Mladík nespal 11 dnů v kuse. Co to s ním udělalo?

Dnes je Randymu Gardnerovi 68 let a daří se mu dobře. Ale v sedmnácti letech prožil poměrně nepříjemné období – nespal totiž celých 264 hodin (tj. 11 dnů) v kuse. Jaký vliv to mělo na jeho zdravotní stav?

Existují i lidé, kteří vydrželi vzhůru ještě delší dobu než Randy (rekord prý činí 449 hodin, tj. necelých 19 dnů). Jeho případ je však zajímavý tím, že šlo o vědecký experiment, během nějž psychiatr William C. Dement ze Stanfordu pečlivě sledoval a zaznamenával chlapcovy mozkové vlny.

Po třech dnech začal být Randy náladový a ztrácel koordinaci. Pátý den začal mít halucinace a jeho mozek se ocitl ve stavu podobném snění. Zjednodušeně řečeno by se dalo říct, že určité části mozku si čas od času prostě daly siestu, takže Gardner de facto nebyl vzhůru na 100 %.

Pozoruhodná je ale především skutečnost, že odborníci neodhalili jakékoliv náznaky toho, že Randyho život by se mohl ocitnout v ohrožení. Toto zjištění totiž ostře kontrastuje s výsledky pokusů, které byly dříve provedeny na zvířatech.

Spánková deprivace byla fatální nejen pro laboratorní hlodavce, ale třeba i pro psy, kteří zemřeli po několika týdnech nuceného bdění – pravděpodobně na důsledky degradace různých nervů v mozku a míše.

Zdá se však, že stejně jako některé ptáky či vodní savce, i nás lidi evoluce vybavila schopností popsanou výše: tedy zůstávat částečně vzhůru, zatímco jisté oblasti mozku jsou „vypnuté z důvodu údržby“. To ovšem nemění nic na tom, že nedostatek spánku zvyšuje například riziko autonehody či pracovního úrazu a z dlouhodobého hlediska může vést ke vzniku řady závažných onemocnění.

Jak se dá sledovat spánek pomocí Wi-Fi:

Diskuze (15) Další článek: Metr a čtvrt dlouhý oblouk před očima: Samsung chystá nový obří zakřivený monitor

Témata článku: Výzkum, Zdraví, Mozek, Medicína, Zvířata, Spánek, Evoluce, Dlouhodobé hledisko, Randy, Mladík, Pátý den, Oblast mozku, Určitá část, Spánková deprivace, Kus, Laboratorní hlodavec, Rand, Zdravotní stav, Stanford, Dlouhá doba, Vznik řady, Pracovní úraz, Závažné onemocnění, Vědecký experiment

Intel vs. AMD: souboj vícejádrových procesorů začal. AMD zesměšňuje Intel neuvěřitelně nízkou cenou

** AMD představilo nové levné procesory až s 32jádry ** AMD útočí na serverový i domácí trh Intelu ** Intel nemá konkurenceschopnou nabídku

Galerie: Navštívili jsme Cosmos Discovery. Uvidíte Sojuz, Mir i kokpit raketoplánu

** Brno hostí do konce léta unikátní výstavu Cosmos Discovery ** Uvidíte zde celou historii kosmonautiky ** Stovky originálů i detailních maket

Jakub Čížek, Antonín Trčálek | 4

Temný režim a spousta vychytávek. Vyzkoušeli jsme nový macOS 10.14 Mojave

** Vyzkoušeli jsme veřejnou betu macOS 10.14 Mojave ** Hlavní novinkou je temný režim a velký důraz na soukromí ** Jako první beta je systém překvapivě rychlý a dobře použitelný.

Nová zbraň proti hackerům: obrovské množství chyb v softwaru

** Vědci vymysleli nový systém obrany proti hackerům ** Pomocí speciálního systému implementují do softwaru spoustu chyb ** Tyto chyby nejsou zneužitelné, což útočník zjistí až po čase

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let