Vesmír | Astronomie

Mléčná dráha byla v dětství roztomilým galaktickým kanibalem

• Přibližně před 10 miliardami let došlo ke srážce dvou galaxií
  • Jednou z nich byla trpasličí galaxie Gaia-Enceladus
  • Celou ji pozřela druhá galaxie –pozdější Mléčná dráha

Mladé galaxie jsou jako malé děti. A stejně jako děti i galaxie rychle rostou. Jeden den se jen tak batolí, jako nevinný shluk kosmického prachu a plynu. A další den už slupnou jiné takové galaktické děcko. Tak nějak vypadalo i dětství naší domovské galaxie Mléčné dráhy.

Přibližně před 10 miliardami let došlo ke srážce dvou galaxií. Jednou z nich byla trpasličí galaxie, kterou odborníci nazývají Gaia-Enceladus. Celou ji pozřela druhá galaxie, která byla v té době asi tak třikrát větší, než její kořist. Nebylo to na počkání. Srážka galaxií je obvykle proces, který trvá miliony let.

Během následujících miliard let se z roztomilého kanibalského dítěte stala Mléčná dráha, tak jak ji známe dnes – mohutná spirální galaxie, která je domovem minimálně 100 miliard hvězd. Obě galaxie, které se tehdy srazily, podle všeho vznikly záhy po Velkém třesku, asi před 13 miliardami let.

Kanibalské sklony Mléčné dráhy potvrzeny

O tom, že Mléčná dráha má kanibalské sklony, jsme už věděli. Astronomka Carme Gallart z výzkumného institutu Institute of Astrophysics of the Canary Islands a její spolupracovníci detailně analyzovali polohu asi 1 milionu hvězd z galaktického disku a vnitřního hala Mléčné dráhy.

Všechny tyto hvězdy se nacházejí do vzdálenosti 6 500 světelných let od Slunce. Vědci k tomu využili pozoruhodná data evropské vesmírné observatoře Gaia, která mapuje hvězdy v Mléčné dráze.

Data o poloze množství hvězd umožnila Gallartové a spol. rozpoznat hvězdy, které se zrodily v Mléčné dráze ještě před zmíněnou kanibalskou kolizí galaxií. Na základě toho pak mohli odvodit, co se dělo po srážce těchto galaxií. Je to detektivní práce, při níž vědci sledují vzájemné pohyby jednotlivých skupin hvězd.

Významnou roli v tomto výzkumu hrálo určování stáří hvězd. K tomu astronomové využívají pozorované vlastnosti hvězd, jako je třeba jejich barva a jasnost. Problém bývá v tom, že jasnost hvězdy těsně souvisí s její vzdáleností. Právě s tím Galalertové a jejímu týmu pomohla observatoř Gaia, která dokáže přesně určit polohu hvězd ve vesmíru.

Při pozorování okolních galaxií bývají zřetelné stopy po podobných srážkách a splývání galaxií, k nimž došlo před miliardami let. Projevují se změnami v celkových tvarech těchto galaxií. Podle Gallartové je ale velmi těžké takové věci sledovat v Mléčné dráze, prostě proto, že se nacházíme uvnitř naší Galaxie a nemáme k dispozici potřebný odstup.

Diskuze (1) Další článek: Alibaba vyrobila vlastní 16jádrový čip architektury RISC-V. ARM by se měl mít na pozoru