Tak v situaci, kdy US napadne Dánsko (Grónsko), těžko počítat s tím, že nechá Evropě plně funkční letadla…Evropa se musí technologicky osamostatnit a mít vlastní armádu na prosazení svých zájmů.
To by nejdriv Evrope musel zustat nejaky prumysl. Nebo budeme tanky delat z recyklovaneho papiru a letadla z pripevnenych vicek od PET lahvi? Doby kdy jsme v Ceskoslovensku umeli vse od jehly po atomovy reaktor jsou uz bohuzel minulosti. Dneska si sami neumimne udelat ani prezervativ a bez soucastek z Ciny neposkledame ani blby bicykl...
"Donedávna by si jen málokdo pomyslel, že je něco takového vůbec možné"Tak to mozna jen pan redaktor by si jen toto donedavna pomyslel...Ostatni tak hloupy nejsou
Jako pilot musím bohužel konstatovat že a takovými letadly je konec.Letadla pilot i letiště jsou moc drahá a zranitelná.Budoucnost patří raketám dronum a AI.F35 patří do muzea
Kanada taky možná spíš bude létat Gripeny. Ostatně, bude součásttí EU, tak coby ne...
Tento týden spadla jedna F35 a všude se psalo, že se pilot pohádal s dispečerem a pak najednou letadlo bylo neovladatelné a bum 😃 takže asi tak, ale může to být jen náhoda, ty F35 mají tolik závad a stále padají . . .
To je zase blabol...
Některý dni se kvůlivá padajícím F35 ani nedá vystrčit nos z baráku.
Čím větší pitomost, tím spíš tomu naše dezoúderka uvěří... 🤔
"Tento týden spadla jedna F35 a všude se psalo"Jako všude na Aeronetu a Sputniku? Waaau, to jsem přehlídnul. Možná proto, že je nečtu 🙂
Posledním hojně medializovaným případem je Portugalsko, které zvažuje, že namísto F-35 nakonec nakoupí evropské stroje.-----------------------------------------------------------------------SPRÁVNÁ VOLBA !Amíci si tzv. nasrali do vlastního hnízda .
Portugalsko naštěstí nemělo nic nasmlouváno a podepsáno, takže jen už ztratili zájem...
Pointa?
Američani to podělali, a prakticky předvedli i na Ukrajině. nedá se jim už věřit. Ta jejich letadla může od teď kupovat už jen blázen.
Které státy kromě ČR připadají v úvahu v roli kupců? "... může od teď kupovat už jen blázen." by pro U.S.A. nemusel být až takový problém ;)
USA se nikdy nedalo a neda verit - jen hloupi, naivni a vlastizradni politici jako blbka Cernochova a superblbka Parkanova spolu s mafianskymi ODS, podobne mafiozo TOP09 a brutalnimi rozhodne ne krestanskymi pokrytci KDU-CSL budou vzdycky chtit amikum lizat kulky ...
USA se konzistentně dalo věřit přibližně celé jedno století. Po celou tu dobu stály na straně demokracie a svobody.Trump tu důvěru dokázal rozmetat během několika dní.
Pokud jste nebyl Asiat, Rus, Němec, latinos,Němec nebo Slovan. ..
Co nám kdy USA provedly?Protože podle mě (až do aktuální maga infekce) to nejhorší, co nám kdy udělaly, je, že nás nechaly na pospas rusákům v roce 1945.
K SSSR jsme lezli sami. Nemluvím o komunistech, ale o Benešovi, Košickém vládním programu ...
A ta předchozí pedo-woke-libtardo infekce byla v pořádku?
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 3. 2025 09:22
Když někdo píše takový ho.., tak přemýšlím s jakou infekcí se asi léčíš.Předtím sluníčkáři a vítači, známe zemanovu(azimuta) mluvu
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 3. 2025 12:58
.. a taky Brit, ktere jako sve nejvetsi spojence nakonec podrazili taky a veskery dalsi obyvatel EU, ktere podrazeji dnes a denne mnoho let .... taky se snazili tenkrat maximalne bojkotovat vznik EU, celou dobu sabotovat nasi vykonnost a nakonec nas oslabit syntetickym brexitem, ktery vic oslabil GB, na kterou se pak vykaslali a nedavno je znovu podrazili ...Proc tady furt musime lizt nekomu do zadku a jeste vzdycky tem nejvetsim zlocincum a hajzlum ..... verit USA, pokud ma nekdo zakladni geopoliticko-historicky prehled, je vskutku demence ...
