Medicína | Antikoncepce

Možná budoucnost mužské antikoncepce: Extrakt používaný k výrobě šípového jedu

Vědci experimentují s chemikálií, která by teoreticky mohla umožnit výrobu mužské antikoncepční pilulky. Jde o rostlinný extrakt, jež afričtí lovci a válečníci používají k výrobě obávaného šípového jedu. Ten způsobuje zástavu srdce.

Tzv. ouabain se vyskytuje v kořenech, stoncích, listech a semenech rostlin Acokanthera schimperi a Strophanthus gratus. Jeho smrtící účinky jsou známy už více než 2000 let.

V 18. století Evropané zjistili, že působí jako srdeční glykosid, což znamená, že zpomaluje srdeční frekvenci a současně zvyšuje sílu kontrakcí. Ve velmi nízkých dávkách proto začala být předepisován k léčbě hypotenze či arytmie.

To, že tato látka může omezit plodnost mužů, ukázaly již dřívější studie. Nikdo však nevěděl, jak si poradit s jeho potenciálně nebezpečným účinkem na srdce. Nyní tento oříšek rozlouskli výzkumníci z University of Minnesota a University of Kansas, kteří ouabain dokázali odpovídajícím způsobem modifikovat. Nová verze je netoxická a přitom stále potlačuje fertilitu – minimálně u laboratorních potkanů.

Vše funguje tak, že derivát ouabainu se silně naváže na spermie (konkrétně na podjednotku zvanou Na,K-ATPase α4) a sniží jejich pohyblivost.

Jde o velice slibný výsledek a to především proto, že výše popsaný efekt je reverzibilní – pozorovaná redukce motility spermií nebyla trvalá. Pokud další testy dopadnou stejně dobře, mužská antikoncepční pilulka se možná brzy stane skutečností.

Zdroj: ScienceAlert, Foto: Werner Hammer, CC BY-SA 2.5

Diskuze (11) Další článek: IBM hýří optimismem: Po více než pěti letech konečně růst tržeb

Témata článku: Výzkum, Medicína, Léky, Rostliny, Antikoncepce, Nízká dávka, Nová verze, Slibný výsledek, Potkan, Šíp, Mužská antikoncepce, Univerzita of Minnesota, Jed, Srdeční frekvence, Spermie, Výroba, Brzká studie, Laboratorní potkan, Pilulka, Možná budoucnost, Kansas, Zástava, ScienceAlert, Extrakt, Odpovídající způsob

Květnové Windows 10 jsou za dveřmi: Co přinesou nového?

** Windows 10 May 2019 Update se blíží ** Hlavní viditelnou změnou je bílé téma ** Novinek je ale samozřejmě mnohem více