Miniaturní raketoplán Dream Chaser slaví úspěch. Za pár let by mohl létat na ISS

Sierra Nevada Corporation se pochlubila úspěšným testem přiblížení a přistání vesmírného kluzáku Dream Chaser po vypuštění z helikoptéry. Letoun by mohl za několik let dovážet zboží na mezinárodní orbitální stanici ISS.

Dream Chaser, který už pohledu připomíná zmenšenou kopii raketoplánu, měl podle původních plánů sloužit právě jako nástupce programu dopravního kluzáku a dopravovat americkou posádku na ISS. NASA nicméně později projekt uložila k ledu.

Letecké inženýry to naštěstí neodradilo a pustili se do proměny Dream Chaseru v nákladní kluzák. Poté společnost opět získala kontrakt od NASA, které se líbí letové vlastnosti Dream Chaseru. Jelikož měl původně z orbity dopravovat lidskou posádku, může se jako jediný pochlubit drakem pro poměrně příjemný let. A to je hlavní konkurenční výhoda oproti ostatním lodím včetně Dragonu od Space X, který již dnes zásobuje ISS.

NASA chce Dream Chaser využít pro snášení citlivých materiálů z orbity na zemský povrch – třeba křehkých krystalů vypěstovaných ve stavu beztíže, které by mnohem drsnější dynamický sestup v současných lodích nepřežily.

Cesta kluzáku do kosmu ale bude ještě nějaký pátek trvat. Ostatně současný prototyp je stále vybavený okny, které připomínají jeho původní určení. Finální verze bude nejspíše vypadat trošku jinak a na orbitu ji v nejvyšším stupni vynese raketa Atlas.

Diskuze (3) Další článek: Výrobce špičkových počítačů pro těžbu bitcoinů začal prodávat procesory pro umělou inteligenci

Témata článku: Vesmír, NASA, Kosmonautika, Letadla, Raketa, Mezinárodní vesmírná stanice, Raketoplány, Pár let, Lidská posádka, Nevada, Zemský povrch, Letecký inženýr, MINI +, Současný prototyp, Úspěšný test, Orbita, Atlas, Finální verze, Nevada Corp, Citlivý materiál, ISS, Raketa Atlas, SLA, SNC, Úspěch

Tak skvělý, že ve své třídě momentálně nemá konkurenci. Test dvoudiskového NAS serveru Asustor AS6702T

Podnikové úložiště nabídne vysoký výkon díky čtyřjádrovému procesoru, a především čtyřem slotům pro NVMe SSD. Své místo však může najít i pod televizorem díky konektoru HDMI.

AsustorNASTesty