Názor byl 2× upraven, naposled 15. 3. 2025 10:35
Prdlajz - to byla jen PR pohadka, ale vzdycky nakonec kazdyho podrazili. Stale praktikuji metodu uzemi za bizuterii, jen trochu v jinych relacich a formach.Evropu zneuzivaji dlouho a ovlivnuji politicke deni tak, ze jsme prave proto ted oslabeni.Od genocidy indianu az po dnesek jsou stale a jen bezskrupulozni oportuniste - tu mentalitu jejich mocenskych kruhu nelze jen tak vymitit.Jejich jednani je dlouhodobe zamereno na vytvoreni zavislosti a podrizenosti zbytku sveta a kdyz to nejde politicky, tak se nikdy nezdrahali udelat to, co Putin, aby ziskali vliv a zdroje.Vsichni spickovy politologove vzdycky pred USA varovali (vcetne nekterych americkych insideru, co pracovali pro vlady USA) a nabadali Evropu neverit a budovat sobestacnost.Uz by se mela Evropa probrat a CR obzvlast ...
Demokracie. Svoboda.On tem krivackym blabolum a davno prazdnym slovum, jeste nekdo veri?Asi jo, kdyz koukam na vysledky poslednich voleb ...... USA vzdy stali jen na svoji strane (a to za uziti jakychkoliv praktik vc. ozbrojene anexe), nikdy se s tim netajili a to jen my EU jsme trubky, ze nestojime predevsim na te sve strane, ale te jejich ...
Názor byl 2× upraven, naposled 15. 3. 2025 10:41
Opět.. když piješ, nepiš ;) Ráno si to přečteš a ....
.. a porad je to pravda ...:(
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 3. 2025 10:41
Aneb jak se da jednim nekompetentnim rozhodnutim podelat cely americky zbrojni prumysl. Aniz by tim cokoliv ziskali...Ja nevim jestli si to nekdo uvedomuje, ale tato drobna udalost stavi na hlavu prodeje prakticky vsech modernejsich zbrani. Odted se bude nutne ptat na zaruky, ze o pouzitelnosti zbrane bude moct rozhodovat jenom ten, kdo ji kupuje. A toho se da dosahnout, pri ztrate povesti, snad jenom tim, ze vyrobce umozni zakaznikum aby si sami delali aktualizace SW. Cili dat jim zdrojove kody a vyhradni pristup ke koupenemu HW. A to je soucasne problem, protoze unikle zdrojaky = dalsi riziko a snizeni ucinnosti zbrane. Co se tyka nahradnich dilu, tak je to skoro nereseitelne...Tady nejde jenom o stihacky, ale o raketomety, tanky, no o vsechno, v podstate.
Připomenu stařičké (ale stále skvělé) Gepardy, jejichž kanony Oerlikon nebylo na Ukrajině před cca 2 lety čím krmit, neboť Švýcaři si zrovna hráli na neutrální zemi a odmítali dodat munici.Takže ona ta podoba "odmítání nasazení zbraní" může mít spousty podob. Například naše Gripeny také nemůžeme používat zcela podle vlastního uvážení...
To je proti tomuhle legrace. Munice se da kdyztak vyrobit, nebo se to da smluvne dohodnout. Nebo kombinovat zbrane od vic vyrobcu. Ale znehodnotit letadla tomu, kdo si je koupil, to je trochu jiny level..
"Naše" Grippeny nejsou zakoupené, ale v leasingu, to bude asi hlavní důvod, proč je nemůžeme používat, jak chceme, ne?
Oni ty Svajciari si zrovna nehrali. Oni to idu dlhodobo. Ale to je uz asi vsetkym jasne ze zo zistnych dovodov. Nikto nevie kolko tam je mrtvych uctov.
V překladu Trump motivuje ostatní země si zaplatit izraelský balíček podpory 🤣
Mozna ten Izrealsky Starter Pack bude lepsi, nez je original 😃
Tím jsem myslel balíček služeb co si kupuje Izrael kam spadá co vím i to že si SW můžou aktualizovat sami, jako dost dalších věcí můžou dělat.Ale jo F-35I je prej v některých vlastnostech lepší než standart, ale je otázka zda by byly lepší i pro evropské použití. Změny jsou specificky pro potřeby izraele, nikoliv lepší pro všechny
@LudekN:Máte pravdu, ale je to ještě horší. V případě F-35 by ani kontrola nad SW (samo o sobě nepředstavitelná věc) problém nevyřešila. Ostatně i jejich propagátoři říkají, že to nejsou jen stíhací letouny, ale celý armádní systém, vč. satelitní komunikace. Dále snad netřeba rozvádět. Evropa by si měla konečně přiznat, že těmito nejmodernějšími technologiemi prostě NE-DIS-PO-NU-JE. Lhostejno kolik si jich koupí. Aby disponovala, musela by plně kontrolovat vývojový, výrobní, provozní i servisní segment. Subjektivně vítam, že k tomu došlo - už teď, v malém na F-16, snad ještě včas. Problém totiž nevznikl a nezmizí s Trumpem, ten jej pouze neudržel pod hladinou. Euro-americká vojenská aliance je z principu dvojsečná zbraň, která v praxi znemožňuje emancipaci Evropy a utvrzuje její podřízené postavení vůči USA. Ukončeme už tu falešnou hru na spojence.
