Elon Musk | SpaceX | Peníze

Muskova SpaceX má k dispozici dalších 500 milionů dolarů. Jaké projekty z nich bude financovat?

SpaceX získala z nových zdrojů půlmiliardu dolarů. Tyto peníze s největší pravděpodobností použije k financování třech neuvěřitelně ambiciózních projektů: globální sítě satelitního internetu, kosmické lodi pro průzkum a kolonizaci Marsu a nejrychlejšího transportního systému na světě.

Koncept tzv. Starlinku počítá s tím, že na oběžnou dráhu Země bude vypuštěno 12 000 satelitů poskytujících připojení k internetu. To je více než dvojnásobek počtu všech zařízení tohoto typu, které lidstvo až dosud vyrobilo. Je tedy jasné, že náklady budou obrovské.

Co se týče cesty na Mars, Musk si vymyslel Big Falcon Rocket (BFR), která se má skládat ze dvou částí: kosmické lodě a rakety, jež ji vynese na orbit naší planety. Big Falcon Rocket byla samozřejmě navržena jako znovupoužitelná a postupem času by měla nahradit Falcon 9, Falcon Heavy i Dragon. Podle dostupných informací bude schopna do vesmíru dopravit 100 lidí a 136 tun nákladu.

Zbývá nám už jen onen „nejrychlejší transportní systém na světě“, což je již zmíněná Big Falcon Rocket, respektive pouze kosmická loď. Ta by prý v pozemských podmínkách mohla létat rychlostí přes 7,4 kilometrů za sekundu, díky čemuž by například trasu Los Angeles – New York urazila za pouhých 25 minut.

Částka 500 milionů dolarů samozřejmě nestačí ani na úplnou realizaci prvního výše uvedeného záměru, natož pak všech tří. Jde ale bezesporu o dobrý začátek.

Equidate odhaduje, že hodnota SpaceX po této finanční injekci stoupla na přibližně 27,5 miliardy dolarů. Přesnou cenu však stanovit nelze – leda by se Musk rozhodl svou společnost prodat (a zveřejnil nabídky zájemců).

Foto: Steve Jurvetson, CC BY 2.0