Musk revidoval plány pro dobytí Marsu: Loď bude menší, ale šikovnější

  • Elon Musk na kongresu v Austrálii představil podrobnější a revidované plány pro cestu člověka na Mars
  • První pilotovaný let má proběhnout v roce 2024
  • SpaceX chystá obří všestrannou raketu a kosmickou loď, která může dopravit lidi na Měsíc, Mars ale také mezi vzdálenými místy na Zemi

Prakticky přesně před rokem přišel Elon Musk s velkolepým plánem na brzké vyslání lidí k Marsu. Dnes ráno na Mezinárodním astronautickém kongresu v Austrálii představil revizi svých plánů.

Musk se pochlubil, že SpaceX šlape jako hodinky. Zatímco vloni odstartovala jeho raketa Falcon 9 do vesmíru 8krát, letos to bylo zatím 13krát, ale celkový počet startů by měl dosáhnout 20. V příštím roce počítá Musk s 30 starty.

Ještě letos chce stihnout dlouho očekávanou premiéru své super rakety Falcon Heavy.

Letíme na Mars

Před rokem zakladatel SpaceX představil Meziplanetární dopravní prostředek (ITS).

Celý systém by měl mít tři základní části: obří a samozřejmě opakovatelně použitelnou raketu, velkou kosmickou loď a tanker.

Pilotovaná loď a tanker se na oběžné dráze spojí a dojde k přečerpání paliva pro cestu na Mars.

Méně monstrózní raketa BFR

Raketa pro vynášení lodi a tankeru nese označení BFR a je poněkud méně monstrózní, než Musk uváděl vloni na kongresu v Mexiku. Stále se však má jednat o mega raketu. Její nosnost bude 150 tun, což je 5krát více než v případě Falconu Heavy, ale polovina ve srovnání s původními plány.

K pohonu bude sloužit 31 motorů Raptor (původně 42). Využívat budou metan a kyslík. Obě komponenty chce Musk vyrábět i přímo na Marsu z tamních zdrojů (vytěžené vody a oxidu uhličitého z atmosféry).

Podle Muska se již uskutečnilo 42 zážehů Raptorů o celkové délce 20 minut. Nejdelší zážeh trval 100 sekund. Musk ukázal i prototyp kompozitní palivové nádrže rakety pro 1200 tun kapalného kyslíku.

SpaceX has completed over 1,200 seconds of firing across 42 main Raptor engine tests.

Příspěvek sdílený SpaceX (@spacex),

Loď na všechno

V nových plánech se loď zmenšila, a to zejména ve svém průměru. Její délka bude 48 metrů, průměr 9 metrů a hmotnost 85 tun. Loď pojme 1100 tun pohonných hmot (860 tun kyslíku a 240 tun metanu). Celkem bude disponovat šesti motory.

Musk byl tentokrát trochu konkrétnější, pokud jde její využití. Stručně řečeno bude podle jeho představ umět všechno: dostat lidi a náklad na Mezinárodní kosmickou stanici, povrch Měsíce i Marsu.

NASA, Rusko a další agentury, které se nyní podílejí na provozu ISS, chtějí na oběžné dráze Měsíce vybudovat novou orbitální stanici. Musk si brousí zuby na dopravu nákladu i posádky k tomuto budoucímu vesmírnému přístavu. Současně mu však vadí, že už dávno není základna i na povrchu Měsíce. „Je rok 2017,“ řekl Musk. „Měli bychom mít lunární základnu. Co se sakra děje?“

Kromě toho ale bude loď vynášet i větší družice – například obří astronomický dalekohled s plochou zrcadla desetkrát větší, ve srovnání s Hubblovým dalekohledem.

Loď má také likvidovat kosmické smetí. Sloužit by mohla i pro cestování na Zemi. Nasednete v Evropě a za pár desítek minut jste v USA. Konkrétně cesta z Los Angeles do New Yorku má trvat 25 minut.

Musk a jeho termíny

Nebyl by to Elon Musk, aby nedal i pár „šílených“ termínů. V roce 2022 mají k Marsu letět dvě lodě s nákladem. O dva roky později další dvě s nákladem a dokonce už v první dvě s posádkou.

Jedny plány už nevyšly

Musk chtěl původně už v příštích letech poslat na Mars nepilotovanou loď Dragon, ale jeho plány nakonec ztroskotaly. Z několika důvodů totiž Dragon nebude přistávat pomoci motorů, ale na vodní hladině. Tím se zhroutily i plány pro let na Mars.

Témata článku: Vesmír, Technika, Budoucnost, Elon Musk, USA, Výzkum, Země, SpaceX, Měsíc, Mezinárodní vesmírná stanice, Mars, Evropa, Doprava, Rusko, Raketa, Mexiko, Austrálie, Falcon, Kyslík, Pohonná hmota, Přístav, Celkový počet, Dobytí, Celková délka, Podrobný plán