Než to vytáhnou z hangáru, tak je nepřítel sundá na zemi nebo je dávno v jiném státě. Vždyť to přeletí republiku za pár minut asi. :))Nazdar!!!
Podívej se na mapu, jak je velké NATO.Nazdar!!!
Tak stačej ty Německý ne?Nazdar!!!
Nestacej pokud nechceme byt za parazita. NATO je postaveno na principu vzajemne podpory. V pripade, ze nas nekdo napadne, Nemci nam prijdou pomoct, v pripade, ze bude napadeno Nemecko, nase armada prijde pomoct Nemcum. Spolu jsme silnejsi nez kazdy zvlast. To ale predpoklada, ze nikdo neparazituje na ostatnich.
Do krytů se vejde prý pouze 330.000 lidí, když zaútočí tak nás několik F*35 nezachrání. Měli by se začít budovat kryty pro všechny.
tož to si běž vykopat vlastní, aspoň budeš k něčemu užitečný.
NATO zajímá co můžeš NATO nabídnout, pochybuju že F-35. 😂 Mimochodem Grippenům trvá let 15 min. Za dvě minuty jsou schopný bejt ve vzduchu a potřebuji dráhu cca 900 m, dokážou přistát na náledí.
Nooo není úplně pravda že by ČR byla za parazita když by neměla F35, pokud by to kompenzovala něčím jiným. Specializace může být výhodnější a tak pokud by se německo soustředilo třeba na letectvo, ČR by se mohlo soustředit na jinou složku armády a dohromady by si německo (a zbytek spojenců) a ČR kompenzovaly co ten druhý má slabší. Stát uprostřed spojenců by ale spíš měl upřednostňovat to s čím může pomáhat rychle a efektivně spojencům, takže ideálně naopak upřednostňovat právě něco z oborů jako letectvo, střely středního a dlouhého doletu, a pak logistiku včetně produkční kapacity a ostatní podpůrné funkce pro spojence a ten zbytek spíš upozadit.Skupina specialistů v daném odvětví je na zdroje efektivnější než stejně velká skupina všeumělů.
No, jasne. Snad nejsem naivni, ale predpokladam, ze snad v ramci evropskeho kridla NATO probihaji nejake konzultace a nejaka koordinace, takze ten nakup F35 koordinovany s ostatnimi cleny evropskeho kridla NATO.
Tím bych si nebyl tak jistej, když se nejsou schopní shodnout ani na jednom typu munice.
Evropa, historie vojenskych stihacek, potazmo modernich letadel obecnehttps://cs.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_2000https://en.wikipedia.org/wiki/Harrier_jump_jethttps://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoonhttps://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripenhttps://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADnprevazne civilni, prip. pistonhttps://cs.wikipedia.org/wiki/Airbushttps://en.wikipedia.org/wiki/Daherhttps://en.wikipedia.org/wiki/Tecnamhttps://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_A...IndustriesUrcite jsem toho spoustu vynechal, nicmene i tech par vybranych prikladu ukazuje jak vyznamna je v Evrope zakladna odborniku/technologii/zkusenosti v souvislosti s vyvojem a vyrobou letadel.Safra, proc Evropa neprodukuje lepsi letadla nez maji Americani?? Proc to evropske staty musi nedustojne kupovat od Americanu?
nemoze mat europa vsetko - bud kvalitne lietadla (a ine zbrane) alebo Green Deal, DEI, LGBTI, imigraciu, sankcie a buzeraciu vlastneho obyvatelstva.tazko vyrabat hi-tech produkty, ked si znicis priemysel a demotivujes kvalifikovanych, skusenych a vzdelanych ludi. vsetko co bolo v europe cenne, uz davno lahlo vdaka bruselu popolom.europa uz tak osprostela, ze je snad schopna pri vyrobe delostreleckych granatov pre ukrajinu ich plnit inertnym materialom, aby nezanechavali uhlikovu stopu. ale zase je EU v bezpeci pred rusmi, lebo ich tanky nesplnaju prisne europske emisne normy a teda do europy nemozu.
