Mise GPIM: NASA brzy otestuje revoluční „zelené palivo“ pro kosmické lodě

• V Air Force Research Laboratory vyvinuli nové palivo pro kosmické lodě
  • Jde o směs dusičnanu hydroxyl-amonného s okysličovadlem
  • Palivo bývá přezdíváno jako zelené, protože když se spaluje, tak vznikají netoxické plyny

Soudobé kosmické lodě často spoléhají na hydrazin, jednosložkové raketové palivo. Je to anorganická sloučenina dusíku s vodíkem v podobě bezbarvé kapaliny slabě čpavkového zápachu, která je pro lidi jedovatá a také žíravá.

Když raketoví inženýři s touto kapalinou manipulují, tak musejí dodržovat přísné bezpečnostní předpisy, včetně nošení ochranných obleků, tlustých gumových rukavic a dýchacích přístrojů. Nové netoxické nebo spíše méně toxické palivo pro kosmické lodě by to teď mohlo změnit.

AF-M315E se představuje

Nové palivo, které má barvu růžového vína, vyvinuli v laboratořích Air Force Research Laboratory (AFRL) na americké letecké základně Edwards Air Force Base v Kalifornii. Jde o směs dusičnanu hydroxyl-amonného s okysličovadlem, které vojáci říkají AF-M315E. Palivo bývá přezdíváno jako zelené, protože když se spaluje, tak vznikají netoxické plyny. Výrobcem paliva je kalifornská firma Ball Aerospace.

O testu „zeleného“ raketového paliva se mluví již několik let. Teď se zdá, že k tomu konečně dojde. NASA připravila misi GPIM (Green Propellant Infusion Mission), jejímž cílem je vyzkoušet toto palivo, a také příslušný pohonný systém, ve vesmírném prostoru. Přibližně dvousetkilový demonstrační satelit bude součástí nákladu nosné rakety společnosti SpaceX Falcon Heavy, která by měla vzlétnout ještě tento měsíc, 24. června 2019.

Použití nového paliva slibuje celou řadu výhod. Manipulace s palivem kosmických sond bude mnohem jednodušší a s méně omezeními. Bude tím pádem rychlejší a také levnější.

Podle Christophera McLeana z Ball Aerospace, který vedl výzkum pro misi GPIM, bude možné tímto novým palivem plnit satelity a sondy již během výroby, což zjednoduší proces přípravy ke startu na startovací rampě, a také ho zlevní.

Další podstatnou výhodou zeleného paliva je jeho výkon. Palivo je hustší než hydrazin a poskytne o 50 procent více výkonu. Jako kdyby do automobilu bylo možné natankovat palivo, s nímž pak dojedete o 50 procent dál. Díky tomu budou kosmické lodě a satelity létat dále anebo budou déle operovat na oběžné dráze.

Diskuze (5) Další článek: Inkubátor Googlu si najal ruského trolla, aby šířil dezinformace

Témata článku: Technologie, Vesmír, Doprava, SpaceX, Výzkum, NASA, Raketa, loď, Satelit, SpaceX Falcon, Christopher, Force Research Lab, SpaceX Falcon Heavy, AFRL, Air Force Research Lab, Dusičnan, Řev, Kalifornie, Nové palivo, Kosmická loď, Research Lab, GPI, Palivo, Brzy, Satelitní komplety na Heureka.cz

Webkamera pro Teams má vypnutý mikrofon. Hovadina roku 2021 od Microsoftu [komentář]

** Microsoft Modern Webcam je certifikovaná pro Teams. ** Webkamera má standardně vypnutý mikrofon. ** Mikrofon není certifikovaný pro použití v Teams.

Microsoft TeamsWebkameraMicrosoft