Na Floridě a v Kalifornii vypustí dvě miliardy geneticky upravených komárů. Budou mít neplodné potomky

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) schválila společnosti Oxitec vypuštění geneticky modifikovaných komárů do volné přírody. Cílem celé akce má být snížení výskytu nemocí přenášených tímto bodavým hmyzem.

Britská biotechnologická firma Oxitec minulý týden oznámila, že poté, co loni úspěšně dokončila pilotní program, získala souhlas s vypuštěním dvou miliard komárů. Modifikovaní samci jsou upraveni tak, aby produkovali neplodné potomstvo, což by v ideálním případě mělo snížit komáří populaci a tím i výskyt přenášených nemocí.

Geneticky modifikovaní komáři

Komáří samci vyvinutí společností Oxitec – s kódovým označením druhu OX5034 – jsou odvozeni od komára tropického (Aedes aegypti), který je známým přenašečem mnoha nemocí, včetně ziky, horečky dengue a žluté zimnice.

Když se tito komáři spáří s původními samicemi, budou výsledkem samičí larvy, které uhynou před dosažením dospělosti, čímž bude celá populace odsouzena k zániku. Protože člověka koušou a sají krev pouze samičky komárů, předpokládá se, že modifikovaný hmyz nebude představovat pro lidi žádné nebezpečí.

Firma Oxitec v loňském roce po schválení EPA a místními úřady zahájila pilotní program spočívající ve vypuštění několika milionů upravených komárů ve vybraných oblastech Floridy. Následně získala souhlas s pokračováním floridského programu a schválení nového programu v Kalifornii. Rozhodnutí EPA umožňuje vypustit v obou státech více než 2 miliardy komárů.

„Náš tým je nesmírně hrdý na to, že jsme od EPA získali další souhlasné stanovisko. Rozšíření našich snah v USA odráží silná partnerství, která jsme navázali s velkou a různorodou škálou zainteresovaných stran na místní, státní i celostátní úrovni,“ uvedl generální ředitel Oxitecu Grey Frandsen.

Pochyby a protesty

Používaná metoda je nejnovějším příkladem takzvané techniky sterilního hmyzu, která byla již dříve použita k likvidaci nebo snížení populací jiných škůdců, například zavíječů. Program se však neobešel bez jistých kontroverzí.

Někteří obyvatelé Floridy proti vypouštění komárů dlouhodobě protestovali s tím, že by mohli představovat neznámá environmentální nebo zdravotní rizika. Další vinili EPA a místní úřady, že neudělaly dost pro zajištění transparentnosti projektu.

V září 2019 vzbudil velkou pozornost článek, který tvrdil, že malé procento potomků vyprodukovaných komáry společnosti Oxitec v Brazílii přežilo a šíří své geny mezi zbytek populace. Článek byl však záhy kritizován dalšími vědci pro nedostatek přesvědčivých důkazů podporujících tato tvrzení. V březnu 2020 bylo k článku připojeno vyjádření redakce, v němž bylo vytčeno mnoho nedostatků.

Ještě není vyhráno

Údaje publikované Oxitecem ukázaly, že skutečně dochází k výraznému snižování místní populace komárů. EPA uvádí, že vypouštění modifikovaného hmyzu nepředstavuje žádné riziko pro lidi, zvířata ani životní prostředí.

EPA sice schválila pokračování programu, ale Oxitec bude potřebovat ještě další povolení od příslušných místních regulačních orgánů, což nemusí být samozřejmost. V minulosti dala Agentura pro ochranu životního prostředí zelenou například v Texasu, kde se mělo začít v roce 2021, nicméně kvůli průtahům zde program nakonec ani nezačal.

Diskuze (21) Další článek: V podivné čočkové galaxii Kolo od vozu vybuchla nová supernova

Témata článku: Výzkum, Zvířata, USA, Genetika, Hmyz, komár, EPA, Kalifornie, Komáři, Oxitec, Texas, Brazílie, Potomek, Populace, Nemoc, Florida

Hry zadarmo, nebo se slevou: oslavy QuakeConu 2022 a Doom 64 zdarma

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

Hry zdarmaSlevové akce