To je bIbost. Nebo demagogie. Kazdopadne je to teorie k nicemu. Evropsky vojensky prumysl chatra uz dobre 30 let. A ne proto, ze by s tim melo cokoliv spolecneho LGBT (tuk tuk na celo), ale proto, ze obyvatelstvo zlenivelo a svymi volebnimi preferencemi desitky let nuti vlady k podpore "blahobytu bez usili". A Cesko je toho vzorovym prikladem. Populisty ani nenapadne podporovat obranu - ta bude potreba az v nejakem uplne jinem volebnim obdobi, tak co uz.. to radej zrusi duchodovou reformu a nechaji penzisty, aby si rozpocet rozebrali do mrte, na duchodcovsky komunismus. Za to maji body hned. No a kde na to vzit - nejsnaz tim, ze se skrouhne rozpocet armade.Stejne se to deje, i kdyz v mensi mire, v cele Evrope, plusminus..
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 3. 2025 20:18
LGBT nie ako pricina, ale nasledok. treba citat poriadne - nemozes mat vsetko, aj moderne a efektivne bojove lietadla, aj spolocnost zalozenu na tom, ze najdolezitejsie je to, ako sa niekto citi. v dosledku toho "balohobytu bez usilia" zapadna spolocnost opustila povodne hodnoty, na ktorych bola kedysi vybudovana jej dominancia. bojove lietadla nevyrobia influenceri a youtuberi, neuvidime grety v konstrukcnych kancelariach, ucastnikov pride pochodov asi neuvidime vo funkcii leteckych inzinierov. skor uvidime, ako leteckeho inziniera s 30rocnou praxou vyhodia v ramci DEI, lebo je biely heterosexualny muz a nahradia niekym inkluzivnym. americke spolocnosti jedna za druhou zacali rusit DEI politiku, lebo to malo na ich vysledky katastrofalne ucinky. europa ako lumici ale pokracuje dalej...
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 3. 2025 10:31
Vzdyt to nedava smysl. V predminulem stoleti se dala postavit ekonomika na zemedelstvi, v minulem stoleti na prumyslu a ted na sluzbach. Takze dava smysl nechat lidi fungovat jako influencery, designery, investory, atd a prumysl nechat zemim, ktere jsou zaostalejsi. A o to vic zemedelstvi.Viz Apple - jedna z nevydelecnejsich spolecnosti. V Americe nadesignuji, naprogramuji, zainvestuji, prodaji. V Cine vyrobi. 95 procent manualni prace je v Cine, 95 procent zisku v Americe. Staci se podivat na nejvydelecnejsi svetove firmy. Je v top ten nejaka prumyslova? Asi ani v top hundred, se obavam..No a v ekonomice sluzeb je dulezite, jak se lidi citi. Jasne, nejde to dohromady se zahalkou. Ale vyborne se to doplnuje s nediskriminaci, se vzdelanim, s rovnymi pravy, atd. Lidi, kteri se citi znevyhodneni, jsou v depresi nebo maji pocit nespravedlnosti, sice klidne muzou fungovat v prumyslu, ale ve sluzbach jim to uz tolik nepujde. Cili pro maximalizaci produktivity je zrovna tohle docela dulezite.Spousta lidi ma porad pocit, ze prosperita = prumysl. A nejen lopataci, podle me si to mysli i takovy Trump, ackoliv se cely zivot pohybuje ve sluzbach. No a temhle lidem vychazi, ze je nejaka prava ostatnich akorat otravuji a k nicemu nejsou. No a pak si koupi na eshopu ten mobil, ktery nasli Googlem, zaplati ho kartou, zapnou Netflix, napisou na faceboook... a porad jim nic nedojde 🙂
No, domnívám se, že úspěšná ekonomika současnosti i budoucnosti nutně potřebuje směs průmyslu i služeb, protože jedno se neobejde bez druhého.Když se podíváte na nejúspěšnější světové ekonomiky, tak vždy najdete směs obojího - jak průmyslu, tak služeb. Např. Švýcarsko je strojírenskou velmocí (najdete tam vše - od malých průmyslových firmiček specializovaných na nějaký úzký segment až po obrovské firmy jako ku příkladu BBC (Brown Boveri) - dnes sfúzováno s ASEA do ABB), nebo třeba Izrael - země startupů a velmi nadprůměrně inteligentních lidí, v Izraeli vznikla řada celosvětově úspěšných služeb, ale přesto mají také i silný sektor průmyslu.Řekl bych, že i do budoucna obojí půjde ruku v ruce a dlouhodobě úspěšná ekonomika nikdy nebude stát pouze na službách. Třeba i proto, že množství nových služeb bude vyžadovat také i nové průmyslové výrobky. Další záležitostí je bezpečnost - ukazuje se, že přinejmenším průmysl pro základní léky, zbraně, apod.... je dobré mít lokální.
