Muskova raketa by mohla vystřelit sondu k mezihvězdnému asteroidu 'Oumuamua

• Vědci navrhují vyslat sondu k prvnímu objevenému mezihvězdnému asteroidu s názvem 'Oumuamua
  • Ten nedávno prolétl sluneční soustavou a vzdaluje se od nás rychlostí 26 km/s
  • Dotyčný asteroid by se dal dohnat pomocí rakety, kterou chce Musk dostat lidi na Mars

Nedávno jsme psali o objevu a následném průzkumu prvního mezihvězdného asteroidu 'Oumuamua. Objekt je zvláštní nejen svým načervenalým zbarvením, ale také svým tvarem – připomíná obří 400 metrů dlouhý kamenný rampouch.

Vědci z Initiative for Interstellar Studies (i4is) navrhují k tomuto objektu vyslat sondu. Má to ale jeden háček. 'Oumuamua je jako rychlík, který jsme zmeškali a už se nevrátí. Museli bychom ho dohnat. Skvělý nápad, sci-fi nebo čistá utopie?

Zatímco cizí hvězdné soustavy jsou mnoho světelných let daleko, 'Oumuamua prolétl jen 24 milionů kilometrů od Země! Bohužel, jak k nám směrem ze souhvězdí Lyry přilétl, tak zase pomalu odlétá ven z naší sluneční soustavy.

Vlastně zase ne tak pomalu. Jeho rychlost vůči Slunci se měnila v závislosti na vzdálenosti od Slunce. Běžná „cestovní rychlost“ 'Oumuamua je přes 26 km/s. Za rok uletí 5,5 AU (1 AU je vzdálenost Země od Slunce).

Pokud bychom chtěli k objektu vyslat sondu, musela by být rychlejší než
'Oumuamua, aby ho za rozumnou dobu dohnala. Pro srovnání uveďme, že rychlost sondy Voyager 1 je asi 16,6 km/s. Urychlit sondu na vyšší rychlost nebude legrace.

Jak se 'Oumuamua vzdaluje

• Oběžná dráha Jupiteru: květen 2018
  • Oběžná dráha Saturnu: leden 2019
  • Oběžná dráha Neptunu: v roce 2022

Pokud bychom měli veškerou technologii k dispozici, trvala by stavba sondy několik let. Bohužel technologie dostupná není. Vědci v rámci studie navrhují několik možných řešení, které by mohly být v horizontu deseti let (nebo o něco více) k dispozici.

Elone?

V rámci projektu Lyra navrhují autoři několik možností. První z nich počítá s chystanou raketou BFR (Big Falcon Rocket) od SpaceX.

Elon Musk má s touto raketou, připomínající svým tvarem brněnský orloj, spoustu plánů. Chce dostat člověka na Mars, na Měsíc, přepravovat lidi mezi dvěma vzdálenými místy na Zemi apod. Cesta k 'Oumuamua by se Muskovi určitě líbila.

Výkon BFR ale stačit nebude. Kosmická sonda by musela využít gravitačního praku dvou největších těles ve sluneční soustavě. Prolétla by okolo Jupiteru a velmi těsně okolo Slunce – ve vzdálenosti jen asi 2 milionů km. Podobný manévr by však také zvýšil hmotnost sondy, která by musela disponovat tepelným štítem.

Jízdní řád je jednoduchý. Při startu v roce 2025, což je extrémně optimistické, by sonda při rychlosti 70 km/s dohnala asteroid v roce 2039 ve vzdálenosti 85 AU.

Skromnější scénář pak předpokládá setkání v roce 2051 ve vzdálenosti 155 AU při dosažené rychlosti jen 40 km/s.

Jedním z dalších problémů bude sondu u cíle zbrzdit, ačkoliv v jistém ohledu by její rychlost mohla být výhodná. Vědci už v roce 2005 narazili impactorem do komety Tempel a zkoumali vyvržený materiál.

A co solární plachetnici?

Způsobů, jak dohnat 'Oumuamua, je ale více. Autoři diskutují také o solární nebo lasery poháněné plachetnici. Iniciativa Breakthrough Starshot chce podobnou plachetnici nebo spíše roj plachetnic vyslat k nejbližší hvězdě od Slunce – Proximě Centauri.

Solární plachetnice se už testují, ale zatím jsme daleko od toho, abychom dokázali poslat sondu ke vzdalujícímu se mezihvězdnému asteroidu.

Nepočkat na další?

V úvodu studie autoři píší, že průlet mezihvězdného asteroidu může být velmi vzácná a unikátní událost, která se po mnoho dalších generací nemusí opakovat.

Nebude to ale nejspíše tak horké. 'Oumuamua je sice prvním známým mezihvězdným asteroidem, ale podobní návštěvníci k nám mohou zavítat poměrně často. Konec konců i 'Oumuamua byl objeven poměrně pozdě – více než měsíc po průletu okolo Slunce a pět dní po průletu kolem Země.

Pokud jsou průlety podobných objektů časté, mohli bychom postavit sondu a chytit některého z budoucích návštěvníků. Průzkum mezihvězdného asteroidu by byl pro astronomy doslova grálem.

Zdroj: ArXiv

Diskuze (14) Další článek: Podívejte se, jak lze rádiově odposlouchávat dění na vašem monitoru

Témata článku: Technika, Vesmír, Výzkum, SpaceX, Kosmonautika, Země, Astronomie, Elon Musk, Mars, Raketa, Sluneční soustava, Jupiter, Slunce, Měsíc, Asteroidy, Saturn, BFR, Oumuamua, Rychlost, Kosmická sonda, Dosažená rychlost, Gravitační prak, Nejbližší hvězda, Možné řešení, Roj

Rheinmetall se blýskl revolučním ručním granátometem SSW40

** Rheinmetall nedávno předvedl pozoruhodnou ruční palnou zbraň, která je podle všeho první svého druhu na světě ** Jde o revoluční ruční granátomet SSW40 (Squad Support Weapon 40) ** Podle komentátorů jako by z oka vypadl zbraním terminátorů pod velením Skynetu

ZbraněVojenství

Pokročilá metoda zabezpečení mobilů mizí. Proč se přestal používat skener oční duhovky?

** Koronavirus na několik měsíců vyřadil z provozu skenery obličeje ** Měly problém u uživatelů s nasazenou rouškou ** Samsung měl už před lety vlastní řešení, které ale opouští