Miniaturní raketoplán Dream Chaser slaví úspěch. Za pár let by mohl létat na ISS

Sierra Nevada Corporation se pochlubila úspěšným testem přiblížení a přistání vesmírného kluzáku Dream Chaser po vypuštění z helikoptéry. Letoun by mohl za několik let dovážet zboží na mezinárodní orbitální stanici ISS.

Dream Chaser, který už pohledu připomíná zmenšenou kopii raketoplánu, měl podle původních plánů sloužit právě jako nástupce programu dopravního kluzáku a dopravovat americkou posádku na ISS. NASA nicméně později projekt uložila k ledu.

Letecké inženýry to naštěstí neodradilo a pustili se do proměny Dream Chaseru v nákladní kluzák. Poté společnost opět získala kontrakt od NASA, které se líbí letové vlastnosti Dream Chaseru. Jelikož měl původně z orbity dopravovat lidskou posádku, může se jako jediný pochlubit drakem pro poměrně příjemný let. A to je hlavní konkurenční výhoda oproti ostatním lodím včetně Dragonu od Space X, který již dnes zásobuje ISS.

NASA chce Dream Chaser využít pro snášení citlivých materiálů z orbity na zemský povrch – třeba křehkých krystalů vypěstovaných ve stavu beztíže, které by mnohem drsnější dynamický sestup v současných lodích nepřežily.

Cesta kluzáku do kosmu ale bude ještě nějaký pátek trvat. Ostatně současný prototyp je stále vybavený okny, které připomínají jeho původní určení. Finální verze bude nejspíše vypadat trošku jinak a na orbitu ji v nejvyšším stupni vynese raketa Atlas.

Diskuze (3) Další článek: Výrobce špičkových počítačů pro těžbu bitcoinů začal prodávat procesory pro umělou inteligenci

Témata článku: Vesmír, NASA, Kosmonautika, Raketa, Letadla, Mezinárodní vesmírná stanice, Raketoplány, Citlivý materiál, Kontrakt, Dream Chaser, Lidská posádka, Raketa Atlas, Finální verze, Letecký inženýr, Původní plán, Současný prototyp, Raketoplán, Nevada, Letová vlastnost, Úspěšný test, SNC, ISS, Atlas, Sierra Nevada Corp, Kluzák

Nekonečný projekt Star Citizen vydělal už přes 400 milionů dolarů

Skončí někdy tato finanční výprava fanoušků?

ByznysSimulátory

Recenze procesoru AMD Ryzen 7 5700G. S výkonnou grafikou a ve správný čas

Procesory AMD s výkonnou integrovanou grafikou využívaly letitou architekturu Zen+. Výkonný nástupce se Zen 3 přichází v době, kdy je ho zapotřebí nejvíce.

Adam Vágner