Názor byl 4× upraven, naposled 15. 3. 2025 17:54
Ještě dodatečná poznámka. Ono ani to zemědělství ve vyspělých bohatých zemích nezaniklo, ale naopak je produktivnější než kdykoliv v minulosti. Avšak díky automatizaci, vědě, technologiím, splýváním s průmyslem,... vyžaduje mnohem méně pracovních sil než tomu bylo v minulosti. Nicméně i pro bohaté rozvinuté země představuje zemědělská činnost nezanedbatelnou část HDP a je také i součástí bezpečnostní politiky státu. Například to zmíněné Švýcarsko je v základních potravinách soběstačné. Ve zkratce řečeno - v bohaté prosperující ekonomice je zákonitě rozvíjeno vše - zemědělství, průmysl, služby...to všechno existuje ve vzájemné synergii.Věřit, že dlouhodobě prosperující ekonomiku je možné postavit pouze na službách, to je hodně naivní představa.
No tak jasne ze prumysl nezanikne. Stejne jako nezaniklo to zemedelstvi. Jenom se dostava na okraj ekonomiky a nezajistuje prosperitu, ale spis jakousi bezpecnost. Takze zemedelstvi uz se nevenuje 80 procent obyvatel, jako v 19. stoleti, kdy je to v pohode uzivilo, ale spis 2-3 procenta a ty je potreba dotovat 🙂
Ale vtip je v tom, ze dnesni zemedelstvi, ktere zamestnava jen par procent pracovniho trhu, dokaze vyprodukovat vic potravin nez dokazalo vyprodukovat zemedelstvi 19.stol bez ohledu na fakt, ze tehdy byla v zemedelstvi zamestnana vetsina tehdejsich obyvatel.
O to nejde. Vsechno je efektivnejsi. Jenom je, z hlediska ekonomiky, zemedelstvi uplne okrajovy. A prumysl smeruje do stejne pozice. Zeme na tom zkratka nezbohatne. Mnohem lepsi je provozovat Google, nez ocelarny. A ocel zkratka dovezt ze zemi, ktere k prumyslu nemaji dost dobrou alternativu.
Rad Cer: Do kamene tesat!
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 3. 2025 17:10
To nemusite tesat. Proste se rozhodnete, jestli chcete pracovat v zemedelstvi, v prumyslu, nebo ve sluzbach. Treba podle prumernych vyplat to vezmete. A hned v tom budete mit jasno. I bez zmatenych teorii na kameni 🙂
> ... Green Deal, DEI, LGBTI, imigraciu, sankcie a buzeraciu vlastneho obyvatelstvaSever Evropy toto všechno má, a přesto je ekonomicky úspěšnější než USA
to znie ako keby ta vacsia uspesnost bola prave vdaka tomu :) ako je ta uspesnost merana/kvantifikovana?
Protoze vyvoj takoveho letadla stoji obrovske penize a tahne se pres nekolik dekad. A kolik se jich proda v Evrope? Par desitek? V pripade uspesneho kusu neco pres stovku?U.S. of A maji vetsi ekonomickou silu a nekolik vicemene nezavislych a do jiste miry si konkurujicich vojenskych slozek. A kazda z nich objedna u vyrobce pomerne hodne letadel. Nejsem si ted jisty pocty, ale i F-22, ktere jsou snad nejdrazsi, se vyrobilo skoro 200 ks a z toho temer vsechny jsou v USA.F-35 je vyrobeno uz pres tisic kusu, pokud se nepletu. Vetsinu opet zaplatily vojenske slozky USA. Ano, dokazali bychom to vyrobit. Ale za soucasne situace bychom to nedokazali zaplatit. A nektere technologie zrejme nemame a neumime (stealth).
Samotna Evropa je vetsi trh nez samotne USA. Americanu je mene nez obyvatel samotne EU. Jsou zde dalsi spojenecke vyspele trhy, ktere by predstavovaly potencialni zajemce. Evropsky vyrobce by tech letadel mohl prodat podstatne vic nez jen par desitek. Par desitek letadel F-35 kupuje mala zeme jako je Svycarsko (teda, pokud ten nakup nakonec nezrusi z tech soucasnych obav).Ad. ekonomicka sila - USA ma vetsi ekonomickou v soucasnosti, ale jeste nedavno, jeste nekdy v roce 2010 to bylo opacne.
