Mocné vichry supermasivních černých děr zmrazí růst trpasličích galaxií

• I v trpasličích galaxiích mohou vanout silné galaktické větry ze supermasivních černých děr
  • Tyto větry mají podstatný vliv na evoluci malých galaxií
  • Potlačují v nich totiž tvorbu nových hvězd

Trpasličí galaxie jsou skutečně malé galaxie, které obsahují tak 100 milionů až pár miliard hvězd. Pro srovnání, Mléčná dráha, což je poměrně velká spirální galaxie, hostí zhruba 200 až 400 miliard hvězd. Trpasličí galaxie jsou každopádně ve vesmíru nejpočetnější a často tvoří hejna, která obíhají kolem velkých galaxií, jako jejich satelity.

Gabriela Canalizo z americké University of Californa Riverside a její tým byli překvapeni, že v takových malých galaxiích mohou vanout silné galaktické větry ze supermasivních černých děr v jejich středu. Vyšlo najevo, že galaktické větry mají podstatný vliv na evoluci malých galaxií. Potlačují v nich totiž tvorbu nových hvězd.

Odborníci doposud předpokládali, že supermasivní černé díry v centrech velkých galaxií svými galaktickými vichry podstatně ovlivňují vývoj těchto galaxií a jejich růst v čase. Canalizo s kolegy zjistila, že v trpasličích galaxiích je tento efekt supermasivních černých děr přinejmenším stejně výrazný, ne-li dramatičtější.

Pomohla data z průzkumu SDSS

Badatelé využili data ze slavného průzkumu oblohy SDSS (Sloan Digital Sky Survey). V nich si vytipovali 50 trpasličích galaxií, z nichž 29 vykazovalo známky spojené s aktivitou supermasivních černých děr. U šesti z nich Canalizová a spol. pozorovali galaktické vichry, tedy výtrysky ionizovaného plynu, který se řítí velkou rychlostí.

Díky použití Keckových teleskopů na Havaji vědci nejen detekovali takové trpasličí galaxie, ale také změřili jejich vlastnosti, jako je pohyb materiálu nebo zdroj energie. Ukazuje se, že galaktické vichry supermasivních černých děr mohou podstatně změnit schopnost trpasličích galaxií vyrábět nové hvězdy.

Když do černé díry padá okolní materiál, tak se kvůli extrémní síle gravitace a tření nesmírně zahřívá a vydává intenzivní záření. Tak se uvolňuje energie, která svým působením odtlačuje kosmický plyn z centra galaxie směrem do mezigalaktického prostoru.

Tímto způsobem vznikají galaktické větry, které mohou dosahovat rychlostí kolem 1 000 kilometrů za sekundu. Galaktické větry teď vědci viděli v trpasličích galaxiích úplně poprvé. Když v galaxii vanou mohutné galaktické vichry, tak taková galaxie přichází o materiál, z něhož vznikají nové hvězdy. Proto galaktické větry mohou úspěšně zarazit růst trpasličích galaxií.

Titulní foto: ESO/M. Kornmesser, CC BY 4.0

Diskuze (2) Další článek: Avast odhalil pokus o špionáž ve své síti. Na pomoc povolal BIS a útočníka sám sledoval

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Černé díry, Sky Survey, Růst, Černá díra, Trpasličí galaxie, Díra, Nová hvězda, Havaj, Mléčná dráha, Super, Podstatný vliv, Hvězda, Sloan Digital Sky Survey, Gab, Galaxie, Vítr, Vichr, Černý

Netflix a HBO na víkend: Hobit, kmotr, děti ze stanice Zoo. Ale také Báječný nový svět podle kultovní knihy

Každý týden před víkendem vybíráme z nabídky Netflixu, HBO i jiných online videopůjčoven nové nebo zajímavé filmy a seriály, které vás budou bavit.

Petr Semecký