Konstruktér, mistr sportu Karel Jeřábek staví modely raket již padesát roků, včetně maket na vrcholné světové soutěže. Myšlenkou postavit fungující maketu raketoplánu se zabýval celé roky, ale nebyly k tomu možnosti, ani podmínky.
Pravidla totiž povolovala modely do hmotnosti 500 g. A to by byl jen malý model a ještě nefunkční. Postupem doby se ale podmínky změnily a začalo být možné stavět modely do váhy 25 kg, ale hlavně, bylo možné možné sehnat potřebné rozměry a výkresy. Díky tomu se zrodil model raketoplánu Columbia, jehož stavbu i start nám Karel Jeřábek popsal.
Neměl jsem ani moc fotografií, až v roce 2009 jsem v prodejně objevil knihu „Den kdy se Columbia nevrátila“ a to rozhodlo. Kniha totiž obsahuje velké množství fotografií a údajů, které jsem potřeboval.
Nejdříve jsem si stanovil co chci docílit a podle toho jsem začal shánět potřebná zařízení pro model a připravoval výkresy. Cílem bylo postavit funkční raketoplán, včetně nosiče s tím, že nosná raketa s dvěma motory v pomocných bustrech, vynese raketoplán řízený rádiem, který přistane na ploše jako skutečný.
Základem všeho byly raketové motory, kde mi výrobce doporučil dva motory ASTRA RRM 40/46 – 320, které by měly vynést model o váze asi 9 kg do výše 100 metrů.
Aby model raketoplánu letěl a byl řiditelný, potřeboval mít velkou nosnou plochu, aby unesl vše potřebné v modelu – dmychadlo pro pohon, 2 baterie, regulátor, přijímač RC, 9 ks servopohonů, 3 podvozky a padáky. To vše určovalo velikost celého modelu. Nejvhodnější podvozky, které jsem koupil měly průměr kol 40 mm, což musel být nejvyšší rozměr profilu křídla, kam se podvozek zasouval a to rozhodlo o velikosti modelu v měřítku 1:35.
Hlavní rozměry modelu
- Celková délka: 1650 mm
- Průměr hlavní nádrže: 260 mm
- Průměr bustrů: 116 mm
- Délka raketoplánu: 1100 mm
- Plocha raketoplánu: 33 dm2
- Vzletová váha: 8,44 kg
Jen výkresy, náčrtky a vymýšlení přepážek s umístěním aparátů mi zabralo 3 měsíce každodenní práce. Stanovil jsem si, že přes zimu v r. 2009 postavím jen raketoplán a potom budu postupovat dle možností.
Více se dozvíte v galerii výše, kde jsou fotografie z průběhu stavby, ale také z prvního letu a vše je doplněno textovými poznámkami přímo od autora.