Jenomze EU nefunguje jako jednotna armada. Zatimco USAF nebo U.S. Navy si vyberou typ, ktery nakoupi doslova po stovkach, v Evrope maji Francouzi svoje Dassault Rafale, Velka Britanie a Nemecko (a mozna Italie, a Spanelsko z hlavy to nevim) maji EuroFightery (kazdy jine tranche, pokud se nepletu) a dosluhujici Tornada, mensi zeme maji vlastni nebo pronajate Gripeny a na jihovychode jeste dosluhuji MiGy.A proto je vyvoj "evropskeho" letadla obrovskou sazkou do loterie. Nejbliz se k tomu priblizil ten Typhoon. Ten je dobry na manevrovy souboj, ale nema schopnosti pokrocile komunikace a kooperace, vlastnosti stealth, atd. (a taky je ze vsech tech jmenovanych stihacek zdaleka nejhlucnejsi :)
EU (+ Velka Britanie a Svycarsko) na rozdil od US nema jednotnou armadu a nepouziva jednotny typ zbrani - to je konstatovani faktu. Ale tohle se prece muze zmenit. Nikde prece neni receno, ze tohle musi byt nemenny stav. Nevidim zadny objektivni duvod, proc by Evropa nemohla vyvijet svuj jednotny typ zbrane - napr. bojova letadla, ktera by byla zarazena do vsech evropskych armad.Jsem presvedcenej o tom, ze pouze cesta postupneho spojovani v ramci Evropy muze vest k dalsi prosperite. Pokud si kazda zeme bude stale hrat jen na vlastnim pisecku, tak dal pujdem cestou postupne marginalizace a z Evropy se postupne stane jakysi archeoskanzen s americkymi letadly.
K prosperitě vede hlavně deregulace. Ostatně to že spojování samo o sobě nevede k prosperitě jsme viděly na příkladu sovětského svazu.Jednotná přeregulovaná evropa vybouchne stejně tak jako vybouchl sovětský svaz.
No jasne, preregulovanost je dalsi zalezitost, kterou je nutne likvidovat. Ale spojovani je pro nas zivotne dulezite. Kdyz si budeme hrat na nacionalismus, tak kazdy samostatne, ale zaroven vsichni spolecne pujdem leda tak do perdele. USA, Cina, Rusko..... vsechny tyhle velke statni utvary sice maji guvernery/gubernatory pro jednotlive lokality, ale take maji jedno centralni/federalni vedeni, jedno mocenske centrum. Chceme-li my Evropani obstat, musime se vydat take timto smerem a ne si smesne hrat na nacionalisty svych jednotlivych malych hromadek.
Názor byl 2× upraven, naposled 18. 3. 2025 16:26
F-22 se neexportuje - vůbec.
Mas pravdu, zapomnel jsem, ze ty kusy letajici v Japonsku jsou porad ve vlastnictvi USA.
Protoze je tady v politice hromada americkejch agentu a jeste vetsi hromada uzitecnejch idiotu ...
Ale ten stejný problém by byl u jakékoliv jiné stíhačky. Co když Švédové přestanou aktualizovat Gripen, Francouzi Mirage, atd. A stejné je to i u jiných zbraní. Co když Izraelci přestanou aktualizovat radary Rakušané Pandury a tak dále.
A o tom přesně je vzájemná důvěra. A všechny mosty vzájemné důvěry s USA se oranžový zločinec rozhodl spálit a práci celých generací amerických politiků a byznysmenů, která z USA učinila přední světovou velmoc, spláchnout do hajzlu.
Jasne, zatimco muslimske svedsko nebo francie jsou vpohode…
USA a svetova velmoc. Chapem, ze je piatok podvecer, ale s tym alkoholom ste este mohli pockat.
ono jde tak trochu i o pravděpodobnost. Tenhle krok si každý stát (=dodavatel vojenské techniky) dost rozmyslí a pravděpodobnost, že to přesto udělá roste s vojenskou a ekonomickou silou dané země. Prostě imperiální velmoc, která mění režimy a vůdce v okolních zemích jak jí to vyhovuje (= USA, Rusko, Čína) k tomu sáhne mnohem pravděpodobněji, než takové (ještě nedávno neutrální) Švédsko či Rakousko.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 3. 2025 17:04
Taky jde o to, ze s ostatnimi evropskymi staty jsme na jedne lodi. Napadeni jednoho statu by velmi pravdepodobne znamenalo ohrozeni take i pro ostatni staty, zatimco Americani, kteri jsou za oceanem, to takhle nikdy citit nebudou a klidne se mohou dle svych priorit rozhodnout koho podporit - zda napadeneho, nebo zda utocnika, protoze to je pro ne vyhodnejsi.
No jistě, ale pokud si mám vybrat, tak zklamali Američané. A to se počítá. A zklamali přímo ve válce. A to se neodpouští. A to se pamatuje. Donald jim to prostě podělal.
