Mohli bychom žít v měsíčních jámách? NASA vyvíjí roboty za dva miliony dolarů, které by to měly zjistit

Na Měsíci jsou nejen krátery vznikající při dopadech asteroidů, ale také jámy podobné pozemským závrtům. Ty se vytvářejí tehdy, když se povrch naší přirozené družice propadne do podzemní dutiny.

NASA se domnívá, že tyto jámy mohou být užitečné z hlediska těžby různých surovin – a že by dokonce mohly sloužit jako útočiště pro budoucí kolonisty. Proto se rozhodla uvolnit dva miliony dolarů na vývoj speciálních robotů, kteří by je zvládli prozkoumat.

Za tzv. projektem Skylight stojí známý profesor z Carnegie Mellon University, William „Red“ Whittaker.

Snímky z orbity jsou málo

Možná vás napadne, že badatelům by pro jejich účely stačila i důkladná analýza fotografií pořízených z výšky. Jenže... „Z oběžné dráhy nemůžete dosáhnout takových zorných úhlů ani přiblížení, abyste viděli důležité detaily. Proto potřebujeme roboty,“ argumentuje Whitakker. „Vede tam nějaká cesta? Jsou tam převisy? Mohl by se robot dostat dolů? Může tam být otevřená trhlina, dutina nebo jeskyně?“

Williamovým cílem je vyrobit jednoho nebo více robotů schopných fungovat autonomně. Ti podle jeho představ pořídí tisíce snímků a rovnou je nahrají do landeru. Palubní počítač obrázky následně využije k vygenerování podrobných modelů měsíčních jam, které pošle zpět na Zemi.

Roboti ovšem budou muset pracovat rychle – svou misi budou moct plnit jen do doby, než je vyřadí z provozu mráz panující během lunární noci.

Diskuze (1) Další článek: A další blokující prohlížeč! Vivaldi 2.6 zamete s agresivní reklamou

Témata článku: Technika, Vesmír, Výzkum, NASA, Země, Roboti, Měsíc, Kolonizace, Milión dolarů, Jáma, Robot, Robota, Dutina

Utajovaný a nakonec zrušený. Podívejte se na systém Andromeda OS, na němž měl běžet Microsoft Surface Duo

** Microsoft chtěl Surface Duo původně vydat s vlastním systémem ** Vypadal jako Windows Phone, přezdívalo se mu Andromeda OS ** A na prototypu můžete vidět, jak systém vypadá v praxi

PrototypWindows

Elden Ring hlásí hotovo. V nové prezentaci ukazuje další záběry z hraní

Už jen měsíc nás dělí od vydání očekávané novinky od studia FromSoftware. Spekulace o dalších odkladech se naštěstí nenaplnily.

Datum vydáníElden Ring
Mobilní unikát. Špičkový čipset Samsung Exynos 2200 dostal RDNA2 grafiku s podporou Ray Tracingu

** Samsung oznámil čipset, na němž v Evropě poběží řada Galaxy S22 ** Grafický adaptér Mali nahradil RDNA2 čip od AMD ** Čipset má do mobilů dostat konzolovou grafiku včetně Ray Tracingu!

Exynos 2200AMD