Na bolesti krku či žaludku s alkoholem? Špatný nápad!

Alkohol je mj. kvalitní dezinfekční prostředek a mnozí lidé se tak domnívají, že jeho konzumace může pomáhat léčit infekce krku, žaludku atd. – pročež ho za daným účelem příležitostně používají. Jaká je ale realita?

Laboratorní výzkum ukázal, že pokud jde o likvidaci mikrobů, důležitá je především koncentrace alkoholu. Zjednodušeně řečeno by se dalo říct, že všechno pod 40 % je příliš slabé – například takový 10% alkohol neměl na bakterie v podstatě žádný vliv.

Samostatnou zmínku si zaslouží rovněž doba působení. Pokud aplikace 40% alkoholu probíhala po dobu 6 a 15 minut, pak účinek na inhibici růstu dotyčných mikroorganismů byl mnohem větší ve druhém zmíněném případě. Dále bylo zjištěno, že 40% alkohol má schopnost zabíjet ústní bakterie, může-li na ně působit nejméně 1 minutu.

Teoreticky vzato by tedy dostatečně silný alkohol – buď rovnou vypitý, nebo minimálně minutu zadržovaný v ústech – dokázal zničit celou řadu bakterií. Jenže současně by s největší pravděpodobností poškodil žaludeční výstelku, přičemž míra tohoto poškození by odvisela právě od jeho koncentrace (čím víc procent, tím hůř).

Navíc chronická konzumace alkoholu může vést k nadměrnému růstu bakterií v tenkém střevě, který bývá spojován s gastrointestinálními symptomy jako průjem, nauzea (nevolnost) a zvracení.

Sečteno a podtrženo, pokud vás začne bolet v krku či žaludku, místo slivovice si raději zkuste dát třeba horký čaj nebo nějaký sirup.

Zdroj: The Conversation