Když už i řetězec obchodů s potravinami začne používat vozidla bez řidičů k rozvážení zboží, je to dobrý signál, že autonomní technologie vstupují do našich životů. Americký řetězec Kroger a startup Nuro, zabývající se autonomními robotickými vozidly, ve středu oznámili plánované rozvážení potravin s využitím vozového parku bez řidičů.
Autonomní vozidla začnou na podzim roku 2018 vozit primárně základní potraviny, které jsou potřeba často a čerstvé: mléko, vejce a chléb. V rámci pilotního programu přibude ještě pár základních potravin, později se může nabídka rozšiřovat. Zatím nebyla specifikována oblast, kde bude testování probíhat, nicméně Kroger doufá, že v budoucnosti využije vozy Nuro ve všech svých 2 800 obchodech po celé Americe.
Nuro založili dva veteráni projektu samořiditelných vozidel Google. Na začátku letošního roku oznámili získání investice ve výši 92 milionů dolarů a ukázali svůj první projekt v podobě robotického vozítka, vypadajícího tak trochu jako toustovač.
Na rozdíl od autonomních vozidel, zaměřujících se na přepravu cestujících, jsou portfoliem společnosti Nuro bateriemi poháněné modely přibližně poloviční velikosti, které přepravují výhradně zboží. Jezdí nižší rychlostí a pohybují se pouze po městských ulicích a obytných čtvrtích.
Zdá se to jako malý rozdíl, ale ve skutečnosti se jedná o mnohem levnější technologii, protože vozidla nepotřebují vybavení pro bezpečnou přepravu lidí, jako jsou airbagy, bezpečnostní pásy ani jiné prvky aktivní i pasivní bezpečnosti.
Vozidla budou připojena do objednávkového systému ClickList, v jehož rámci je zákazníkům zboží dodáváno ještě v den objednávky. Zatímco dosud si zákazníci objednané zboží vyzvedávali na prodejně, nově jim ho samořídící vozidla dovezou doslova až ke domovním dveřím.
„Jsme neuvěřitelně nadšeni potenciálem našeho partnerství s firmou Nuro, díky kterému dnes přinášíme zákazníkům budoucnost dodávek potravin,“ uvedl vedoucí rozvoje Yael Cosset. „Partnerství s Nuro poskytne Američanům přístup k rychlému a pohodlnému doručení zboží za přiměřenou cenu.“
Generální ředitelka May Mobility Alisyn Malek vidí ve spolupráci mezi Nuro a Krogerem vyřešení problému takzvané „poslední míle“ v segmentu dodávání zásilek a potravin. „Skutečně vidíte společnosti, které si uvědomují, že to, co dnes v robotice funguje, řeší reálné problémy,“ řekla o partnerství.