Zdraví | Spánek

Mladík nespal 11 dnů v kuse. Co to s ním udělalo?

Dnes je Randymu Gardnerovi 68 let a daří se mu dobře. Ale v sedmnácti letech prožil poměrně nepříjemné období – nespal totiž celých 264 hodin (tj. 11 dnů) v kuse. Jaký vliv to mělo na jeho zdravotní stav?

Existují i lidé, kteří vydrželi vzhůru ještě delší dobu než Randy (rekord prý činí 449 hodin, tj. necelých 19 dnů). Jeho případ je však zajímavý tím, že šlo o vědecký experiment, během nějž psychiatr William C. Dement ze Stanfordu pečlivě sledoval a zaznamenával chlapcovy mozkové vlny.

Po třech dnech začal být Randy náladový a ztrácel koordinaci. Pátý den začal mít halucinace a jeho mozek se ocitl ve stavu podobném snění. Zjednodušeně řečeno by se dalo říct, že určité části mozku si čas od času prostě daly siestu, takže Gardner de facto nebyl vzhůru na 100 %.

Pozoruhodná je ale především skutečnost, že odborníci neodhalili jakékoliv náznaky toho, že Randyho život by se mohl ocitnout v ohrožení. Toto zjištění totiž ostře kontrastuje s výsledky pokusů, které byly dříve provedeny na zvířatech.

Spánková deprivace byla fatální nejen pro laboratorní hlodavce, ale třeba i pro psy, kteří zemřeli po několika týdnech nuceného bdění – pravděpodobně na důsledky degradace různých nervů v mozku a míše.

Zdá se však, že stejně jako některé ptáky či vodní savce, i nás lidi evoluce vybavila schopností popsanou výše: tedy zůstávat částečně vzhůru, zatímco jisté oblasti mozku jsou „vypnuté z důvodu údržby“. To ovšem nemění nic na tom, že nedostatek spánku zvyšuje například riziko autonehody či pracovního úrazu a z dlouhodobého hlediska může vést ke vzniku řady závažných onemocnění.

Jak se dá sledovat spánek pomocí Wi-Fi:

Diskuze (15) Další článek: Metr a čtvrt dlouhý oblouk před očima: Samsung chystá nový obří zakřivený monitor

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Mozek, Zvířata, Spánek, Evoluce, Spánková deprivace, Oblast mozku, Randy, Dlouhodobé hledisko, Závažné onemocnění, Mladík, Pracovní úraz, Dlouhá doba, Kus, Rand, Laboratorní hlodavec, Pátý den, Mládí, Vznik řady, Určitá část, Vědecký experiment, Zdravotní stav, Stanford