Na 43 amerických letištích běží software, který brání letadlům omylem přistát na pojížděcích drahách

Na 43 amerických letištích běží software, který brání letadlům omylem přistát na pojížděcích drahách

Na bezpečnost leteckého provozu dohlíží celá řada aplikací nainstalovaných jak v samotných letadlech, tak i v rámci pozemní infrastruktury. Aktuální novinkou je software ASDE-X Taxiway Arrival Prediction (ATAP), který již funguje na 43 velkých amerických letištích. Informuje o něm magazín Engadget a další zahraniční média.

Hlavním úkolem ATAP je včas varovat dispečery letového provozu, když nějaké letadlo omylem hodlá přistát místo přistávací dráhy na pojezdové dráze. Systém se spoléhá na standardní radar spolu s dalšími senzory a funguje bez ohledu na velikost letadla – dokáže identifikovat malé turbovrtulové letouny i velká dopravní letadla.

Softwarový dohled nad piloty

Systém ATAP byl poprvé použit v roce 2018 na mezinárodním letišti Seattle-Tacoma a podle Federální letecké správy (FAA) byla loni v září dokončena aktualizace softwaru na dalších kompatibilních letištích. Mezi letiště, která tuto technologii používají, patří například bostonské letiště Logan, chicagské O'Hare či newyorské JFK.

„FAA dokončila vylepšení pozemních radarových systémů na 43 velkých letištích. Systém ATAP je sofistikovaný software, který predikuje, že nějaké letadlo přistane na pojížděcí dráze, a poskytuje vizuální a zvukové upozornění dispečerům. FAA dokončila rozšíření softwaru loni v září na letištích, která mají buď ASDE-X, nebo srovnatelné pozemní radarové systémy ASSC.“ informuje FAA na blogu.

„Systém ATAP poskytuje pilotům a cestujícím na letištích s více paralelními vzletovými, přistávacími drahami a pojížděcími dráhami další úroveň bezpečnosti,“ vysvětluje kapitán Jeffrey Sedin hlavní benefity tohoto softwarového řešení.

Systém ATAP Systém ATAP

„ATAP je skvělá technologická pomůcka, která pomáhá dispečerům omezit tyto události a která se ukázala jako účinná," řekla zástupkyně pro bezpečnost na vzletových a přistávacích drahách Národní asociace leteckých dispečerů (NATCA) Bridget Singratanakul.

Záměna pojezdové a přistávací dráhy

Ačkoli se záměna přistávací a pojezdové dráhy ze strany pilota může zdát jako nepravděpodobná, ve skutečnosti není až tak výjimečná. FAA uvádí, že od roku 2018 ATAP zachytil více než 50 potenciálních přistání na pojezdových drahách a jen v prvních dvou měsících letošního roku bylo zaznamenáno osm výstrah.

Přistání na pojezdové dráze je nebezpečné zejména z důvodu, že se na ní může pohybovat nebo vyčkávat jiné letadlo. Pojezdové dráhy také nemusejí vyhovovat z hlediska svých parametrů – jsou-li například příliš krátké, neposkytnou dostatečný prostor pro zastavení letounu po přistání.

Záměna je nejčastěji způsobena tím, že pojezdové dráhy vedou souběžně s přistávací a piloti – zejména ti, kteří cílové letiště neznají – si je mohou splést. Federální letecká správa považuje přistání na nesprávnou dráhu za jedno z pěti největších bezpečnostních rizik.

Historické incidenty

Historie pamatuje několik incidentů tohoto typu. Například v roce 2006 přistálo letadlo 757 společnosti Continental Airlines na pojezdové dráze na mezinárodním letišti Newark Liberty. V roce 2009 se totéž stalo letadlu 767 aerolinek Delta Air Lines na mezinárodním letišti Hartsfield-Jackson v Atlantě. A v roce 2015 přistálo na pojížděcí dráze na letišti Seattle-Tacoma letadlo 737 společnosti Alaska Airlines.

Dobrou zprávou je, že žádná z uvedených událostí neměla za následek havárii ani zranění cestujících. Patrně nejblíže se schylovalo k tragédii v roce 2017 na mezinárodním letišti v San Franciscu, když kanadský Airbus A320 chtěl přistát na pojezdové dráze C, kde v tu chvíli čekala čtyři jiná letadla. Naštěstí kapitán včas zvedl letadlo a zabránil tak srážce.

Nástup ATAP přichází v době, kdy letadla a letiště stále více spoléhají na digitální bezpečnostní systémy. Například Airbus nedávno začal testovat „asistenta pilota“, který dokáže v případě nouze automaticky odklonit let, pomoci s pojížděním, a dokonce i přistát, pokud toho piloti nejsou z nějakého důvodu schopni.

Plná autonomie je sice v segmentu letecké dopravy zatím hodně vzdálená, ale v dohledné době lze očekávat vzestup nejrůznějších bezpečnostních prvků, které mohou řešit nejrůznější problémy od jednoduchých chyb až po posádku v bezvědomí.

Určitě si přečtěte

Články odjinud