Rekordní prodeje elektromobilů pravidelně zaznamenáváme každé nové čtvrtletí, a tudíž se stále častěji můžeme ptát na to, kdy se bateriových automobilů prodá víc než spalovacích. S odvážnou predikcí přišel web CarbonBrief, který vychází z dat Rocky Mountain Institute.
V grafu jsou navrženy dva scénáře, které pracují s velmi rychlou a rychlou adopcí elektromobilů. U první z nich by se podíl prodaných elektromobilů mohl přehoupnout už za tři roky. Pomalejší scénář pracuje s rokem 2028.
Obdobných studií jsme prozatím viděli několik, všechny se však držely víc při zemi. Shell předpovídal, že v roce 2030 budou mít elektromobily podíl na prodejích 21 % a Mezinárodní energetická agentura IEA na stejný rok věštila 35 %. Z aktuálních čísel to však prozatím vypadá spíše na nejnovější scénář, s kterým přišel CarbonBrief. I letos podíly prodaných elektromobilů výrazně stoupají a globálně se pohybují kolem 18 % (Evropa je na tom právě tak). Naopak v Číně, kde je adopce nejrychlejší, je bateriovým elektromobilem takřka každý třetí prodaný (31 %).
Pokud se tedy vyplní výše zmíněné scénáře, v roce 2030 se bude podíl elektromobilů na globálních prodejích automobilů pohybovat někde v rozmezí čísel 62-86 %. Rok 2035 by potom měl být prvním rokem, kdy mezi nově prodanými vozy v Evropské unii nebude ani jeden se spalovacím motorem kvůli jejich zákazu. Z aktuálních čísel, ale i těchto predikcí je však jasné, že automobilky budou utlumovat výrobu dřív, a to bez ohledu na tento legislativní zásah.