Miniaturní raketoplán Dream Chaser slaví úspěch. Za pár let by mohl létat na ISS

Sierra Nevada Corporation se pochlubila úspěšným testem přiblížení a přistání vesmírného kluzáku Dream Chaser po vypuštění z helikoptéry. Letoun by mohl za několik let dovážet zboží na mezinárodní orbitální stanici ISS.

Dream Chaser, který už pohledu připomíná zmenšenou kopii raketoplánu, měl podle původních plánů sloužit právě jako nástupce programu dopravního kluzáku a dopravovat americkou posádku na ISS. NASA nicméně později projekt uložila k ledu.

Letecké inženýry to naštěstí neodradilo a pustili se do proměny Dream Chaseru v nákladní kluzák. Poté společnost opět získala kontrakt od NASA, které se líbí letové vlastnosti Dream Chaseru. Jelikož měl původně z orbity dopravovat lidskou posádku, může se jako jediný pochlubit drakem pro poměrně příjemný let. A to je hlavní konkurenční výhoda oproti ostatním lodím včetně Dragonu od Space X, který již dnes zásobuje ISS.

NASA chce Dream Chaser využít pro snášení citlivých materiálů z orbity na zemský povrch – třeba křehkých krystalů vypěstovaných ve stavu beztíže, které by mnohem drsnější dynamický sestup v současných lodích nepřežily.

Cesta kluzáku do kosmu ale bude ještě nějaký pátek trvat. Ostatně současný prototyp je stále vybavený okny, které připomínají jeho původní určení. Finální verze bude nejspíše vypadat trošku jinak a na orbitu ji v nejvyšším stupni vynese raketa Atlas.

Témata článku: Vesmír, NASA, Mezinárodní vesmírná stanice, Letadla, Raketa, Raketoplány, Pár let, Orbita, Lidská posádka, Finální verze, Kluzák, ISS, Atlas, Letecký inženýr, Dream Chaser, Původní plán, Raketoplán, Úspěšný test, Současný prototyp, Nevada, Citlivý materiál, Zemský povrch, Nejvyšší stupeň, Kontrakt

Pozemské mikroorganismy mohou cestovat vesmírem na kosmickém prachu

** Nový výzkum Edinburské univerzity potvrdil cestování mikroorganismů vesmírem ** Mikroorganismy si mohou „stopnout“ částice kosmického prachu a přesouvat na nich mezi planetami jednoho planetárního systému ** Pokud ale jde o cestování mikroorganismů mezi hvězdami, tak tam jsou odborníci mnohem skeptičtější

Včera | Mihulka Stanislav

Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

** Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii ** Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií ** Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu

22.  11.  2017 | Mihulka Stanislav | 4

Sluneční soustavou proletěl první mezihvězdný asteroid. Vypadá velmi podivně!

** Astronomové nedávno objevili první mezihvězdný asteroid. ** Tvar a složení neodpovídají žádnému objektu ve Sluneční soustavě. ** Asteroid přiletěl ze souhvězdí Lyry a dostal jméno `Oumuamua.

21.  11.  2017 | Kubala Petr | 19