Moskevská tramvajová síť dnes zahrnuje přibližně 418 kilometrů tratí a obsluhuje téměř čtyři desítky linek. Nyní postupně přechází na hybridní systém, který známé i z Česka. Zatímco v Brně, Ostravě a dalších městech máme tzv. parciální trolejbusy (viz Wikipedie), které může napájet jak síť, tak akumulátor na palubě, Rusové nasadí podobnou technologii právě do tramvají.
Hybridní tramvaj ujede až 7 kilometrů
Moskva si objednala 100 jednočlánkových nízkopodlažních tramvají „Lʹvjonok-Moskva“ od ruské firmy PK Transportnyje Sistěmy. Vozy zvládnou díky bateriím ujet bez trolejí až 7 kilometrů, což je ideální třeba pro historická centra nebo nově budované úseky, kde by dráty nad ulicí působily rušivě.
Nové vozy mají nahradit poslední starší tramvaje a rozšířit flotilu pro nové tratě. Každý vůz má kapacitu až 150 cestujících (z toho 41 míst je k sezení), je vybavený klimatizací, multimediálními obrazovkami, USB zásuvkami a má místa vyhrazená pro kola či kočárky.
Schopnost jízdy bez trolejového vedení není samoúčelná. Umožňuje provoz na místech, kde je instalace trolejového vedení složitá nebo nežádoucí – třeba v památkově chráněných částech města. Kromě baterií se v některých vozech testují i superkondenzátory, které se velmi rychle dobíjejí a rekuperují brzdnou energii. Tyto technologie už úspěšně fungují například ve francouzském Nice nebo španělské Zaragoze.
Polovina objednaných tramvají dorazí letos, zbytek pak příští rok. Moskva tím završí kompletní obnovu svého tramvajového parku, kde většinu nyní tvoří tříčlánkové tramvaje 71-931M Vityaz-M. Celková hodnota zakázky je 39,9 miliard rublů (cca 11 miliard korun) včetně údržby na 30 let.
Jako další budou autonomní tramvaje
Dalším krokem je projekt autonomní tramvaje. Moskva interně vyvíjí vlastní systém řízení bez řidiče, který už prošel prvními testy s cestujícími. Tramvaj je osazena kamerami, radary a lidary a zvládá samostatné řízení, zastavování i otevírání dveří.
Cílem je, aby do roku 2030 většina tramvají jezdila v plně autonomním režimu, a to nejen na běžných tratích, ale i v úsecích bez trolejí, kde se naplno projeví výhody palubních baterií. Autonomní tramvaje mohou vyřešit nedostatek řidičů a umožní lepší optimalizaci provozu.