Možná budoucnost mužské antikoncepce: Extrakt používaný k výrobě šípového jedu

Vědci experimentují s chemikálií, která by teoreticky mohla umožnit výrobu mužské antikoncepční pilulky. Jde o rostlinný extrakt, jež afričtí lovci a válečníci používají k výrobě obávaného šípového jedu. Ten způsobuje zástavu srdce.

Tzv. ouabain se vyskytuje v kořenech, stoncích, listech a semenech rostlin Acokanthera schimperi a Strophanthus gratus. Jeho smrtící účinky jsou známy už více než 2000 let.

V 18. století Evropané zjistili, že působí jako srdeční glykosid, což znamená, že zpomaluje srdeční frekvenci a současně zvyšuje sílu kontrakcí. Ve velmi nízkých dávkách proto začala být předepisován k léčbě hypotenze či arytmie.

To, že tato látka může omezit plodnost mužů, ukázaly již dřívější studie. Nikdo však nevěděl, jak si poradit s jeho potenciálně nebezpečným účinkem na srdce. Nyní tento oříšek rozlouskli výzkumníci z University of Minnesota a University of Kansas, kteří ouabain dokázali odpovídajícím způsobem modifikovat. Nová verze je netoxická a přitom stále potlačuje fertilitu – minimálně u laboratorních potkanů.

Vše funguje tak, že derivát ouabainu se silně naváže na spermie (konkrétně na podjednotku zvanou Na,K-ATPase α4) a sniží jejich pohyblivost.

Jde o velice slibný výsledek a to především proto, že výše popsaný efekt je reverzibilní – pozorovaná redukce motility spermií nebyla trvalá. Pokud další testy dopadnou stejně dobře, mužská antikoncepční pilulka se možná brzy stane skutečností.

Zdroj: ScienceAlert,

Diskuze (11) Další článek: IBM hýří optimismem: Po více než pěti letech konečně růst tržeb

Témata článku: Výzkum, Léky, Medicína, Rostliny, Antikoncepce, Univerzita of Minnesota, Potkan, Pilulka, ScienceAlert, Nová verze, Laboratorní potkan, Brzká studie, Šíp, SIPO, Extrakt, Odpovídající způsob, University of Minnesota, ANT +, Mužská antikoncepce, Strop, Jed, Možná budoucnost, Spermie, Zástava, Výroba, Volně prodejné léky na Heureka.cz

Už žádné tanečky. Raketa od Astra, která se loni proslavila kuriózním startem, dosáhla oběžné dráhy

** Raketa od firmy Astra poprvé dosáhla oběžné dráhy ** Firma chce vynášet malé družice na oběžnou dráhu ** Starty probíhají z Aljašky

RaketaVesmír
Mobilní protivzdušný systém Skynex z Německa během testu vyřídil osm malých dronů

** Německá společnost Rheinmetall nedávno představila nový pozoruhodný systém protivzdušné obrany Skynex ** Ten může být vybaven senzory, zbraněmi, taktickým radarem i dalšími prvky ** Během testu si hravě poradil s hejnem osmi malých dronů

Nejlepší aplikace pro tento týden: Počasí s radarem, focení makra a zábavné programování

** V marketech najdete množství titulů, ale jak objevit ty kvalitní? ** Každý týden je vybírá Apple, ale řada z nich má i verzi pro Android. ** Výsledkem jsou kolekce těch nejlepších aplikací svého druhu.

Nejlepší aplikace

Zkušenosti s PlayStationem 5 po roce používání. Pořád je co zlepšovat

Před rokem, 19. listopadu 2020, se v Česku začal prodávat PS5. Jak konzoli vnímáme s odstupem?

PS5Sony