Mysl ve stroji: Robot z Lega je řízen „virtuálním mozkem“ háďátka

V roce 2014 odstartoval projekt nazvaný OpenWorm, v rámci kterého došlo ke zmapování a následnému nasimulovaní všech spojení mezi 302 neurony háďátka obecného (Caenorhabditis elegans).

Konečným cílem bylo háďátko kompletně replikovat jako virtuální organismus. Úžasným výchozím bodem se stala právě softwarová simulace jeho nervové sítě, která byla později nahrána do jednoduchého robota z Lega.

Stejně jako háďátko, i tento robot má „nos“ (speciální senzor) a „motorické neurony“ (motory) na každé straně těla. A co je ze všeho nejdůležitější – opravdu funguje. Jinak řečeno, výše zmíněný „virtuální mozek“ C. elegans ho bez jakýchkoliv dodatečných instrukcí dokáže řídit.

„Robot se prý chová podobným způsobem jako pozorované háďátko. Stimulace nosu zastavila pohyb vpřed. Dotýkání se předních a zadních pohybových senzorů vyvolalo odpovídající pohyb robota vpřed či vzad. Stimulace potravinového senzoru způsobila, že se robot pohyboval dopředu,“ uvádí Lucy Black v článku pro I Programmer.

Tato simulace samozřejmě stále není úplně přesná. Vědci by například potřebovali zjednodušit proces, který umělý neuron aktivuje. I tak jde ale o fantastický úspěch.

Pro úplnost dodejme Projekt OpenWorm stále pokračuje a rozšiřuje se tak, aby jednotlivé simulace a vizualizace byly dostupné prostřednictvím webového prohlížeče. Bližší informace naleznete zde.

Zdroj: I Programmer, Foto: Timothy Busbice (OpenWorm)

Váš názor Další článek: Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené myši, tiskárny, sluchátka a drobnosti

Témata článku: Technologie, Výzkum, Roboti, Mozek, Simulace, Lego, Senzor, Stimulace, Speciální senzor, Konečný cíl, Jednoduchý robot, Webový prohlížeč, Umělý neuron, Podobný způsob, Mysl, Neurony, Šílený nápad, Stroj

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View