Evropa je vice provazana ekonomicky, takze ta hrozba je mnohem mene realna, zatimco u Spojenych Statu Fasistickych, je spis absolutni jistota, ze to udelaji, pokud to pro ne bude jakkoliv vyhodne a budou si chtit vymoci nejaky jen pro ne vyhodny byznys, na ktery by nahodou nechtela protistrana pristoupit.Takhle oni funguji od samotneho pocatku, je k tomu plno historickych podkladu a lide to stale ignoruji a lezou jim do zadku.Sakra, to tady nemuzeme mit nejakou hrdost a ekonomickou i bezpecnostni inteligenci a byt suvereni bez zavislosti na komkoliv?Byli jsme leta nuceni libat zadek Rusku a ted dobrovolne lizem kulky USA - tvl. - co jsme to za narod?Pro nase uzemi, vzhledem k celkove situaci ekonomicke i geopoliticke je jednoznacne lepsi prijmout svedskou nabidlu a doplnit to nekolika Eurofightery a pripadne Mirage - i vetsina expertu se na tom shodla - bodejd by ne - staci jen mit prehled a logicky uvazovat.Cernchova a tato vlada jednoznacne poskozuji zajmy a obranyschopnost CR ve prospech jine mocnosti. Pravni klasifikace na toto existuje - vlastizrada.
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 3. 2025 10:57
Velmoci nemaji pratele ani nepratele, valmoci maji pouze zajmy ktere se navic meni v case. Kdyz jsem tady leta zpatky psal, ze deindustrializovat Evropu v naivne predstave ze vse nam dodaji USA a Cina byla zasadni chyba, nekteri se mi smali...
V tom výhružném komentáři se Trump zmínil, že můžou zneaktivnit radary v letadle, takže pilot nepozná jestli ho někdo lokalizuje, nebo na něj je vypuštěná raketa.....Aktualizace zabudovaného softu je taky potřebná, ale neni ihned nutná...
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 3. 2025 12:06
To je tak když USA vede agent KGB
Agentem KGB sice nebyl, ale chová se tak.
No! Jestli se Rusko rozpadne a archivy zprstupni, tak to se asi dozvime veci 🙂
"Mohlo by to být i praktické, například pokud by se F-35tky zmocnili teroristé." - tohle me dostalo. Predstava, jak si skupinka teroristu sezene F-35 a dokaze s ni nejen vzletnout, ale i k necemu realne pouzit, je moooc zajimava. Palivo sezenou na benzince, predstartovni udrzbu zvladnou podle navodu z ChatGPT a pilot to nejak da, protoze ma typove osvedeceni na Embraer...
Nóóó... si nejsem úplně jistý. Pamatuju rok 2001. Ale to byla nechráněná civilní letadla, pravda.
Ono je u F-35 riziko, ze nekdo neopravnene za letu vleze do kokpitu, o dost mensi, myslim...
Až tak nepredstaviteľné, že "prepne" pilotovi to nie je. Samozrejme tam to chce okamžitú reakciu. Ale existuje aj iná varianta a to je, že vláda priateľského štátu sa zmení a zo spojenca sa stane nepriateľ. Aj na Slovensku je bohužiaľ dosť politikov ktorý by naše F-16 darovali Moskve.
Niečo mi ušlo a my máme F-16?Lebo jedna vec je mať a druhá mať objednané smotáznou dobou dodania…
https://www.idnes.cz/zpravy/zahrani...anicni_tbrJojo, slovák jak řemen. Vždy ve střehu!
Pokud "prepne" pilotovi, mel by mit vypinaci tlaciko vlastnik letadla. Nikoli vyrobce letadla
Jeenze tamta letadla uz letela a stacilo ten trosku hejbat kniplem :)
máte hodně malou představivost. stačí když se v nějaké zemi změní výrazně vláda a najednou má k letce f-35 přístup parta pošuků. a piloti raději poslechnou nového generála než by riskovali kulku do hlavy za neuposlechnutí rozkazu.a nemusí být ani změna vlády, stačí ideologicky zapůsobit pilota. za studený války se to párkrát podařilo, nebo se stačí podívat i na piloty-sebevrahy v civilních letadlech
Tomu se nema cenu branit. Kdyz nekam prodate pistoli, tak ji taky muze zneuzit nekdo dalsi. Kdyz do te pistole date dalkove ovladany vypinac, tak ji neprodate ani tomu spratelenemu vladci, protoze ani ten nestoji o to, aby byl vydiratelny.. Tohle se resi spis spojenectvim a prave tou reputaci, o kterou se ted Americani dost pitome pripravili.
