Téma číslo jedna silniční cyklistiky? Aerodynamika (a hmotnost a mnohé další, ale pro dnešek zůstaňme u té aerodynamiky). I hobby silničáři platí tisíce, desetitisíce a statisíce za sebemenší snížení odporu.
V tomto ohledu je největší problém tělo samotného jezdce, ale toho pravděpodobně odstranit nechcete, a tak je trh zaplavený všemožnými doplňky, které optimalizují obtok vzduchu kolem cyklistova těla.
Stejným směrem míří i příslušenství, které vám chci představit dnes. RAF1 Pioneering Bike Backpack je nafukovací batoh, který slibuje odbourat nežádoucí turbulence vznikající za jezdcovými zády. Kombinace těla a RAF má mít výrazně lepší aerodynamiku, což znamená efektivnější jízdu.


V teoretické rovině to funguje dokonale.
V praktické rovině vidím dva problémy.
- Replikovat dokonalou aerodynamiku z renderů pomocí nafukovací konstrukce je možná praktické a lehké (batoh váží jen 300 gramů), ale výsledná tvar má k dokonalosti daleko.
- Zádové těleso není na pevno nafouknuté, nedrží tvar samo od sebe. Nafoukne se až náporem vzduchu za jízdy pomocí vstupů na bocích – výrobce k nim dokonce přidává jakési expandéry, se kterými se batoh nafoukne rychleji/pevněji. Problém je, že tyhle „kapsy“ zvyšují odpor.




Výše zmíněné kapsy a instalace větších „náfuků“. Balón vystupuje nad profil hlavy.
RAF1 má za sebou vývoj a testování na malé skupině uživatelů, aktuálně běží kampaň na Kickstarteru a ještě v prosinci 2024 se mají první batohy dostat k zákazníkům. Na Kickstarteru mohli ti nejrychlejší nakoupit za 39 dolarů (tisíc korun), běžná tržní cena má být 99 dolarů, tedy asi 2400 Kč.