Mimozemský život je pravděpodobně vzácnější, než jsme si mysleli

Více než polovina planet, k nimž se až dosud upíraly naděje badatelů pátrajících po mimozemšťanech, jsou nejspíš mrtvými zónami – nebo se na nich minimálně nemůže vyskytovat život v takové formě, jakou jsme zatím poznali.

K tomuto pesimistickému závěru nedávno dospěli odborníci z University of California, Riverside (UCR). Problém prý spočívá v nadměrných koncentracích toxických plynů.

Ze článku publikovaného v The Astrophysical Journal plyne, že atmosféry velkého počtu planet v tzv. obyvatelné zóně obsahují příliš mnoho oxidu uhelnatého a oxidu uhličitého.

Důvod ke zklamání, nebo…?

„Je to poprvé, kdy byly fyziologické limity života na Zemi použity k předpovězení distribuce komplexního života jinde ve vesmíru,“ konstatoval jeden z autorů nové studie Timothy Lyons a dodal:

„Naše výsledky naznačují, že složité ekosystémy, jako ty naše, nemohou ve většině oblastí obyvatelné zóny, jak je tradičně definována, existovat.“

Lyonsův spolupracovník Christopher Reinhard nicméně upozornil na to, že výzkumy tohoto typu mohou naše šance na nalezení mimozemského života paradoxně zvýšit. „Poskytují nám jeden způsob, jak rozhodnout, kterým z těchto nesčetných planet bychom měli věnovat detailnější pozornost,“ vysvětlil.

Titulní foto: European Southern Observatory, CC BY 2.0