Roboti | Biologie

Miniaturní roboty inspirované spermiemi pohání svaly a nervy

Foto: Michael Vincent/University of Illinois
Miniaturní roboty inspirované spermiemi pohání svaly a nervy | Foto: Michael Vincent/University of Illinois

Tým inženýrů zkonstruoval malé roboty inspirované spermiemi, kteří k pohybu využívají živé nervové a svalové buňky (jsou-li vystaveni světlu). Jde o další zajímavou ukázku spojení biologického života se strojem.

Tito bioboti rozhodně nedisponují žádnými oslňujícími dovednostmi – na světle zkrátka dojde k automatické aktivaci jejich svalů. Nicméně úspěšná integrace kosterní svalové tkáně a neuronů odvozených z kmenových buněk do mechanického zařízení je slibným znamením pro budoucnost tzv. měkké robotiky.

Odborníci z University of Illinois Urbana-Champaign k výrobě robotů použili „lešení“ navržené tak, aby bylo kompatibilní se živými buňkami. Nejprve modelovali těla různých tvarů, aby zjistili, které bude nejlépe plavat. Nakonec dospěli k verzi se dvěma bičíky.

Živé stroje

„Stejně jako dvojčata nejsou ve skutečnosti identická, ani dva stroje navržené pro vykonávání totožné funkce nebudou stejné,“ uvedl badatel Taher Saif v tiskové zprávě.

„Jeden se může pohybovat rychleji, nebo se zotavovat ze zranění jinak než ostatní – jedinečný atribut živých strojů,“ dodal.

Současné bioboty je velmi obtížné ovládat, avšak tým doufá, že budoucí modely budou „trochu chytřejší“. To by teoreticky mohlo umožnit například jejich integraci do různých lékařských přístrojů.

Diskuze (1) Další článek: Nečekané bomby od Microsoftu: Dvoudisplejový Surface s Windows 10X a skládací telefon s Androidem!

Témata článku: Technologie, Výzkum, Roboti, Buňky, Biologie, Spermie, Nerv, Automatická aktivace, Stroj, Buňka, Integrace, Sval, University of Illinois, Robot