Muskova SpaceX bude zásobovat budoucí vesmírnou stanici Gateway

Muskova SpaceX v pátek s NASA podepsala smlouvu, podle níž má zajišťovat logistický servis pro vesmírnou stanici Gateway. Ta bude po svém dokončení obíhat kolem Měsíce, přičemž její výstavba by podle Space.com mohla začít už za dva roky.

„Tento kontrakt představuje další důležitou část našeho plánu udržitelného návratu na Měsíc,“ uvedl administrátor NASA Jim Bridenstine v tiskové zprávě. „Gateway je základním kamenem dlouhodobé architektury mise Artemis.“

Prezidentka a hlavní provozní ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell v dané souvislosti připomněla, že jejich společnost se již 8 let podílí na zásobování Mezinárodní vesmírné stanice.

Práce pro Dragony XL

„Je nám ctí pokračovat v práci mimo oběžnou dráhu Země a dopravovat náklady Artemis na Gateway,“ dodala Shotwell.

Z dostupných informací plyne, že SpaceX za tímto účelem nehodlá využívat připravovanou kosmickou loď Starship, ale větší verzi kapsle Dragon. Tzv. Dragony XL budou do vesmíru vynášeny raketami Falcon Heavy.

NASA výhledově plánuje navázat spolupráci i s dalšími soukromými firmami, které se mj. budou podílet na konstrukci landerů určených pro přistání na Měsíci.

Titulní foto: Official SpaceX Photos, CC BY-NC 2.0