Tak asi slovo teroristi evokuje bandu týpků v sandálech, co to trénují na MS FS. Já bych použil slovo "nepřítel" - tak dejme tomu, že Ukrajinu obsadí plně Rusko a vzít si ty F16 a použít je proti nějaké menší zemi, asi nebude úplně problém. Ukořistit se to dá leckde i s náhradními díly, raketami a palivem, když člověk obsadí celou zemi či tedy nějaké klíčové vojenské objekty, kde to parkují, a pokud to nejprve nestihnou původní držitelé zničit.
Ano, souhlas. Ale pro tyto pripady se asi uplne nehodi termin "teroriste", to je proste "nepritel".
Slovo terorista vyjadruje za me hlavne ten umysl, vyvolat strach. Jako teroriste se v soucasnosti chovaji nekdy Rusove.Navic nic nebrani tem sandalistum zaplatit schopnemu pilotovi i udrzbarskeho tymu. Tu stihacku asi dlouho v provozu neudrzi, ale to nemusi byt nutne, skody zvladne napachat dost i na jednu nadrz.Prijde mi az nebezpecne predstavovat si, ze terorista musi byt pasak ovci. Stejne tak jsme podcenili Rusko, ktere nemelo splachovaci zachody, finance, munici ani lidi, a presto drzi uz dva roky frontu tam, kde ji chteli. Podcenit nepritele je vazne hodne nebezpecne.
Mne prijde stejne nebezpecne predstavovat si, ze schopny pilot naskoci do cizi stihacky 5. generace a bude ji jen tak schopen ovladat vcetne zbranovych systemu.
A co varianta, kdy se clovek, kteru uz tu stihacku ovladat umi, radikalizuje, necha podplatit ci mu nekdo nacpe cip do mozku?Mnohokrat se v historii stalo, ze pilot zbehnul i s letadlem.
Ano, to se stat muze, i kdyz ta pravdepodobnost bude minimalni. Pilotem podobneho stroje se tezko stane nekdo, u koho neco takoveho hrozi (vedeli jste treba, ze na operacni mise U-2 mohli letat jen zenati muz s rodinou?). Ale ono takove letadlo neleta prakticky nikdy samo, ze?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_C...defectionsU nekterych tech pilotu je znamo, ze meli rodinu. Nema si snad cenu hrat na to, ze zrovna tihle zbehli na "spravnou stranu".O tech pilotech U2 jsem nevedel. Co jste chtel rict posledni vetou, to bohuzel nevim.To riziko vyloucene neni, a existenci killswitche tim tak muzete obhajit. Zatimco jeho neexistenci tezko prokazat.
Nikdy jsem netvrdil, ze chci prokazat neexistenci kill switche. Cela diskuse zacala tim, ze me pobavila veta v clanku o tom, jak teroriste ziskaji a uspesne pouziji F-35. Nic vic, nic min.Posledni vetou jsem chtel rict, ze stihacky neletaji prakticky nikdy samy (s vyjimkou leteckych dnu a cvicnych letu a tam vzdy bez vyzbroje) vzdy minimalne ve dvojici. A kdyby jednomu "hrablo", tak je tam alespon jeden dalsi stroj, ktery se muze pokusit ho zamestnat necim jinym, nez utokem na jeho novy cil.
Ach tak, to je pravda, oddelit se od formace nebude jen tak. Takova moznost mi vubec neprisla na mysl, a pritom je to dulezita soucast tech pribehu o zbehnuti s letadlem. Diky za vysvetleni.
pak by pilotovi mel vypinat letadlo ten kdo ho do letadla posadil, a ne vyrobce letadla
Nevím tedy jestli zrovna včetně všech systémů, ale nalétal jsem se svého času ve Flight Simulatoru hodně, nejvíc s mou oblíbenou 747 (F35 se tam dala doinstalovat už před více jak 10 lety) a jsem si dost jistý, že bych s ní uměl vzlétnout, odletět kamkoliv a pak možná i bezpečně přistát - což je teda něco, co piloti SmartWings apod. šrotu moc neumí ani s daleko menší 737.
Ano, taky mam z FS nekolik "certifikaci" a naletany minimalne stovky hodin. Shodou okolnosti jsem v nem naposledy letel vcera vecer.I tak jsem si celkem jisty, ze bych v F-35 tezko jen vzletl a i kdyby se mi to povedlo, tak bych nedokazal aktivovat a pouzit zbranove systemy.
Tak autopilot je dneska uz temer dokonaly :)
Terorista je ten, koho teroristou nazvete.Klidně to může být i "vzbouřená část" armády, která třeba odmítne splnit nějaký hloupý rozkaz prezidenta.Pak by to adi s těma F-35 uměla.
Terorista byl uz Geronimo, kdyz mu USA dovyvrazdili vetsinu naroda a dal ho okradali o jeho zem a zivotni prostor.Tak asi tak, jak je to s tim terorismem ..
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.