Motor a berany. Jezdili jsme na elektrickém gravelu Canyon s motorem Bosch SX

  • Na gravelu jsme vyzkoušeli motor Bosch Performance Line SX
  • Podrobně popisujeme jeho vlastnosti a chování
  • Změřili jsme dojezd za různých podmínek

Testoval jsem elektrokolo. Protože Živě není sportovní web, v tomto článku nebudu hodnotit, jak jezdí a jakou má výbavu. Nebo jen trochu. Především mě tady bude zajímat elektropohon a věci, které s ním souvisí. Podrobně jsem například měřil dojezd elektrokola na jedno nabití.

Klepněte pro větší obrázek 
Canyon Grizl:ON CF 7 – ani není moc poznat, že má elektromotor, že?

To jsi psal už loni, že?

Před rokem jsem testoval horské elektrokolo. Na Živě vyšlo několik článků o těžkém enduru do obtížnějšího terénu s výkonným motorem Bosch Performance Line CX a baterií s kapacitou 750 Wh:

Letos mě čekalo něco jiného: úplně jiný typ kola a nový motor. Kolo bylo typu gravel, motor stále patří do řady Bosch Performance Line, ale nese označení SX. Je menší, mnohem lehčí a papírově jen o něco méně výkonný. Tady jsou hlavní rozdíly:

Vlastnost Bosch Performance
Line SX
Bosch Performance
Line CX
Hmotnost 2 kg 2,9 kg
Maximální hnací moment 55 Nm 85 Nm
Max. výkon při běžné jízdě 440 W 600 W
Měrný výkon vůči hmotnosti 300 W/kg 207 W/kg

SX je motor pro více sportovní jízdu, určený pro lehká MTB kola, gravely a určitý typ městských kol. Abych u něj dosáhl stejné podpory jako u CX, musím šlapat trochu vyšší frekvencí. Svou prací tak vyrovnám nižší hnací moment.

Klepněte pro větší obrázek 
V rozích jsou body pro ukotvení motoru do rámu kola. Vidíte také výstup pro kliky a konektory pro baterii a připojení příslušenství. S ochranou IP 55 je motor odolný proti tryskající vodě

Reálně jsem ale rozdíly ve výkonu vlastně nepozoroval. Vždyť i u horského kola jsem loni nejvyšší režimy jen vyzkoušel, protože i pro nejprudší kopce mi stačily ty s nižší podporou. U SX je to stejné. Přestože si i tady mohu zvolit nejvýkonnější profily, které Bosch v motorech nabízí, pro pohodlnou a stále sportovní jízdu stačila nižší výpomoc.

Často jsem ještě režimům v konfiguraci ubíral sílu, protože jsem tak velký motorový výkon nepotřeboval. Výsledkem je pak navíc vyšší dojezd.

Jestli víte, co je to gravel, příští list přeskočte. Ale nejsme na cyklistickém webu, tak bych to měl vysvětlit.

Diskuze (28) Další článek: Slováci díky státním penězům z Tchaj-wanu v Brně otevírají vývojové centrum

Témata článku: , , , , , ,