Motiv

Motiv

Motiv

Motiv

Motiv

Motiv

Motiv

Motiv

Motiv

Motiv

Motiv

Motiv

Motiv
Motiv
Motiv
Motiv
6
Fotogalerie

Motiv je miniaturní elektromobil pro jednoho. Tak možná vypadá budoucnost městské dopravy

Gordon Murray je proslulý automobilový designér, mezi jehož nejproslulejší díla patří i legendární McLaren F1. Věnuje se také navrhování městských minivozů a jejich výrobních procesů, a tak vznikl i Motiv. Městské elektrické vozidlo pro jednoho pasažéra. 

Motiv do jisté míry navazuje na koncept MOTIV.e, který byl představen v roce 2013 ve spolupráci s japonskou značkou Yamaha. Hlavní spojení mezi touto dvojicí představuje zaměření na městskou mobilitu a revoluční výrobní proces iStream, který Gordon Murray představil v roce 2009. Zásadní rozdíly jsou pak v designu, přepravní kapacitě a způsobu ovládání.

Novinka s celkovou délkou 2537 mm, šířkou 1310 mm, výškou 1628 mm a hmotností pod 450 kg bez baterií se představuje jako plně autonomní jednomístné vozidlo, které má podle svých tvůrců potenciál výrazně snížit zatížení městských ulic individuální dopravou osobními automobily a to především díky svým malým rozměrům.

Maximální rychlost 65 km/h

Zároveň může mít Motiv v případě masového rozšíření výrazný podíl i na snížení emisí škodlivých výfukových plynů v místě provozu. Pohon tohoto konceptu zajišťuje elektromotor s výkonem 20 kW a točivým momentem 48,4 Nm, který prostřednictvím jednostupňové převodovky roztáčí zadní kola. Gordon Murray Design uvádí, že Motiv dosahuje maximální rychlosti 65 km/h a z 0 na 62 km/h akceleruje za 7,5 s.

Kapalinou chlazené baterie s kapacitou 17,3 kWh umožňují dojezd na jedno nabití až kolem 100 km, což má být s ohledem na použití ve velkoměstech a jejich těsném okolí více než dostatečná vzdálenost. Při využití rychlonabíjecího systému mohou mít baterie 20 až 80 % své kapacitu během 40 minut.

Motiv se nyní představuje v pouze jednomístném provedení, přitahujícím pozornost přístupem do interiéru jedinými křídlovými dveřmi. Gordon Murray Design však uvádí, že i díky konstrukci kombinující skelet z hliníkové slitiny s panely z kompozitních materiálů a za využití výrobního procesu iStream mohou být k dispozici i verze pro více osob či přepravu vozíčkářů a vzniknout může i užitkové provedení s nákladovým prostorem o objemu přes 1100 litrů.

Článek připravila redakce Auto.cz

Určitě si přečtěte

Články odjinud