Mléčná dráha se vlní jako rybník, do nějž dopadl kámen

Mléčná dráha se podle vědců vlní podobně jako rybník, do nějž dopadl kámen. V tomto konkrétním případě tím kamenem byla sousední trpasličí galaxie Sagittarius.

Z článku publikovaného v žurnálu Royal Astronomical Society plyne, že výzkum tohoto jevu nám může přinést nové poznatky o leckdy chaotické historii naší galaxie.

Důležité je, že k onomu „dopadu kamene do rybníka“ došlo velmi dávno (před stovkami milionů let). Pokud však zbytkové vlnění nemůžeme vidět ani cítit, jak vlastně víme, že existuje?

Trpasličí galaxie Sagittarius zvěčněná vesmírnou observatoří Gaia (Foto: European Space AgencyCC BY-SA 3.0 igo)

Mezinárodní tým odborníků použil data shromážděná vesmírnou observatoří Gaia ke sledování a porovnávání pozic více než 20 milionů hvězd Mléčné dráhy. Prostřednictvím procesu „galaktické seismologie“ modelovali nejen výše zmíněné vlnění, ale také pravděpodobný čas příslušné srážky se Sagittarius.

„Vidíme, že se tyto hvězdy viklají a pohybují nahoru a dolů různou rychlostí“ vysvětlil badatel Paul McMillan z Lund University.

Live Science připomíná, že ke stejném závěru dospěly i jiné studie. Teprve nyní však vyšlo najevo, že vlnky se pohybují až do nejvzdálenějších koutů Mléčné dráhy – což je mj. známkou toho, že v té době byla galaxie Sagittarius mnohem větší, než je dnes. Rovněž se potvrdila hypotéza, podle níž tato kolize nebyla ojedinělá.

Váš názor Další článek: Když dítě v digitální gramotnosti překoná rodiče, nepomůže Family Link, ani další kontrolní platformy