Medicína | Antikoncepce

Možná budoucnost mužské antikoncepce: Extrakt používaný k výrobě šípového jedu

Vědci experimentují s chemikálií, která by teoreticky mohla umožnit výrobu mužské antikoncepční pilulky. Jde o rostlinný extrakt, jež afričtí lovci a válečníci používají k výrobě obávaného šípového jedu. Ten způsobuje zástavu srdce.

Tzv. ouabain se vyskytuje v kořenech, stoncích, listech a semenech rostlin Acokanthera schimperi a Strophanthus gratus. Jeho smrtící účinky jsou známy už více než 2000 let.

V 18. století Evropané zjistili, že působí jako srdeční glykosid, což znamená, že zpomaluje srdeční frekvenci a současně zvyšuje sílu kontrakcí. Ve velmi nízkých dávkách proto začala být předepisován k léčbě hypotenze či arytmie.

To, že tato látka může omezit plodnost mužů, ukázaly již dřívější studie. Nikdo však nevěděl, jak si poradit s jeho potenciálně nebezpečným účinkem na srdce. Nyní tento oříšek rozlouskli výzkumníci z University of Minnesota a University of Kansas, kteří ouabain dokázali odpovídajícím způsobem modifikovat. Nová verze je netoxická a přitom stále potlačuje fertilitu – minimálně u laboratorních potkanů.

Vše funguje tak, že derivát ouabainu se silně naváže na spermie (konkrétně na podjednotku zvanou Na,K-ATPase α4) a sniží jejich pohyblivost.

Jde o velice slibný výsledek a to především proto, že výše popsaný efekt je reverzibilní – pozorovaná redukce motility spermií nebyla trvalá. Pokud další testy dopadnou stejně dobře, mužská antikoncepční pilulka se možná brzy stane skutečností.

Zdroj: ScienceAlert,