Musk pošle do vesmíru steaky. Jsou umělé a jíst se budou na Mezinárodní vesmírné stanici

Zajímavý experiment odstartuje tento týden na Mezinárodní vesmírné stanici. Soukromá posádka, kterou na ISS dostane SpaceX Elona Muska, přiveze sadu k výrobě umělého masa, které by z dlouhodobého hlediska mohlo nahradit to pravé.

Nutno podotknout, že nejde o rostlinou náhražku, které jsou už běžně dostupné v obchodech. Bude to laboratorně vypěstovaný hovězí protein, založený na kultivaci reálných hovězích buněk. Výsledkem by tedy měla být svalovina, základ pro opravdový steak.

Posádka na ISS přiveze celou mikrolaboratoř, jejíž součástí bude mikrofluidní zařízení, kterou napojí do systémů stanice. Vědci na zemi pak budou monitorovat, jak se masu daří růst.

Turisté s vědeckými úkoly

Projekt se uskuteční ve spolupráci s izraelskou firmou Aleph Farms, která avizovala, že chce vytvořit falešné steaky. Vesmír je pro celý experiment stěžejní, protože astronauti potřebují přesnou výživu a umělé maso, které by dokázalo být plnohodnotnou alternativu k tomu reálnému, by pro ně mohlo představovat přínos hlavně při delších misích.

Posádka odstartuje v raketě Crew Dragon ve středu z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě. Mise se jmenuje Axiom Mission 1 (hlavním organizátorem je společnost Axiom Space), potrvá 10 dní a účastní se jí čtyři osoby – bývalý astronaut NASA Michael López-Alegria, realitní podnikatel Larry Connor, další podnikatel Mark Pathy a izraelský filantrop a bývalý pilot letectva Eytan Stibbe.

Klepněte pro větší obrázekSteak, o kterém Aleph Farms tvrdí, že jí podařilo vypěstovat

Výprava je plánovaná déle – startovat se mělo už loni v říjnu – a je popisována jako první cesta vesmírných turistů k ISS. Turisté jsou ale jen na půl, všichni čtyři muži mají na stanici provést několik experimentů a pokus s umělým masem bude mít na starosti Stibbe.

„Dlouhodobý pobyt ve vesmíru, například během cesty na Mars, je limitován možnostmi, jak poskytnout astronautům kvalitní stravu. Aleph Farms vyvíjí technologickou platformu pro výrobu kultivovaných hovězích streaků, proces spotřebuje výrazně menší část zdrojů než odchov celého zvířete na maso,“ uvedl mluvčí společnosti.

Podle něj je důležité pochopit, jak bude výroba fungovat ve stavu snížené gravitace. Z případného produktu pak budou benefitovat nejen astronauti, ale i lidé na zemi, kteří by získali maso s výrazně nižší uhlíkovou stopou.

Diskuze (4) Další článek: Vy a počítač: Jak dobře umíte programovat?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,