Roboti | Mozek

Mysl ve stroji: Robot z Lega je řízen „virtuálním mozkem“ háďátka

V roce 2014 odstartoval projekt nazvaný OpenWorm, v rámci kterého došlo ke zmapování a následnému nasimulovaní všech spojení mezi 302 neurony háďátka obecného (Caenorhabditis elegans).

Konečným cílem bylo háďátko kompletně replikovat jako virtuální organismus. Úžasným výchozím bodem se stala právě softwarová simulace jeho nervové sítě, která byla později nahrána do jednoduchého robota z Lega.

Stejně jako háďátko, i tento robot má „nos“ (speciální senzor) a „motorické neurony“ (motory) na každé straně těla. A co je ze všeho nejdůležitější – opravdu funguje. Jinak řečeno, výše zmíněný „virtuální mozek“ C. elegans ho bez jakýchkoliv dodatečných instrukcí dokáže řídit.

„Robot se prý chová podobným způsobem jako pozorované háďátko. Stimulace nosu zastavila pohyb vpřed. Dotýkání se předních a zadních pohybových senzorů vyvolalo odpovídající pohyb robota vpřed či vzad. Stimulace potravinového senzoru způsobila, že se robot pohyboval dopředu,“ uvádí Lucy Black v článku pro I Programmer.

Tato simulace samozřejmě stále není úplně přesná. Vědci by například potřebovali zjednodušit proces, který umělý neuron aktivuje. I tak jde ale o fantastický úspěch.

Pro úplnost dodejme Projekt OpenWorm stále pokračuje a rozšiřuje se tak, aby jednotlivé simulace a vizualizace byly dostupné prostřednictvím webového prohlížeče. Bližší informace naleznete zde.

Zdroj: I Programmer, Foto: Timothy Busbice (OpenWorm)

Váš názor Další článek: Seznam.cz by se mohl zásadně proměnit. Viděli jsme pár exotických návrhů

Témata článku: Technologie, Výzkum, Roboti, Mozek, Simulace, Lego, Neurony, Speciální senzor, Umělý neuron, Šílený nápad, Senzor, Stimulace, Jednoduchý robot, Stroj, Konečný cíl, Mysl, Podobný způsob, Webový prohlížeč

Severní magnetický pól „odcestoval“ z Kanady na Sibiř. Vědci musí upravit model

** Zemské magnetické pole se chová nepředvídatelně ** Severní magnetický pól se posouvá z Kanady směrem na Sibiř ** Vědci musí rychle aktualizovat Světový magnetický model

Na čem běží Seznam.cz: Běžný standard už nestačí, přechází na vlastní cloud i servery

** Seznam nám prozradil detaily k jeho nové platformě SCIF ** V rámci jednoho privátního cloudu sjednocuje většinu služeb ** Vedle softwaru vyvíjí i vlastní hardware

Levný televizor místo drahého 4K HDR monitoru? Na co si musíte dát pozor

** 43", 4K, 60 Hz a HDR k tomu za deset tisíc ** Televizor takových parametrů stojí téměř polovinu, co monitor ** Využití televize jako monitoru přináší řadu kompromisů, ale jde to

Google Mapy vs. Mapy.cz: Které internetové mapy jsou lepší?

** Jsou lepší mapy od Googlu, nebo ty od Seznamu? ** Má být mapa především tradiční mapou, nebo spíše asistentem? ** Vyslechněte si argumenty a hlasujte, na jaké straně jste vy