Muži „bojují o nadvládu“ pomocí luxusního oblečení, aut a jiných věcí

Nová studie, zveřejněná v uplynulém týdnu, přichází se zjištěním, který je současně triviální i zábavný: vyšší hladina testosteronu u mužů prokazatelně stimuluje zvýšenou preferenci luxusního zboží coby vyjádření jejich postavení.

Za zmíněnou studií stojí celá řada vážených vědeckých a výzkumných institucí, ze kterých jmenujme například Kalifornský technologický institut, filadelfskou Wharton School, Ekonomickou fakultu v Fontainebleau či pařížskou univerzitu v Sorbonně.

Výsledky provedeného výzkumu naznačují, že existuje měřitelný kauzální vztah mezi hormonem testosteronem a touhou člověka po značkách a zboží s vyšším statusem.

Takže pokud jste si například mysleli, že se vám líbí například Bugatti Chiron kvůli úctyhodnému výkonu, opulentním materiálům nebo výraznému vzhledu, možná byste se měli zamyslet. Dost možná jste jen reagovali na vaši mužskou potřebu exkluzivity a nadřazenosti.

Klepněte pro větší obrázek
Pokud se vám líbí Bugatti Chiron, zamyslete se proč

„V nám nejbližších živočišných druzích věnují samci mnoho času a energie boji o získání a udržení nadvlády,“ říká jeden z autorů Colin Camerer v tiskové zprávě. „My to děláme také, ale naše zbraně jsou především to, co nosíme, řídíme a jak žijeme než drápy, pěsti a svaly.“

Testosteron bývá často spojován s agresí, což naznačovala řada předchozích studií. Pro tuto studii vědci použili 243 mužů ve věku 18 až 55 let. Polovina z nich dostala testosteronový gel, zatímco druhé bylo podáno placebo.

Testování spočívalo v dotazování, jak upřednostňují značkové zboží (např. Armani) proti značkám slušné kvality, které však nejsou považovány za luxusní (jako North Face). Dobrovolníci, kteří užívali testosteronový gel, s větší pravděpodobností upřednostňovali luxusněji vnímané značky.

Ve druhé části studie byly dobrovolníkům přehrávány tři různé reklamy na stejný druh produktu (například hodinky). Jedna reklama zdůraznila, že hodinky jsou velice kvalitní, druhá vyzdvihovala jejich luxusní pojetí a třetí zaměřila na vyjádření výkonu.

Muži měli na stupnici od 1 od 10 vyhodnotit, jak jim jednotlivé spoty líbí. Ti, kteří dostali testosteron, hodnotili reklamy zdůrazňující luxus výše než výkon nebo kvalitu.

Zatímco tyto výsledky mohou být užitečné pro inzerenty, kteří mohou lépe promýšlet strategii na mužské jedince. Pro nás ostatní je to ukázka často přehlížené role hormonů v každodenním rozhodování.

Diskuze (29) Další článek: Byla to jen otázka času: Nejoblíbenější funkce z Waze se dostává do Map Googlu

Témata článku: Výzkum, Chemie, Reklama, Hodinky, Lidé, Luxus, Celá řada, Stejný druh, Slušná kvalita, Uplynulý týden, Chiron, Nadvláda, Velká pravděpodobnost, Značkové zboží, Boj, Studie, Úctyhodný výkon, Armani, Zboží, Bugatti Chiron, Provedený výzkum, Dráp, Luxusní zboží, Testosteron, Druhá část



40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Vyzývavá krása, rafinovanost, nevinnost i perverzní voyeurské fantazie. Filmaři už se sexu ve filmu nebáli, a tak dala 80. léta vzniknout řadě kultovních ženských erotických symbolů.

Marek Čech
Filmy a seriály
Recenze filmu Duna. Kultovní sci-fi, na které určitě běžte do kina, než je zase zavřou

Recenze filmu Duna. Kultovní sci-fi, na které určitě běžte do kina, než je zase zavřou

Star Wars pro dospělé, u nichž nás režisér Denis Villeneuve přesvědčuje intenzitou a naléhavostí své autorské vize, jak zprostředkovat románovou mytologii.

Marek Čech
Recenze filmů
Recenze filmu Není čas zemřít. Emotivní loučení Daniela Craiga s rolí Jamese Bonda.

Recenze filmu Není čas zemřít. Emotivní loučení Daniela Craiga s rolí Jamese Bonda.

Vizuálně lahodné skloubení špionážního thrilleru a melodramatu.

Marek Čech
Recenze filmů