současnosti velmi chladnou a tenkou atmosféru, v důsledku čehož by kapalná voda na jeho povrchu moc dlouho nevydržela. Odpařování námrazy, k němuž dochází ještě před svítáním, nicméně může způsobit až 100% vzdušnou vlhkost. Jak ale den pokračuje, vlhkost začne klesat, což znamená, že jakékoliv případné mikroorganismy by se těmto změnám musely umět přizpůsobit.

Díky této práci se ukázalo, že dva druhy bakterií odebrané z  jezer Hot Lake ve Washingtonu a Great Salt Plains v Oklahomě to skutečně dokážou – tedy alespoň za okolností popsaných výše. Schneegurt podotknul, že budoucí výzkum by mohl být prováděn při chladnějších teplotách a s dalšími typy soli, které se stejně jako síran hořenatý nacházejí na Marsu.

Diskuze (2) Další článek: Máte problém s Wi-Fi? V novém Computeru jsme otestovali 8 levných mesh systémů

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Mars, Mimozemský život, Bakterie, Louže, Vyschnutí, Vlhkost, Oklahoma, Sůl, Marsa, Síran

Zranitelnost platebních karet Visa umožňuje zločincům obejít limit při bezkontaktních platbách

** Odborníci přišli na to, jak obejít limit bezkontaktních plateb ** Stačí zařízení, ovlivňující komunikaci mezi kartou a terminálem ** Stahují se nad bezkontaktními platbami mračna?

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co nového se objevilo na Street View